Psychologia Jedzenia 2500-PL-F8-03
1.Czym jest psychologia jedzenia?
-przygotowanie projektu badawczego
2. Powstawanie wrażeń smakowych
-anatomia jamy ustnej
-percepcja smaku
-czynniki wpływające na analizę sensoryczną produktu
3. Regulacja głód-sytość
-analiza procesu
4. Preferencje w smaku i sposobie odżywiania się
-dziwne preferencje – analiza
-powstawanie
-style jedzenia
5. Patologia odżywiania się
-charakterystyka i sposoby leczenia: anoreksja i bulimia
6. Patologie odżywiania się
- charakterystyka i sposoby leczenia: otyłość i ortoreksja
- mindless eating (nieuważne jedzenie)
7. Wstęp do dietetyki w ujęciu psychologicznym
-proces zmiany
8. Dietetyka w ujęciu psychologicznym
-celowość
-dobór diety w zależności od stylów jedzenia
9. Mindful Eating – świadome jedzenie
-funkcja
-zastosowanie w odżywianiu się
10. Funkcje jedzenia – punkt widzenia antropologów:
-to jak jemy, mówi o tym, kim jesteśmy?
11. Zwyczaje jedzeniowe Polaków – punkt widzenia socjologa
12. Food-pairing
-od czego zależy ekstrawagancja w kuchni?
-mapa smaków na świecie
-połączenia smakowe – jak to działa?
13. Food pairing - warsztat
-nowe połączenia smakowe – test połączeń smakowych i analiza emocji własnych
14. kolokwium
15.omówienie wyników kolokwium i wyników badania naukowego
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
a)wiedza
- zna biologiczne i poznawcze podstawy wrażeń smakowych
- rozumie proces regulacji głód-sytość i mechanizmy motywacyjne związane z jedzeniem
- zna charakterystyki patologii odżywania i metody ich leczenia
- wskaże jakie funkcje pełni jedzenie w życiu człowieka
- wie jakich emocji doświadcza podczas próbowania nowych połączeń smakowych i jakie ma preferencje smakowe oraz granice tolerancji
- rozumie i wie skąd mogą wynikać różnice indywidualne w preferencjach smakowych ludzi
b)umiejętności
- umie zastosować wyznaczanie celów w odżywianiu się
- umie praktykować świadome jedzenie
- umie wykonać badanie naukowe
c)postawa
- myślenie krytyczne
- chce praktykować świadome jedzenie
Kryteria oceniania
Do zaliczenia kursu wymagane jest:
-przeprowadzenie badania psychologicznego
-maksymalnie 2 nieobecności
Kryterium oceny końcowej:
-kolokwium pisemne składającego się z testu, pytań otwartych i zadań
Literatura
Abraham, S., Llewellyn-Jones, D. (2001). Anoreksja i bulimia: zaburzenia odżywiania. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Dittfeld, A., Koszowska2, A., Fizia, K., Ziora, K. (2013). Ortoreksja – nowe zaburzenie odżywiania. Annales Academiae Medicae Silesiensis. 67, 6.
Juruć, A., Wierusz-Wysocka, B., Bogdański, P. (2011). Psychologiczne aspekty jedzenia i nadmiernej masy ciała. Farmacja Współczesna, 4, 119-126.
Kristellera, J. L., Wolever R. Q. (2011). Mindfulness-Based Eating Awareness Training for Treating Binge Eating. Disorder: The Conceptual Foundation. Eating Disorders, 19, 49–61.
Levi-Stauss, C. (2008). Trójkąt kulinarny. W: M. Szpakowska (red.). Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, 57-63, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Skolik, A. (2011). Smak w analizie sensorycznej. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Wieczorkowska, G. (2007). Kierowanie motywacją. Rola Zachowania. Warszawa: Uniwersytet Warszawski Wydawnictwo Instytutu Studiów Społecznych, 297-392.
Literatura dodatkowa:
Segnit, N. (2010). The flavour thesaurus. London: Bloomsbury Publishing.
Wieczorkowska, G., Bednarczyk, I. (2004). Zaburzenia kontroli procesu jedzenia: rola przedziałowości. NOWINY PSYCHOLOGICZNE, 3, 5-19.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: