Jak praktycznie wykorzystać swoją głupotę? - coaching filozoficzny, doradztwo filozoficzne i terapia filozoficzna w warsztacie psychologa (wprowadzenie) cz.1 2500-PL-PS-FO-20
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2024Z:
Jednym z głównych założeń programu jest przyjęcie, że filozofia jest dyscypliną praktyczną, służebną wobec człowieka. Od czasów najdawniejszych podkreślali filozofowie psychagogiczne i terapeutyczne aspekty filozofii. Stan ten znajduje coraz więcej miejsca w dydaktyce akademickiej. Jak praktykować antyczne ćwiczenia duchowe i poznawać siebie? Co zrobić, by stać się refleksyjnym, czujnym? — Nie w zaciszu domowym, warunkach laboratoryjnych, a w codzienności, podczas kontaktów z najbliższymi, przyjaciółmi, podczas rutyny dnia codziennego. Czy możliwe jest dzisiaj naśladowanie Sokratesa, który na rynku rozmawiał o rzeczach najtrudniejszych — człowieczeństwie? Uwaga! Nie ma konieczności uczestniczenia w części II. zajęć (choć jest to mile widziane). Jedynym warunkiem uczestnictwa w zajęciach, które mają charakter warsztatowy, jest chęć do rozbudzenia własnego filozofowania! Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie krótkiego wystąpienia lub scenki lub…(inwencja własna) obrazującej omawiany tekst. Wybranie 1 zagadnienia z omawianej lektury. Przedstawienie WŁASNYCH przemyśleń do wybranego zagadnienia (zgodnie z tytułem zajęć przemyślenia mogą być w trzech kategoriach: „głupie”, „trudno powiedzieć”, „przemyślane”). W każdej kategorii można uzyskać ocenę maksymalną i pozytywną. Dla osób z < Podczas zajęć dyskutujemy (filozofujemy), m.in. badamy swoje sposoby myślenia, poddajemy analizie postawy życiowe, stosujemy ćwiczenia filozoficzne i wychylamy się ze swoich stref komfortu. — uświadomienie sobie swoich założeń światopoglądowych; — korzystania ze słowa (mówionego i pisanego) jako narzędzia pracy z ludźmi; — umiejętność uważnego obserwowania własnych i cudzych zachowań. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W1 Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu filozofii praktycznej (coachingu, poradnictwa, terapii filozoficznej).
W2 Student swobodnie prowadzi wymianę poglądów (argumentów) w ramach przedmiotu.
W3 Zdobytą wiedzę uzupełnia o własne przemyślenia (realizuje własne stanowisko w ramach omawianych zagadnień).
Umiejętności:
U1 Student potrafi prowadzić rozmowę w formule dialogu sokratejskiego w obszarze poradnictwa, coachingu i terapii filozoficznej (meta-teoretycznej).
U2 Przygotowuje scenariusz rozmowy terapeutycznej w oparciu o tematykę zajęć.
U3 Potrafi świadomie kierować doborem pytań i odpowiedzi, przykładów i refleksji w ramach podjętej tematyki (rozmowy terapeutycznej).
Kompetencje społeczne:
K1 Student ma świadomość znaczenia postawy moralnej i wychowawczej płynącej z postawy życiowej filozofa-praktyka, prowadzącego profesjonalną rozmowę na tematy związane z ludzką egzystencją. Uświadamia sobie własne potrzeby i braki edukacyjne. Krytycznie podchodzi do własnych kompetencji.
K2 Dostrzega dylematy moralne i rozumie problematykę etyczną w kontekście praktyk filozoficznych omawianych na zajęciach.
K3 Rozumie odmienną perspektywę drugiej osoby. Potrafi prowadzić rozmowę bez narzucania własnego stanowiska.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: