Psychologia miasta 2500-PL-F6-06
Plan kursu
1. Miasto jako przedmiot badań interdyscyplinarnych (psychologia, socjologia, antropologia, urbanistyka, geografia, ekonomia, kulturoznawstwo). Czym różni się psychologia miasta od innych nauk o mieście? (Debata)
2. Jak zmieniało się miasto? Od miasta antycznego do miasta postmodernistycznego: różnice formy, funkcji, stylów życia
3. "Tak, kto lubi życie, lubi wielkie miasto" - co sprawia, że chcemy (lub nie?) mieszkać w miastach?
4. Miejsca i nie-miejsca współczesnego miasta:
- ulice, place,
- przestrzeń rozrywki, konsumpcji,
- przestrzeń zmarginalizowana, peryferyjna,
- przestrzeń turystyki
5. Miasto jako przestrzeń różnorodności - miasto konfliktów?
6. Granice w mieście
- przestrzeń władzy/przestrzeń wykluczenia
- strategie zwiększania bezpieczeństwa w mieście (monitoring miejski, gated communities)
7. Przemiany miasta: od suburbanizacji do gentryfikacji centrum miasta
8. Kto ma prawo do miasta? Nowe ruchy miejskie.
9. Przestrzeń pamięci i tożsamości miasta - strategie upamiętniania i wymazywania
10. Miejskie sensorium - jak doświadczamy i poznajemy miasto?
11. Design miejski: uniwersalne projektowanie przestrzeni publicznej
12. Podsumowanie: Co to znaczy dobre miasto? Jak kształtować przyjazne ludziom miasto?
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza - student/ka zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii miasta
- swobodnie porusza się w różnych nurtach badań dotyczących miasta
- integruje podejścia wielu dyscyplin
Umiejętności - student/ka potrafi zanalizować różne miejsca pod kątem ich wartości, istotności oraz funkcjonalności dla różnych kategorii mieszkańców i użytkowników przestrzeni
- umie wskazać odpowiednie koncepcje teoretyczne wyjaśniające problemy pojawiające się w miastach oraz potrafi zaproponować korzystne rozwiązania
- stosuje pojęcia z zakresu psychologii miasta do analizowania i diagnozowania problemów środowiskowych
- aplikuje teorie do interwencji miejskich
Postawy - student/ka jest otwarty/a, ale też krytyczny/a wobec różnych podejść i ujęć teoretycznych oraz metodologicznych proponowanych w badaniach nad miastem
Kryteria oceniania
obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności); czytanie tekstów, aktywność na zajęciach, wykonanie niewielkich prac domowych (20%); wykonanie projektu (miejskiego case study) wykorzystującego literaturę przedmiotu (40%); kolokwium końcowe (obejmujące pytania z literatury i zajęć, w formule otwartej oraz zamkniętej) (40%)
Literatura
- Jałowiecki B. (red.). (2008). Miasto jako przedmiot badań naukowych u początku XXI wieku. Warszawa: Scholar (odpowiednie rozdziały)
- American Psychological Association. (2005). Toward an Urban Psychology: Research, Action, and Policy. Report of the Task Force on Urban Psychology. Pobrane z: https://www.apa.org/pi/ses/resources/publications/urban-taskforce.pdf (wstęp do s. xvi + s.1-4)
- Jędrzejczyk, D. (2004). Geografia humanistyczna miasta. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie" Dialog". (s. 33-46, 54-72, 167-185)
- Koch, W. (1996). Style w architekturze. Warszawa: Świat Książki (wybrane fragmenty)
- Lalli, M. (1992). Urban-related identity: Theory, measurement, and empirical findings. Journal of environmental psychology, 12(4), 285-303.
- Lewicka, M. (2012). Psychologia miasta. Warszawa: Scholar. s. 41-46, 79-84
- Schmid, K., Tausch, N., Hewstone, M., Hughes, J., & Cairns, E. (2008). The effects of living in segregated vs. mixed areas in Northern Ireland: A simultaneous analysis of contact and threat effects in the context of micro-level neighbourhoods. International Journal of Conflict and Violence, 2(1), 56-71.
- Baumann, H. (in press). Enclaves, borders, and everyday movements: Palestinian marginal mobility in East Jerusalem. Cities.
- de Certeau, M. (2008). Wynaleźć codzienność. Sztuki działania. Kraków: WUJ. s. 35-39
- Wilson-Doenges G. (2000). An explanation of sense of community and fear of crime in gated communities. Environment and Behavior, 32
- Jadach-Sepioło, A. (2009). Gentryfikacja w kontekście rewitalizacji. W: A. Zborowski (red.), Demograficzne i społeczne uwarunkowania rewitalizacji miast w Polsce. Kraków: IRM
- Lewicka, M. (2008). Place attachment, place identity and place memory. Restoring the forgotten city past. Journal of Environmental Psychology, 28
- Lewicka, M. (2012). Psychologia miejsca. Warszawa: Scholar. s.434-451
- Marcuse, P. Prawa w miastach a „prawo do miasta”. Res Publica Nowa, 19.04.2013
- Bańka, A. (2002). Społeczna psychologia środowiskowa. Warszawa: Scholar. s. 60-69
- Pallasmaa, J. (2012). Oczy skóry. Architektura i zmysły. Kraków: Instytut Architektury. s. 49-57
- Błaszak, M., Przybylski Ł. (2010). Rzeczy są dla ludzi. Warszawa: Scholar. Rozdziały 3.4, 3.5, 3.6
- Gehl, J. (2009). Życie między budynkami. Kraków: Wydawnictwo RAM (wybrane fragmenty z rozdz.3)
Prowadząca zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w literaturę i/lub organizację zajęć
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: