Rehabilitacja psychiatryczna 2500-PL-FA-01-04
Sylabus:
1) Cele i zadania rehabilitacji psychiatrycznej. Zasady rehabilitacji: partnerstwa, wielostronnych oddziaływań, stopniowania trudności, powtarzalności oddziaływań, zasada zgodności psychospołecznych i biologicznych metod oddziaływania, zasada optymalnej stymulacji.
2) Specyfika rehabilitacji psychiatrycznej: modele ukierunkowujące rehabilitację i ich charakterystyka.
3) Techniki niewerbalne w rehabilitacji psychiatrycznej.
4) Techniki niewerbalne w rehabilitacji psychiatrycznej - studium przypadku.
5) Psychodrama w rehabilitacji psychiatrycznej.
6) Psychodrama w rehabilitacji psychiatrycznej - studium przypadku.
7) Psychoedukacja w rehabilitacji psychiatrycznej: zapobieganie nawrotom choroby; radzenie sobie ze stresem, lękiem i depresją.
8) Readaptacja – studium przypadku.
9) Arteterapia.
10) Muzykoterapia i choreoterapia.
11) Życie w warunkach chronionych - studium przypadku.
12) Organizacyjne formy rehabilitacji psychiatrycznej: oddziały rehabilitacji, warsztaty terapii zajęciowej, turnusy rehabilitacyjne, obozy terapeutyczne etc.
13) Nabywanie kompetencji społecznych przez osoby przewlekle chore psychicznie – analiza w paradygmacie behawioralno – poznawczym.
14) Kolokwium.
15) Praca z rodziną pacjenta chorującego psychicznie.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
- podstawowa wiedza dotycząca chorób psychicznych: obraz kliniczny, rozpowszechnienie, etiologia
- pogłębiona wiedza dotycząca rehabilitacji psychiatrycznej: modele, rodzaje, metody oraz zasady rehabilitacji psychiatrycznej.
Umiejętności:
- umiejętność zaprojektowania zindywidualizowanego programu rehabilitacyjnego dla pacjentów psychiatrycznych
- umiejętność przeprowadzenia wybranych treningów, zajęć rehabilitacyjnych, np. treningu umiejętności społecznych, psychoedukacji, treningu radzenia sobie z objawami choroby
- umiejętność oceny wyników rehabilitacji
Postawy:
- uważność na potrzeby osób chorych psychicznie
- tolerancja
- życzliwość wobec osób chorych/niepełnosprawnych
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest obecność oraz pozytywny wynik kolokwium, które zostanie przeprowadzone na przedostatnich zajęciach.
Sposób organizacji zajęć:
Dyskusja na podstawie literatury, ćwiczenia prowadzone na zajęciach, praca grupowa.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Drat-Ruszczak, K. (1994). Badanie mechanizmu upozytywniania informacji społecznej w schizofrenii. Przegląd Psychologiczny; 3; 467-483.
Ekdawi, M.Y., Conning, A. M. (1995). Rehabilitacja psychiatryczna. Praktyczny przewodnik. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Heitzman, J. (2010). Psychoedukacja w praktyce lekarza psychiatry. Poznań: Termedia Wydawnictwa Medyczne.
Kępiński, A. (1972). Schizofrenia. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Meder, J. (1995). Aktywny udział pacjentów w leczeniu farmakologicznym. Warszawa: IPiN.
Meder, J. (1995). Treningi umiejętności społecznych w rehabilitacji zaburzeń psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Meder, J. (2000). Rehabilitacja przewlekle chorych psychicznie. Kraków: Biblioteka Psychiatrii Polskiej.
Meder, J., Morawiec, M., Orzechowska, Z., Sawicka, M. (1993). Ocena skuteczności treningu prowadzenia rozmowy i rozwiązywania problemów w kontaktach międzyludzkich u chorych na schizofrenię. Postępy Psychiatrii i Neurologii.
Meder, J., Sawicka, M. (2006). Psychoterapia schizofrenii. Kraków: Biblioteka Psychiatrii Polskiej.
Ohme, R. K. (1998). Świadomość własnego nastroju pozytywno-negatywna asymetria zniekształcenia. Studia Psychologiczne, t. XXXV: 81-95.
Rosenhan, D. L., Seligman, M. E. P. (1994). Psychopatologia. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: