Miłość, seks i filozofia cz.2 2500-PL-PS-FO-28
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2024L:
Głównym celem zajęć jest zaznajomienie studentów z problematyką filozofii seksu oraz zdobycie przez studentów kompetencji pozwalających samodzielnie prowadzić rozmowę w formule dialogu sokratejskiego w wybranym obszarze tematycznym. Studenci poznają różne narracje dotyczące miłości i seksu. W starożytności miłość opisywana była jako forma szaleństwa, potężna irracjonalna siła, która obezwładnia wolę człowieka, stan w który człowiek wpada i który może przynieść nu albo błogość, albo zatracenie. Podczas badania zachodniej tradycji filozoficznej, odpowiemy sobie na pytania: czy jest możliwe pojęciowe uchwycenie miłości (i seksu); czy coś zmieniło się od starożytności w naszym postrzeganiu seksualnosci, jakie jest podłoże współczesnych przemian w postrzeganiu płciowości, czy jest możliwe i potrzebne kultywowanie „sztuki miłości”. Poszerzając własne horyzonty będziemy kwestionować jedne poglądy na rzecz innych. Szukając istoty miłości, badając jej społeczno-kulturowe aspekty, obiekty miłości i jej skutki, studenci pogłębiać będą swoje rozumienie funkcji miłości i seksu w kontekście świado¬mego życia człowieka. Poruszone krytycznie zostaną takie zagadnienia jak: przyjaźń, miłość, miłość rodzinna i miłość własna, optymizm i pesymizm seksualny, poliamoria, homoseksualizm, BDSM, masturbacja, szkody dobrowolnego seksu, gwałt, perwersje seksualne i wiele innych. Czytając klasyczne teksty oraz kultowe artykuły, które przeszły do kanonu tematycznego, rozwijać będziemy cenną umiejętność filozofowania (elastyczność intelektualną, jasność myślenia, umiejętność definiowania i krytyczne racjonalne nastawienie) przydatne w za¬wo¬dzie psychologa. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student wymienia podstawowe pojęcia z zakresu filozofii seksualności człowieka i umie wyrażać swoje indywidualne opinie w tej dziedzinie.
Student zna i rozumie problemy poruszane w ramach filozofii seksu i miłości.
Student potrafi samodzielnie analizować problemy ludzkiej seksualności z uwzględnieniem refleksji filozoficznej.
Student jest gotowy do swobodnej dyskusji na tematy związane z seksualnością człowieka.
Student potrafi podjąć refleksję filozoficzną nad zjawiskami społeczno-kulturowymi wpływającymi na ludzką seksualność.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: