Neurobiologiczne podstawy Integracji Sensorycznej 2500-PFL1014
Cele zajęć:
- zapoznanie studentów z neurobiologicznymi podstawami procesów integracji sensorycznej;
- omówienie Teorii Integracji Sensorycznej A.J. Ayres;
- zapoznanie studentów z rodzajami zaburzeń procesów Integracji Sensorycznej;
- analiza materiału klinicznego-wstępna diagnoza zaburzeń;
- przedstawienie podstawowych metod diagnozy Integracji Sensorycznej;
- analiza prawidłowego rozwoju dziecka (0-3) pod kątem wystąpienia potencjalnych zaburzeń procesów Integracji Sensorycznej
- zrozumienie przez studentów znaczenia wczesnej interwencji w pracy z dziećmi o zaburzonym rozwoju;
- omówienie zjawiska plastyczności neuronalnej;
Literatura
Bogdanowicz, M. (1990). Integracja percepcyjno-motoryczna. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo-Zawodowego MEN.
Gałkowski, T. (2004). Jak zrozumieć swoje dziecko. Warszawa: PZWL.
Mass, F.V. (1998). Uczenie się przez zmysły. Warszawa: WSiP.
Michałowicz, R., Jóźwiak, S. (red.) (2000). Neurologia dziecięca. Wrocław: Urban&Partner.
Pauli, S., Kisch, A. (2004). Co się dzieje z moim dzieckiem. Warszawa: PZWL.
Przyrowski, Z. (1995). Terapia integracji sensorycznej. Nowe spojrzenie na trudności dzieci w uczeniu się. Biuletyn Informacyjny Polskiego Towarzystwa Dysleksji, 4.
Przyrowski, Z. (1998). Dysfunkcje w zakresie integracji sensorycznej i deficyty fragmentaryczne w zespole mózgowego porażenia dziecięcego w: E. Mazanek (red.) Dziecko niepełnosprawne ruchowo, t3. Warszawa: WSiP.
Przyrowski, Z. (2001). Podstawy diagnozy i terapii integracji sensorycznej w: Cz. Szmigiel (red.) Podstawy diagnostyki i rehabilitacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. Kraków.
Przyrowski, Z. (2003). Dysfunkcje modulacji sensorycznej i parasympatyczny układ nerwowy. Biuletyn SI, 4(3).
Przyrowski, Z. (2004). Terror zmysłów. Zaburzenia integracji sensorycznej w zespole ADHD. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji, 27.
Styczek, I. (1979). Logopedia. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: