W błędnym kole lęku - zaburzenia lękowe w ujęciu poznawczo-behawioralnym. 2500-PL-FA-01-11
Zajęcia mają na celu przedstawienie rozumienia zaburzeń lękowych, zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych oraz zaburzeń potraumatycznych w ujęciu poznawczo-behawioralnym.
Poruszone będą takie zagadnienia jak: geneza zaburzeń lękowych, obraz kliniczny ich objawów, modele teoretyczne, a także sposoby pracy terapeutycznej w podejściu poznawczo-behawioralnym.
Omawiane kwestie poparte będą przykładami z praktyki klinicznej, opisami przypadków oraz wynikami badań empirycznych. Duży nacisk będzie położony na zastosowanie koncepcji teoretycznych do opisu konkretnych studiów przypadku.
Tematy zajęć:
- Wprowadzenie: Podstawy teorii poznawczo-behawioralnej. Zaburzenia lękowe w konceptualizacji poznawczo-behawioralnej [4h]
- Lęk paniczny i agorafobia [4h]
- Uogólnione zaburzenie lękowe - GAD [4h]
- Lęk o zdrowie - HAD [2h]
- Fobie specyficzne [2h]
- Lęk społeczny - SAD [4h]
- Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne - OCD [4h]
- Zaburzenie stresowe pourazowe - PTSD [4h]
- Podsumowanie [2h]
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- znajomość modeli teoretycznych zaburzeń lękowych w ujęciu poznawczo-behawioralnym
- znajomość podstawowych założeń terapii poznawczo-behawioralnej w odniesieniu do zaburzeń lękowych
- znajomość podstawowych technik i programów terapeutycznych stosowanych w pracy z osobami cierpiącymi na zaburzenia lękowe
- umiejętność zastosowania omówionych modeli teoretycznych do opisu studium przypadku i argumentacji trafności diagnozy
- umiejętność doboru podstawowych technik pracy poznawczo-behawioralnej do pracy z objawami poszczególnych zaburzeń lękowych
- możliwość krytycznej oceny modeli zaburzeń lękowych oraz ich założeń teoretycznych w podejściu poznawczo-behawioralnym
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest spełnienie trzech warunków:
- obecność na zajęciach [prawo do 2 nieobecności]
- pozytywne zaliczenie grupowej (2-3 osoby) pracy pisemnej [50% oceny]
- pozytywne zaliczenie 2 kolokwiów cząstkowych [50% oceny]
Literatura
Clark, D. (1999). Anxiety disorders: why they persist and how to treat them. Behaviour Research and Therapy 37, S5-S27.
Davey, G.C. (2007). Psychopathology and treatment of specific phobias. Psychiatry, 6 (6), 247-253.
Deale, A. (2007). Psychopathology and treatment of severe health anxiety. Psychiatry, 6 (6), 240-246.
Ehlers, A., Clark, D.M. (1999). A cognitive model of posttraumatic stress disorder. Behaviour Research and Therapy 38, 319-345.
Foa, E. (2010). Cognitive behavioral therapy of obsessive-compulsive disorder. Dialogues in Clinical Neuroscience, 12, 199-207.
Hayes, S., Hirsch, C. (2007). Information processing biases in generalized anxiety disorder. Psychiatry, 6 (5), 176-182.
Kołakowski, A., Pawełczyk, A. (2010). Uczenie wstępnej konceptualizacji poznawczej na podstawie postaci z bajek i literatury pięknej. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 10 (4), 303- 310.
Popiel, A., Pragłowska, E. (2008). Psychoterapia poznawczo-behawioralna - praktyka oparta na badaniach empirycznych. Psychiatria w Praktyce Klinicznej 2 (3), 146-155.
Popiel, A., Pragłowska, E. (2009). Terapia zaburzeń potraumatycznych. [W:] J. Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek (red.) Konsekwencje psychiczne traumy. Uwarunkowania i terapia (s. 343-374). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Salkovskis, P., Wahl, K. (2005) Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń obsesyjnych. W: M. Reinecke, D. Clark (red.), Psychoterapia poznawcza w teorii i praktyce (s.162-197). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Trzcińska, M. (2007). Terapia fobii społecznej w ujęciu poznawczo- behawioralnym. Psychiatria w Praktyce Ogólnolekarskiej, 7 (4), 176–183.
Wells, A. (2010). Terapia poznawcza zaburzeń́ lękowych. Praktyczny podręcznik i przewodnik po teorii. [Rozdz. 8: „Uogólnione zaburzenie lękowe”]. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wojtas, A., Jakuszkowiak-Wojten, K. (2010). Terapia lęku panicznego w ujęciu poznawczo- behawioralnym. Psychiatria 7 (6), 227–233.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: