Krótki kurs o neuropsychologii starzenia 2500-PL-F1-17
Pełny opis:
2. Główne problemy psychologii starzenia
Straś-Romanowska M (2011). Późna dorosłość. W: J Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka (s. 326-350). Warszawa: PWN.
Kutyła M (2012). Miejsce osób starszych w społeczeństwie i rodzinie. W: A Zych (red.) Poznać, zrozumieć i zaakceptować starość (s. 359-368). Łask: Over- Group.
3. Starzenie się mózgu i umysłu
Hedden T, Gabrieli J (2004). Insights into the ageing mind: a view from cognitive neuroscience. Nature Reviews. Neuroscience, 5(2), 87-97.
4. Pamięć autobiograficzna
Maruszewski T (2005). Pamięć autobiograficzna w wieku podeszłym. Pamięć autobiograficzna (s.148-170). Gdańsk: GWP.
Ćwiczenie: Wywiad z seniorem – moje tematy albo propozycje studentów
5. Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się
Zając-Lamparska L (2011). Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się. W: J Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka (s. 419-431). Warszawa: PWN.
6. Kompensacja
Barulli D, Stern Y (2013). Efficiency, capacity, compensation, maintenance, plasticity: emerging concepts in cognitive reserve. TRENDS in Cognitive Sciences, 17, 502-509.
7. Choroby otępienne: choroba Alzheimera, podkorowe otępienie naczyniopochodne
Krótka Skala Oceny Stanu Umysłowego (MMSE), Kalifornijski Test Uczenia się Językowego (CVLT).
8. Badanie neuropsychologiczne dla seniora.
Jodzio K (2011). Diagnoza neuropsychologiczna objawów normalnego starzenia się człowieka. Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej (s. 226-236). Warszawa: Difin.
Kotapka-Minc, S (2007). Znaczenie badania neuropsychologicznego w diagnostyce otępienia. Pol. Przegl. Neurol 2007;3(2):61-68.
9. Tożsamość
Straś-Romanowska M (2010). Od samooceny do poczucia godności. Spojrzenie na problem ustosunkowania do własnej osoby z perspektywy psychologii biegu życia. W: A Kolańczyk, B Wojciszke (red.), Motywacje umysłu (s. 127-161). Sopot: Smak Słowa.
10. Emocje
Mather M (2012). The emotion paradox in the aging brain. Annals of the New York Academy of Sciences, 1251(1): 33–49.
11. Osoby długowieczne
Łuczywek E, Kądzielawa D (2005). Funkcjonowanie poznawcze polskich stulatków z perspektywy neuropsychologii klinicznej. W: K Jodzio. (red.), Neuronalny świat umysłu (145-166). Kraków: Impuls.
http://www.ted.com/talks/dan_buettner_how_to_live_to_be_100?language=pl
Film
12. Osoby 50+ na rynku pracy
GUS (2012). Jak się żyje osobom starszym w Polsce? Raport
Kryńska, E, Szukalski, P (red.) (2013) Rozwiązania sprzyjające aktywnemu starzeniu się w wybranych krajach Unii Europejskiej. Wyrównywanie szans na rynku pracy dla osób 50+. Łódź: Uniwersytet Łódzki.
Inicjatywy w Polsce
13. Inne rodzaje aktywności, czyli co można robić na emeryturze?
Warsztat dla seniorów : oferta zajęć w Warszawie, propozycje studentów,
Ćwiczenie: opracowanie kilku rodzajów warsztatu (Internet, papier ołówek) i przeprowadzenie go w grupie.
14.Opieka nad seniorem: oferta, na czym polega rola psychologa i neuropsychologa
Materiały są na dysku
15.Umieranie, żałoba
Elisabeth Kübler-Ross, E. (2008). Śmierć przez cudze okna (62-69) i Umieranie wśród Alaskich Indian. Znaczenie wyboru (70-78). Śmierć. Ostatni etap rozwoju. Warszawa: MT Biznes.
Rogiewicz M., Buczkowski, K. (2006). Dorosły pacjent w żałobie po śmierci bliskiej osoby — rola lekarza rodzinnego. Polska Medycyna Paliatywna 2006, tom 5, nr 1
Turner J S, Helms, D B (1999). Śmierć i żałoba. Rozwój człowieka (s.591-624). Warszawa: WSiP
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza. Student
- ma wiedzę z zakresu psychologicznych, poznawczych oraz mózgowych zmian towarzyszących procesowi starzenia się człowieka
- potrafi zidentyfikować objawy zaburzeń otępiennych, zna ich uwarunkowania oraz przesiewowe metody diagnostyczne
- ma wiedzę z zakresu polityki społecznej i zatrudnienia wobec osób starszych
Umiejętności. Student:
- potrafi znaleźć ofertę usług aktywizujących, kulturalnych, sportowych, opiekuńczych adresowanych do seniorów
- potrafi przeprowadzić Krótką Skalę Oceny Stanu Umysłowego MMSE i ocenić wyniki
Kompetencje. Student
- rozumie konieczność ciągłego uczenia się i
uaktualniania posiadanej wiedzy
Kryteria oceniania
Obecność (trzeba być na 13 zajęciach), zaliczenie testu końcowego, wykonanie 1 prezentacji na zajęciach, wykonanie ćwiczenia na zajęciach. Przeczytanie lektur jest obowiązkowe i będzie sprawdzane.
Kurs trwa 30 godzin
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: