- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Psychologiczne podstawy myślenia kolektywnego: stereotypy, uprzedzenia, dehumanizacja, teorie spiskowe 2500-PL-PS-FO-33-OG
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2023L:
Tytuł: Psychologiczne podstawy myślenia kolektywnego: Wprowadzenie Jest może truizmem, że człowiek jest istotą społeczną. Z całą pewnością nie jest już nim twierdzenie, że nasze myślenie o świecie i ludziach zmienia się wtedy, kiedy przyjmujemy perspektywę (punkt widzenia) określonej grupy (kategorii) społecznej: przestajemy patrzeć na świat ze swojej własnej, indywidualnej perspektywy, zaczynamy posługiwać się tzw. myśleniem kolektywnym (collective thinking). Należymy do określonej kategorii społecznej (np. jesteśmy kobietą lub mężczyzną lub osobą niebinarną, Polakiem lub obcokrajowcem żyjącym w Polsce, głosujemy na taką a nie inną partię polityczną, itd.). Mamy określone miejsce w systemie społecznym (np. zajmujemy wysoką lub niską pozycję w hierarchii władzy i zamożności). Podzielamy z innymi ludźmi, należącymi do tej samej kategorii (grupy) społecznej, określone przekonania na temat świata i związane z nimi wartości; przyjmujemy określone ideologie. Wszystko to wywiera istotny wpływ na percepcję innych i ustosunkowanie się do nich. Celem wykładu jest systematyczne prześledzenie zmian w relacjach psychologicznych miedzy jednostką a innymi ludźmi, do jakich prowadzi myślenie kolektywne. Jakie mechanizmy poznawcze i afektywne uruchamiane są wtedy, kiedy zaczynamy myśleć o innych nie ze swojej własnej, indywidualnej perspektywy, ale z perspektywy zbiorowej, oferowanej nam przez grupę (kategorię) do której należymy, a także pozycję w systemie władzy? Do jakich konsekwencji psychologicznych prowadzi wejście na ścieżkę myślenia zbiorowego? Oto pytania, na które będę starał się odpowiedzieć odwołując się do współczesnej wiedzy z obszaru psychologii społecznej, zwłaszcza – psychologii stosunków międzygrupowych, a także psychologii konfliktu i kulturowej. Z zarysowanego tu punktu widzenia przyjrzę się temu, - na czym polega kategoryzacja społeczna (podział my-oni) i jakie ma konsekwencje; czym jest tożsamość społeczna, w jakich relacjach pozostaje do tożsamości indywidualnej, i jakie są następstwa zaktywizowania każdej z nich; jakie są konsekwencje dojrzałej (stabilnej), a jakie narcystycznej (obronnej) identyfikacji grupowej. - skąd biorą się stereotypy społeczne, jakie są ich rodzaje, jak powiązane są z procesami kategoryzacji i jak wpływają na przetwarzanie informacji społecznych; jaką rolę odgrywają w relacjach interpersonalnych i międzygrupowych. Na czym polega zagrożenie stereotypem i jakie ma następstwa. - jaka jest natura uprzedzeń, skąd się biorą, jakie są ich rodzaje i przejawy, jakie czynniki decydują o ich nasileniu i trwałości. Na czym polega dehumanizacja, jakie są jej przejawy, w jakich okolicznościach się nasila, jak można jej przeciwdziałać. - co to jest osobowość autorytarna i orientacja na dominację społeczną, i jakie są ich następstwa dla relacji międzygrupowych; - jakie są źródła myślenia spiskowego, jakie są główne rodzaje teorii spiskowych, jakie czynniki osobowościowe, poznawcze, i sytuacyjne decydują o przyjmowaniu przekonań spiskowych; - na czym polega myślenie ideologiczne, jakie ma korzenie psychologiczne, przejawy i konsekwencje (np. ideologie konserwatywne vs. liberalne; ideologie religijne vs. ateistyczne; seksizm ambiwalentny i wrogi). Ideologie a polityczne konstruowanie przeszłości. - jak fakt posiadania władzy (bądź przeciwnie, podlegania władzy innych ludzi), wpływa na nasze zachowania i emocje (zwłaszcza – w relacjach interpersonalnych); |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Udział w kursie pozwoli na lepsze zrozumienie reguł funkcjonowania świata społecznego i politycznego (zwłaszcza - psychologicznych korzeni takich fenomenów, jak stereotypy i uprzedzenia międzygrupowe, myślenie spiskowe, czy też ideologie społeczne).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: