Ćwiczenia z psychofizjologii i neuronauki 2500-PL-F3-04
Niniejsze ćwiczenia są skierowane do osób, które chcą poznać eksperymentalną psychofizjologię i neuronaukę dzięki praktycznemu doświadczeniu. W ramach zajęć studenci będą mieli okazję zapoznać się z metodologią badań z zakresu psychofizjologii i neuronauki oraz nabyć praktyczne umiejętności w zakresie przeprowadzania badań, rejestracji i analizy sygnału oraz interpretacji danych. Z całego wachlarza dostępnych metod wybrane zostały metody psychofizjologii obwodowej (EKG, GSR, EMG) oraz elektrofizjologii (EEG, ERP). Kurs będzie podzielony na 4 bloki:
Blok I: Zajęcia 1-2. Studentom przedstawione zostanie kilka standardowych procedur eksperymentalnych stosowanych w psychofizjologii/neuronauce. Zapoznają się oni z najistotniejszymi kwestiami związanymi z aparaturą badawczą, przygotowaniem osoby badanej i przeprowadzeniem badania.
Blok II: Zajęcia 3-6. Studenci będą pracować w małych grupach aby przećwiczyć wszystkie przedstawione w pierwszym bloku procedury badawcze w laboratorium oraz wypróbować każdą wymienioną na wstępie metodę badania.
Blok III: Zajęcia 7-10. Na podstawie wprowadzenia i pod okiem prowadzących zajęcia studenci przeprowadzą obróbkę i analizę danych zebranych w poprzednim bloku.
Blok IV: Zajęcia 11-13 Studenci w małych zespołach wykonają eksperyment z zastosowaniem poznanej na niniejszych zajęciach procedury, która zostanie dobrana na podstawie losowania. Następnie dokonają obróbki zarejestrowanego sygnału i analizę danych.
Blok V: Zajęcia 14-15 (zaliczenie). Na wspólnym spotkaniu studenci dokonają prezentacji zastosowanej metody i wyników swoich badań. Na ostatnim spotkaniu odbędzie się pisemny test wiedzy.
Nakład pracy studenta:
30 godzin kontaktowych
90 godzin - praca własna studenta:
- przygotowanie się teoretyczne do zajęć – 25 godzin
- przygotowanie do kolokwium – 35 godzin.
- przygotowanie i prezentacja analiz – 30 godzin.
Liczba godzin ogółem – 120
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza. Student:
- ma wiedzę z zakresu podstaw pomiaru psychofizjologicznego i elektrofizjologicznego.
Postawy. Student:
- stosuje zasady etyczne prowadzenia badań eksperymentalnych.
Umiejętności. Student:
- potrafi zrealizować pomiar wybranych parametrów fizjologicznych
- potrafi przeprowadzić wstępna obróbkę sygnału elektrofizjologicznego
- potrafi przeprowadzić analizy uzyskanych wskaźników psychofizjologicznych
-potrafi nadać psychologiczne znaczenie zaobserwowanym efektom fizjologicznym
Kryteria oceniania
1.Test jednokrotnego wyboru – kryterium zaliczenia 40%
2. Zespołowa realizacja wszystkich ćwiczeniowych procedur badawczych – 10%
3. Prezentacja opracowanych wyników eksperymentalnych – 40%
4. Obecność na zajęciach (limit 2 nieobecności)
5. Aktywność na zajęciach – 10%
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Sosnowski, T., Zimmer, K. (1993). Metody psychofizjologiczne w badaniach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. Doliński, D., Strelau, J. (2014). Psychologia akademicka. Gdańsk: GWP. [Rozdział 17. Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki; rozdział 18. Podstawy psychofizjologii]
3. Jaśkowski, P. (2004). Zarys psychofizjologii. Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania. [rozdział 4. Elektroencefalografia; rozdział 5. Potencjały wywołane]
4. Sadowski, B. (2007). Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Warszawa, Wydawnictwo PWN.
5. Kalat, J. (2011). Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Literatura uzupełniająca:
1. Luck, S. J. (2014). An Introduction to the Event-Related Potential Technique, (2nd ed.). Cambridge, Mass: The MIT Press.
2. Caccioppo, J.T., Tassinary, L.G., Bernston, G.G., (2000). Handbook of psychophysiology. Cambridge: Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: