Przetwarzanie metafor 2500-PL-F2-04
1. Wprowadzenie do problematyki metafor w psycholingwistyce.
2-3. Teoria przynależności do klasy (class inclusion theory).
Literatura:
Glucksberg, S. (2003). The psycholinguistics of metaphor. Trends in Cognitive Sciences, 7, 92-96.
Glucksberg, S., McGlone, M. S., Manfredi, D. (1997). Property attribution in metaphor comprehension. Journal of Memory and Language, 36, 50-67.
4-5. Modele komputerowe i LSA.
Literatura:
Kintsch, W. (2000). Metaphor comprehension: A computational theory. Psychonomic Bulletin and Review, 7, 257-266.
Kintsch, W. (2001). Predication. Cognitive Science, 25, 173-202.
6. Krytyka teorii przynależności do klasy.
7-8. Teoria mapowania konceptualnego (conceptual mapping theory).
Literatura:
Lakoff, G., Johnson, M. (1980). The metaphorical structure of the human conceptual system. Cognitive Science, 4, 195-208.
Murphy, G. A. (1996). On metaphoric representation. Cognition, 60, 99-108.
9-10. Teoria kariery metafory (career of a metaphor theory).
Literatura:
Bowdle, B., Gentner, D. (2005). The career of metaphor. Psychological Review, 112, 193-216.
Lai, V. T., Curran, T., Menn, L. (2009). Comprehending conventional and novel metaphors: An ERP study. Brain Research, 1284, 145-155.
11-12. Odpowiedź na teorię kariery metafory.
Literatura:
Glucksberg, S., Haught, C. (2006). Can Florida become like the next Florida? When metaphoric comparisons fail. Psychological Science, 17, 935-938.
Glucksberg, S., Haught, C. (2006b). On the relation between metaphor and simile: When comparison fails. Mind and Language, 21, 360-378.
13. Test teorii przetwarzania metafor.
Literatura:
Pierce, R. S., Chiappe, D. L. (2009). The roles of aptness, conventionality and working memory in the production of metaphors and similes. Metaphor and Symbol, 24, 1-19.
14. Podsumowanie i porównanie poznanych teorii.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza – student/studentka:
– zna teorie psycholingwistyczne dotyczące przetwarzania metafor,
– zna aktualne kierunki badań oraz konkretne eksperymenty przeprowadzane na tym polu.
Umiejętności – student/studentka:
– potrafi ocenić siłę argumentów w debacie naukowej,
– potrafi ocenić poprawność metodologiczną eksperymentów psycholingwistycznych.
Postawy – student/studentka:
– podchodzi krytycznie do poznawanych teorii naukowych, weryfikuje ich poprawność na podstawie materiałów źródłowych.
Kryteria oceniania
Koniecznymi warunkami zaliczenia są:
• regularny udział w aktywnościach udostępnianych na platformie internetowej (zgodnie z zasadami ustalonymi na początku semestru),
• terminowe przesyłanie zadań domowych,
• oddanie pracy zaliczeniowej do końca semestru.
Ocena zostanie wystawiona na podstawie prac domowych (50% oceny końcowej) oraz pracy pisemnej (50% oceny końcowej) zgodnie z następującymi zasadami:
6 (cel.) 95% lub najlepsza osoba w grupie
5 (bdb.) od 90%
4+ (db. plus) od 82%
4 (db.) od 75%
3+ (dst. plus) od 67%
3 (dst.) od 60%
2 (ndst.) mniej niż 60%.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: