Jeden umysł, dwa systemy emocji i poznania? 2500-PL-F4-01
Seminarium nr 1: Zajęcia organizacyjne + wprowadzenie do teorii dwusystemowych w psychologii
Część 1: w tej części literatura ma charakter uzupełniający
Seminarium nr 2: Wykład i dyskusja: Nastrój i Core affect. Automatyczne mechanizmy tworzenia się reakcji afektywnych.
Russell, J. A. (2003). Core affect and the psychological construction of emotion. Psychological Review, 110(1), 145–172. doi: 10.1037/0033-295X.110.1.145
Seminarium nr 3: Wykład i dyskusja: System 1 i System 2: ich rola w popełnianiu błędów poznawcz •
Kahneman, D. (2012). Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina. Część I (str. 29 – 143) i Część V (str. 501 – 557)ych (model Kahnemana), Dwa systemy w osobowości (model Epsteina)
Seminarium nr 4: Wykład i dyskusja: Model intuicji moralnych Haidt’a, przewaga intuicji nad rozumowaniem
Haidt, J. (2014). Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka. Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa. (Rozdział 1, 2 i 3)
Seminarium nr 5: Wykład i dyskusja: Emocje moralne i społeczne (Model atrybucyjny Weinera)
Weiner, B. (2012). Emocje moralne, sprawiedliwość i motywacje społeczne. Sopot: Wydawnictwo Smak słowa (Rozdział 1 i 3).
Seminarium nr 6: Wykład i dyskusja: Dwusystemowy model interakcji emocji i poznania
Strack, F., Deutsch, R. (2014). The Reflective–Impulsive Model. In J. W. Sherman, B. Gawronski, Y. Trope, (Eds.), Dual-Process Theories of the Social Mind (pp. 92–104). New York, NY: Guilford Press.
Seminarium nr 7: Kolokwium z części teoretycznej
Część 2: w tej części literatura ma charakter obowiązkowy (pierwsza pozycja dla każdego spotkania) lub uzupełniający (kolejne). W trakcie tej części studenci pracują nad własnymi projektami grupowymi
Seminarium nr 8: Afekt rdzenny i nastrój: Metody badania nastroju, wymiary nastroju, konsekwencje dla poznania
Goryńska, E. (2011). Umiejscowienie nastroju wśród zjawisk afektywnych. W: E. Goryńska, M. Ledzińska, M. Zajenkowski (red.), Nastrój. Modele, geneza, funkcje (s. 11 – 27). Wydawnictwo UW.
Zajenkowski, M. (2011). Energetyczny aspekt poznania. W: E. Goryńska, M. Ledzińska, M. Zajenkowski (red.), Nastrój. Modele, geneza, funkcje (s. 156 - 170). Wydawnictwo UW.
Seminarium nr 9: Dwusystemowe modele myślenia: pułapki racjonalności
Sokołowska, J. (2011). Dualizm poznania a procesy decyzyjne. W: A. Falkowski, T. Zaleśkiewicz (red.), Psychologia poznawcza w praktyce (str.53 - 104). Warszawa PWN.
Kahneman, D. (2012). Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina. Część I (str. 29 – 143).
Seminarium nr 10: Intuicje moralne w modelu Haidt’a
Haidt, J. (2014). Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka. Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa. (Rozdział 5-8)
Seminarium nr 11: Emocje specyficznie ludzkie (pierwotne i wtórne, automatyczne i refleksyjne)
Jarymowicz, M., Imbir, K. (2015). Toward a human emotions taxonomy (based on their automatic vs. reflective origin). Emotion Review, 7(2), 183-188.
Jarymowicz, M., Imbir, K. (2010). Próba taksonomii ludzkich emocji. Przegląd Psychologiczny, 53(4), 439-461.
Jarymowicz, M. (2008). Racje serca i racje rozumu – w poszukiwaniu sensu idei powszechnie znanej. W: J. Kozielecki (red.), Nowe idee w psychologii (s. 183 - 215). Gdańsk: GWP
Seminarium nr 12: Emocje samo świadomościowe: skąd się biorą? Testowanie modelu atrybucyjnego.
Lewis, M. (2005). Emocje samoświadomościowe: zażenowanie, duma, wstyd, poczucie winy. W: M. Lewis i J. M. Haviland-Jones (red.), Psychologia emocji (str. 780 - 797). Gdańsk: GWP.
Weiner, B. (2012). Emocje moralne, sprawiedliwość i motywacje społeczne. Rozdział 1 i 3. Sopot: Wydawnictwo Smak słowa
Seminarium nr 13: Wykład - Plakat badawczy, zasady przygotowania i prezentacji doniesień z badań. Przygotowanie projektu w grupach.
Seminarium nr 14: Przygotowanie plakatu w zespołach
Seminarium nr 15: Sesja posterowa - prezentacja projektów badawczych
Efekty kształcenia
Wiedza: Prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy i studentów, Zadania praktyczne, Rozmowa, Prace pisemne, Referaty; Umiejętności i kompetencje społeczne: Dyskusje
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Warunkiem podstawowym zaliczenia jest obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności). Warunkiem uzyskania oceny jest (1) uczestnictwo w kolokwium (max 30 punktów) po pierwszej, teoretycznej części zajęć oraz (2) aktywne uczestnictwo w drugiej, badawczej części kursu polegające na (a) przygotowaniu w grupie prezentacji z przeglądu 3 artykułów prezentujących wyniki badań w nurcie dwusystemowym (max 10 punktów), (b) przeprowadzeniu na grupie zajęciowej próby replikacji lub modyfikacji wybranego badania z zakresu dwusystemowych modeli umysłu (max 5 punktów) oraz (c) przygotowanie posteru prezentującego wyniki badania (max 15 punktów). Maksymalnie można uzyskać 60 punktów, zaliczenie od 60 %.
Szczegółowe kryteria oceny:
A. Poprawność odpowiedzi w kolokwium z części teoretycznej (max 30p).
B. Prezentacja (max 10p): (1) Klarowność i przystępność przedstawienia teorii - 4p. (2) Wyczerpująca prezentacja metod badawczych replikowanego eksperymentu - 4p. (3) komunikatywność i atrakcyjność sposobu prezentacji - 2p.
C. Replikacja lub modyfikacja wybranego badania (max 5p): (1) Samodzielny dobór badania do replikacji (oceniany pod względem adekwatności dla danego podejścia teoretycznego) - 2p. (2) Wytłumaczenie na czym polegała procedura badania replikowanego - 2p. (3) Trafność odtworzenia metod badawczych - 1p.
D. Poster (max 15p): (1) Poprawność merytoryczna - 5p. (2) Poprawność analiz i wniosków - 5p. (3) Poprawność formalna (zgodność ze standardami APA) - 3p. (4) Estetyka prezentacji - 2p.
Kolokwium końcowe w formie testu wielokrotnego wyboru w połowie zajęć (50% oceny) i praca wykonana w trakcie zajęć (50% oceny) [4pkt/30h]
Literatura
• Goryńska, E. (2011). Umiejscowienie nastroju wśród zjawisk afektywnych. W: E. Goryńska, M. Ledzińska, M. Zajenkowski (red.), Nastrój. Modele, geneza, funkcje (s. 11 – 27). Wydawnictwo UW.
• Haidt, J. (2014). Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka. Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa. (Rozdział 5-8)
• Jarymowicz, M., Imbir, K. (2015). Toward a human emotions taxonomy (based on their automatic vs. reflective origin). Emotion Review, 7(2), 183-188.
• Lewis, M. (2005). Emocje samoświadomościowe: zażenowanie, duma, wstyd, poczucie winy. W: M. Lewis i J. M. Haviland-Jones (red.), Psychologia emocji (str. 780 - 797). Gdańsk: GWP.
• Sokołowska, J. (2011). Dualizm poznania a procesy decyzyjne. W: A. Falkowski, T. Zaleśkiewicz (red.), Psychologia poznawcza w praktyce (str.53 - 104). Warszawa PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: