Statystyka wspomagana komputerowo 2500-OB-33
Celem kursu jest rozwinięcie umiejętności analizy danych.
Skupimy się na umiejętnościach praktycznych takich jak dobranie właściwego testu, przygotowanie danych do analizy, interpretacja wyników, prawidłowa prezentacja uzyskanych rezultatów.
Po skończeniu zajęć studenci będą znali podstawowe testy statystyczne i ich zastosowanie. Uczestnicy będą umieli interpretować raporty z programu IBM SPSS oraz opisywać wyniki zgodnie ze standardami APA.
Zakres tematyczny zajęć:
• przygotowanie zbioru danych do analiz .
• statystyki opisowe;
• standaryzacja
• Porównywanie średnich – testy t Studenta
• testy chi-kwadrat.
• jedno i dwuczynnikowa analiza wariancji, analiza wariancji z powtarzanymi pomiarami
• wybrane testy nieparametryczne (test U Manna-Whitneya, test Wilcoxona, test Kruskala-Wallisa, test Mediany, test znaków, test, Friedmana)
• miary współzmienności – korelacja (Pearsona i nieparametryczne).
• podstawy analizy regresji liniowej
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Umiejętności i wiedza:
student będzie umiał policzyć za pomocą pakietu IBM SPSS, zinterpretować i opisać wyniki podstawowych testów statystycznych
oraz krytycznie czytać teksty wykorzystujące wyżej wymienione testy statystycznie (wiedza)
Kryteria oceniania
Test/y oraz prace domowe; zaliczenie na ocenę
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bedyńska, S. i Cypryańska, M. (red.). (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z o.o. – rozdz. 1-8, (s. 15-244).
Bedyńska, S. i Cypryańska, M. (red.). (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczne wprowadzenie do analizy wariancji. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z o.o.
Pomocna literatura dodatkowa (nieobowiązkowa):
Bedyńska, S. i Książek, M. (red.). (2012). Statystyczny Drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z o.o. Część I Modele regresji (rozdz. 1-4).
Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (red.). (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica – rozdz. 1-5, oraz 7-14 + fragmenty rozdz. 15 (s. 391-395, 400-407)
Ferguson G.A. i Takane Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN (rozdz. 8, 9, 10, 15, 16, 18, 19, 22.7, 22.8, 27, 28)
Francuz, P. i Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL – rozdz. 1.2, 1.3, 4.4, 4.5, 4.6, 4.7 (s.. 186-205), 5.1, 5.2, 5.3, 6.1, 6.2, 6.3, 7.1, 7.2, 7.3, 7.4, 7.5, 8.1, 8.2, 8.3 + do raportu: rozdz. 9 (głównie s. 594-603)
King, B.M. i Minium, E.W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN – rozdz. 1-8, oraz 11-17, 19, 22.5-22.7
Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007 lub 2008). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica – głównie str. 59-61 oraz 65-73 do raportu
Wieczorkowska, G. i Wierzbiński, J. (2007) Statystyka. Analiza badań społecznych, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar – rozdz. 1-11
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: