Ćwiczenia z Psychologii Społecznej 2500-PL-F6-03
Ćwiczenia z psychologii społecznej stanowią uzupełnienie i rozszerzenie wykładu obligatoryjnego. Studenci będą mieli okazję zapoznać się z klasycznymi i współczesnymi tekstami naukowymi, które następnie poddane będą krytycznej ocenie podczas zajęć. Na zajęciach poruszone zostaną następujące tematy:
Temat 1: Czym jest oraz co bada psychologia społeczna?
Temat 2: Metodologia psychologii społecznej.
Temat 3: Myśl psychologiczna a procesy społeczne.
Temat 4: Zniekształcenia i uproszczenia w procesach poznawczych.
Temat 5: Wiara w sprawiedliwy świat i samospełniające się przepowiednie.
Temat 6: Atrybucje.
Temat 7: Postawa a zachowanie
Temat 8: Wpływ społeczny.
Temat 9: Konformizm, posłuszeństwo, agresja.
Temat 10: Pomaganie i altruizm.
Temat 11: Grupa i tożsamość społeczna.
Temat 12: Stereotypy i uprzedzenia.
Temat 13: Redukowanie negatywnych zjawisk międzygrupowych.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po ukończeniu ćwiczeń student (1) zna podstawowe podejścia teoretyczne psychologii społecznej; (2) zna wybrane klasyczne oraz współczesne teksty z zakresu psychologii społecznej; (3) rozumie podstawowe pojęcia psychologii społecznej;
Umiejętności:
Po ukończeniu ćwiczeń student (1) umie krytycznie dyskutować teksty naukowe w grupie; (2) potrafi w krytyczny sposób analizować naukowy tekst psychologiczny
Kompetencje społeczne:
Po ukończeniu ćwiczeń student (1) potrafi wykorzystać teorie psychologii społecznej do identyfikacji i interpretacji współczesnych problemów społecznych; (2) umie współpracować w grupie przy wykonywaniu wspólnej pracy
Kryteria oceniania
Warunek zaliczenia: Czytanie zadanych lektur (może być sprawdzone kartkówką na zajęciach), wykonywanie prac domowych, napisanie eseju zaliczeniowego.
Literatura
Temat 1
Czym jest oraz co bada psychologia społeczna?
Lektura obowiązkowa: Akert, R.M., Aronson, E., Wilson, T. D. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł (rdz. 1. „Wprowadzenie do psychologii społecznej”, s. 2-31). Poznań: Zysk i S-ka.
Temat 2
Metodologia psychologii społecznej.
Lektura: Wojciszke, B. (2004). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej (rdz. 1 „Czym i jak zajmuje się psychologia społeczna”, s. 17-56) Warszawa: Scholar.
Temat 3
Myśl psychologiczna a procesy społeczne.
Lekturaobowiązkowa: Duckitt, J. (1992). Psychology and prejudice: A historical analysis and integrative framework. American Psychologist, 47, 1182-1193.
Temat 4
Zniekształcenia i uproszczenia w procesach poznawczych.
Lektura obowiązkowa: Kossowska, M. (2003). Poznawcze mechanizmy radzenia sobie ze złożonością informacyjną. Przegląd Psychologiczny, 46, 37-57.
Temat 5
Wiara w sprawiedliwy świat i samospełniające się przepowiednie.
Lektura obowiązkowa:Babiuch, M. (1990). Oczekiwania nauczycieli a osiągnięcia szkolne uczniów. Kwartalnik Pedagogiczny, 2, 95-105.
Temat 6
Atrybucje.
Lektura obowiązkowa:Bilewicz, M. i Dudek, N. (2010). Nasze zbrodnie ≠ ich zbrodnie. Potoczne wyjaśnienia historycznych mordów w Pawłokomie. W: H. Mamzer (Red.) My i Oni. Interdyscyplinarne obrazy wielokulturowości. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Temat 7
Postawa a zachowanie
Lektury obowiązkowe:Dovidio, J.F.; Kawakami, K. i Gaertner S. L. (2002). Implicit and explicit prejudice and interracial interaction. Journal of Personality and Social Psychology, 82, 62-68.
Temat 8
Wpływ społeczny
Lektury obowiązkowe: Doliński, D. i Nawrat, R. (1994). Huśtawka emocji jako nowa technika manipulacji społecznej. Przegląd Psychologiczny, 34, 27-50.
Temat 9
Konformizm, posłuszeństwo, agresja.
Lektury obowiązkowe: Milgram, S. (1965). Some conditions of obedience and disobedience to authority. Human relations, 18(1), 57-76.
Temat 10
Pomaganie i altruizm.
Lektury obowiązkowe: Cialdini, R. B., Schaller, M., Houlihan, D., Arps, K., Fultz, J., Beaman, A. L. (1987). Empathy-based helping: Is it selflessly or selfishly motivated? Journal of Personality and Social Psychology, 52, 749–758.
Temat 11
Grupa i tożsamość społeczna.
Lektura obowiązkowa: Tajfel, H. (1982). Social psychology of intergroup relations. Annual Review of Psychology, 33(1), 1-39. (czytamy do str. 27 włącznie)
Temat 12
Stereotypy i uprzedzenia.
Lektury obowiązkowe: Bilewicz, M., Winiewski, M., & Radzik, Z. (2012). Antisemitism in current Poland: Psychological, religious and historical aspects. Journal for the Study of Antisemitism, 4, 801-820.
Temat 13
Redukowanie negatywnych zjawisk międzygrupowych.
Lektura obowiązkowa: Bilali, R., Vollhardt, J.R. (2013). Priming effects of a reconciliation radio drama on historical perspective taking in the aftermath of mass violence in Rwanda. Journal of Experimental Social Psychology, 49, 144-151.
UWAGA: Prowadzące zastrzegają sobie możliwość wprowadzania zmian w kolejność i organizacji proponowanych zajęć oraz wyborze lektur obowiązkowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: