Schizofrenia od rozwoju prenatalnego do starości 2500-PL-F1-20
1 i 2. Zajęcia wprowadzające
3. Prenatalne i okołoporodowe uwarunkowania schizofrenii
4. Wczesne dzieciństwo
5. Okres wczesnoszkolny i adolescencja
6 i 7. Ryzykowne stany psychiczne, zaburzenie schizotypowe, osobowość schizoidalna
8. Pierwszy epizod schizofrenii
9. Obraz kliniczny i opis fenomenologiczny schizofrenii
10 i 11. Różny przebieg schizofrenii
12. Funkcjonowanie osób chorujących na schizofrenię
13. Schizofrenia i dojrzała dorosłość
14. Rozszerzony fenotyp schizofrenii?
15. Zajęcia podsumowujące, poprawki.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
- Student nazywa i charakteryzuje objawy towarzyszące schizofrenii.
- Student zna i argumentuje podstawowe teorie dotyczące etiologii schizofrenii.
- Student określa czynniki ryzyka dla zachorowania na schizofrenię.
- Student charakteryzuje przebiegi chorowania na schizofrenię.
- Student posiada podstawową wiedzę o funkcjonowaniu członków rodzin osób chorujących na schizofrenię.
Umiejętności
- Student potrafi scharakteryzować przebieg kliniczny zaburzeń schizofrenicznych.
- Student potrafi sięgać do materiałów źródłowych na temat chorowania na schizofrenię. I je rozumie.
Postawy
- Student jest świadom stygmatyzacji społecznej dotykającej osoby chorujące na schizofrenię.
- Student w sposób krytyczny odnosi się wobec różnych teorii etiologii schizofrenii.
- Student stara się rozumieć subiektywny świat doświadczeń osoby chorującej na schizofrenię.
Kryteria oceniania
Wymagana obecność na zajęciach. Możliwe dwie nieobecności. Kolejne nieobecności wymagają odrabiania zajęć. Powyżej pięciu nieobecności nie ma możliwości zaliczenia kursu. Trzy kolokwia dotyczące literatury do zajęć z pytaniami otwartymi i zamkniętymi oraz praca pisemna dotycząca tematyki zajęć do sporządzenia w trakcie trwania kursu. Ocena końcowa to w 80% średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z tych trzech kolokwiów, a 20% stanowi ocena z pracy pisemnej.
Literatura
Przykładowa literatura:
- Pużyński, S., & Wciórka, J. (red.). (2000). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10: opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne "Vesalius".
- Morrison, J. (2016). DSM-5 Bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Weinberg, S. M., Jenkins, E. A., Marazita, M. L., & Maher, B. S. (2007). Minor physical anomalies in schizophrenia: a meta-analysis. Schizophrenia research, 89(1), 72-85.
- Morgan, C., & Fisher, H. (2007). Environment and schizophrenia: environmental factors in schizophrenia: childhood trauma—a critical review. Schizophrenia bulletin, 33(1), 3-10.
- Miller, P., Byrne, M., Hodges, A., Lawrie, S. M., Owens, D. G. C., & Johnstone, E. C. (2002). Schizotypal components in people at high risk of developing schizophrenia: early findings from the Edinburgh High-Risk Study. The British Journal of Psychiatry, 180(2), 179-184.
- Zadęcki, J. (2015). Ja we wczesnej schizofrenii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Jackowska, E. (2009). Stygmatyzacja i wykluczenie społeczne osób chorujących na schizofrenię–przegląd badań i mechanizmy psychologiczne. Psychiatria Polska, 43(6), 655- 670.
- Fanous, A., Gardner, C., Walsh, D., & Kendler, K. S. (2001). Relationship between positive and negative symptoms of schizophrenia and schizotypal symptoms in nonpsychotic relatives. Archives of General Psychiatry, 58(7), 669-673.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: