Dziecko w zdrowiu i chorobie: kompendium wiedzy dla psychologa 2500-PL-PS-FO-34
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2023L:
Wykłady zawierają omówienie: |
Efekty kształcenia
K_W07, K_W10; K_U04, K-U05; K_K01, K_K03, K_K04.
Opis:
Student zna podstawowe fazy okresu rozwojowego i metody oceny rutynowo stosowane dla ewaluacji przebiegu rozwoju od okresu płodowego do zakończenia okresu rozwojowego (24-25 lat); potrafi posługiwać się normami wymiarów ciała, zna zasadę oceny przebiegu rozwoju za pomocą miary centylowej (percentyle, siatka centylowa) i normowania za pomo-cą średniej i wartości odchylenia standardowego od średniej, zna zasadę oceny proporcji wagowo-wzrostowych; zna zasady oceny stopnia rozwoju płciowego oraz potrafi scharakte-ryzować początek i przebieg dojrzewania płciowego w zależności od płci; zna zasady postę-powania w przypadku urodzenia się dziecka z nieprawidłowymi narządami płcio-wymi; potrafi przedstawić skutki zaburzonego bilansu energetycznego u dzieci i młodzieży, zarówno krótkookresowe, jak i długookresowe; potrafi wymienić podstawowe metody profi-laktyki stosowane rutynowo w okresie rozwojowy; rozumie sposoby ustalania głębokości opóźnienia dziecka w rozwoju fizycznym i motorycznym (K_W07 i K_W10).
Student potrafi dobrać właściwe źródła do promowania opartych na faktach naukowych za-sad profilaktyki (screening noworodkowy, szczepienia ochronne, systematyczne pomiary wysokości i masy ciała, ocena rozwoju motorycznego) i opieki medycznej (leczenie farma-kologiczne i/lub chirurgiczne versus suplementy diety, „uzdrowiciele”, zielarze) nad dziec-kiem (K_U04 i K-U05). Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę o przebiegu i metodach kontroli rozwoju fizycznego i motorycznego dla podejmowania działań na rzecz innych ludzi, a nawet całych populacji; potrafi planować działania na rzecz wspierania rozwoju dzieci zdrowych oraz przewlekle chorych; rozumie potrzebę poszerzania i/lub uaktualniania w życiu zawodowym wiedzy o metodach różnicowania przyczyn zaburzeń rozwoju fizycznego i motorycznego w okresie rozwojowym (K_K01, K_K03, K_K04).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: