Diagnoza psychologiczna 2500-OB-24
1.Wprowadzenie do problematyki diagnozy psychologicznej: miejsce diagnozy psychologicznej w psychologii. Diagnoza psychologiczna a inne rodzaje diagnoz. Specyfika diagnozy psychologicznej jako postępowania badawczego i na użytek praktyki psychologicznej. Sposób rozumienia diagnozy psychologicznej. Cechy poznania diagnostycznego
2.Rodzaje diagnoz psychologicznych i kryteria ich wyodrębniania. Diagnoza: nozologiczna, funkcjonalna (selekcyjna), wyjaśniająca, interakcyjna (negocjowanie diagnozy), nieinterakcyjna (autonomiczna, w tym aktuarialna i mechaniczna).
3.Diagnoza psychologiczna w badaniach psychologicznych. Etyczne problemy diagnozy w badaniach naukowych. Ilościowy i jakościowy opis zachowań.
4.Diagnoza psychologiczna w praktyce psychologicznej. Diagnoza klasyfikacyjna a wyjaśniająca. Metody diagnozy.
5.Wiedza psychologiczna i psychologiczna teoria funkcjonowania człowieka jako podstawa diagnozy psychologicznej. Diagnoza behawioralna. Diagnoza psychoanalityczna.
6.Diagnoza psychologiczna jako forma interakcji interpersonalnej lub społecznej. Podmiot diagnozy i mechanizmy psychologiczne determinujące efekt diagnozowania.
7.Diagnosta i mechanizmy psychologiczne determinujące efekt diagnozowania. Podstawowe umiejętności diagnozowania: obserwacja, rozmowa, wywiad, badanie procesów poznawczych, techniki kwestionariuszowe, techniki projekcyjne. Przekazywanie wyników badania.
8.Rodzaje diagnoz psychologicznych w różnych działach psychologii stosowanej. Charakterystyka działów i cel pracy psychologa.
9.Teoretyczne podstawy diagnozy. Diagnoza psychologiczna osobowości.
10.Teoretyczne podstawy diagnozy. Diagnoza psychologiczna temperamentu
11.Teoretyczne podstawy diagnozy Diagnoza psychologiczna rodziny
12.Diagnoza psychologiczna w praktyce klinicznej. Znaczenie wiedzy psychologicznej
13.Diagnoza psychologiczna w praktyce edukacyjnej
14.Diagnoza psychologiczna w psychologii organizacji i pracy
15.Psycholog w praktyce diagnostycznej. Problemy etyczne związane z diagnozowaniem
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student potrafi wyjaśnić znaczenie diagnozy psychologicznej, wskazać jej specyficzne właściwości, kompetencje niezbędne psychologowi do jej sformułowania. Stosuje poznane zasady w praktyce psychologicznej: w przygotowywanych raportach z badań, studium osoby, pracy empirycznej oraz magisterskiej.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, testowy, jednokrotnego wyboru (wymagane 60% prawidłowych odpowiedzi) .
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Paluchowski W.J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces, narzędzia, standardy. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Paluchowski W.J. (2006). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa,
Stemplewska- Żakowicz K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk, GWP.
Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W.J. (2009). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. (rozdział 11)
Ziemski S. (1973). Problemy dobrej diagnozy. Warszawa, WP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: