Czytanie Platona - dialogi sokratyczne 2500-PL-PS-FO-37
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2024Z:
Na ogół przekrojowe podejście do zagadnień z zakresu historii filozofii nie sprzyja wnikliwej analizie myśli poszczególnych filozofów. Toteż jednym z celów seminarium jest wyjście na przeciw potrzebie tych osób, które chciałyby głębiej poznać myśl wybranego filozofa — Platona. Wybór to nieprzypadkowy, wszak często powiada się, że „cała filozofia to przypisy do Platona”. Wielowątkowość Dialogów Platona, ich myśl antropologiczna, psychologiczna i filozoficzna, a także niewątpliwy walor psychagogiczny, wydają się uzasadniać wybór proponowanej tematyki dla studentów Wydziału Psychologii (Dialogi poruszają m.in. kwestie: relacji duszy i ciała, pamięci, uczciwości, dzielności, cnoty, miejsca człowieka w społeczeństwie — te i wiele innych zagadnień Platon postawił jako pierwszy.). Będziemy czytać i omawiać dialogi Platona przez pryzmat filozofii rozumianej jako dyscyplina praktyczna (doradztwo i terapia filozoficzna). W ten sposób poznawać będziemy zalecenia i ćwiczenia duchowe jednego z największych filozofów w dziejach ludzkości. W semestrze zimowym zobaczymy jak Platon przedstawiał w swoich tekstach Sokratesa. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem zajęć jest nauczenie:
- ujmowania filozofii starożytnej w jej kontekście historycznym, ze szczegółowym uwzględnieniem wybranego filozofa — Platona i jego przekaz na temat Sokratesa;
- interpretacji i analizy tekstów filozoficznych pod katem wyłuskiwania elementów praktycznych;
- wdrażania się do historycznych podstaw myśli psychologicznej;
- wdrażania się w problematykę źródeł i tłumaczeń.
- posługiwania się źródłami tekstowymi (starożytnymi i współczesnymi) – a w szczególności korzystania z tłumaczeń tekstów obcych.
Obszar wiedzy:
- szczegółowy przegląd myśli filozofa antycznego Platona;
- uwzględnianie myśli filozoficznej wybranego filozofa w szerszym kontekście historycznym;
- zapoznanie z genezą i rozwojem wątków filozoficznych w filozofii starożytnej na przestrzeni dłuższego okresu.
Zastawanie wiedzy i zrozumienia:
- umiejętność wnoszenia (w oparciu o zdobytą wiedzę) wkładu do dyskusji naukowej z zakresu psychologii, wiedzy filozoficznej (i dziedzin pokrewnych);
- umiejętność analizowania złożonych problemów filozoficznych;
- umiejętność oceny wiarygodności różnych rodzajów źródeł;
- umiejętność formułowania sądów i opinii na podstawie różnych rodzajów źródeł;
- wyrobienie realistycznego poglądu na wiarygodność wyciąganych wniosków;
- umiejętność integrowania wiedzy z różnych dziedzin.
- zdobycie umiejętności samodzielnego uczenia się oraz zachęta do dalszego studiowania filozofii pod kątem rozwijania psychologii jako nauki (formułowanie nowych problemów badawczych, jasne określanie sytuacji problemowej, praca nad doktoratem)
Komunikacja:
- umiejętność jasnego przedstawienia problemów, idei, teorii, interpretacji i argumentów filozoficznych, zarówno dla specjalistów i laików;
- umiejętność referowania prac filozoficznych na poziomie akademickim.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: