- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Psychologia społeczna 2500-OB-23-OG
Kurs prezentuje dorobek psychologii społecznej w zakresie szeroko rozumianego "poznawania społecznego" (social cognition). Tematyka wykladów obejmuje procesy spostrzegania innych ludzi, procesy wartościowania obiektów społecznych, procesy kategoryzacji społecznej, schematy społeczne, procesy atrybucji i wnioskowania przyczynowego, błędy w interpretacji ludzkich zachowań, teorie i mechanizmy zmian postaw, techniki perswazji i wpływu społecznego, mechanizmy stereotypów i uprzedzeń społecznych, stosunki międzyludzkie i procesy komunikacji interpersonalnej.
zaliczenie: egzamin
Forma zaliczenia zajęć taka sama jak dla studentów Wydziału Psychologii
punkty za zajęcia: 4
kryteria selekcji komputerowej: starszeństwo roku
sylabus:
Wyk3ad 1. Historia owiatowej psychologii spo3ecznej w pigu3ce. Psychologia amerykanska i europejska.
Wyk3ad 2. Procesy spostrzegania innych osób: "Ja wiem, ?e ty wiesz, ?e ja wiem" - ró?nice miedzy spostrzeganiem ludzi a spostrzeganiem przedmiotów fizycznych. Rola informacji niewerbalnej w tworzeniu wra?enia. Dystans fizyczny i jego interpretacja. Przestrzen prywatna i publiczna. Manipulowanie przestrzeni1 i poziomem prywatnooci. Rola kontaktu wzrokowego. Kod dotykowy.
Wyk3ad 3. Efekty w procesie tworzenia wra?enia. Ukryte teorie osobowooci. Afektywne i deskryptywne regu3y wnioskowania o cechach innych ludzi. Cechy korzystne dla innych i korzystne dla siebie. Moralnooa versus zdolnooci. Modele integrowania informacji spolecznej (Asch vs. Anderson). Procesy stereotypizacji vs. indywidualizacji w spostrzeganiu (teoria Fiske). Trafnooa spostrzegania ludzi.
Wyk3ad 4 i 5. Procesy wartoociowania w spostrzeganiu owiata spo3ecznego. Mechanizmy kszta3towania ocen. Oceny emocjonalne vs. poznawcze. Adaptacyjna teoria wartosciowania. Asymetria pozytywno-negatywna w wartoociowaniu, poznaniu i dzia3aniu (Peeters, Czapinski, Taylor, Higgins). Inklinacja pozytywna i efekt negatywnooci. Czy mo?liwa jest inklinacja negatywna? Efekt pozytywnooci. Wartoociowanie jako konsekwencja rozbie?nosci: tryby "promowania" i "zapobiegania".
Wyklad 6. Nastrój a przetwarzanie informacji spo3ecznej. Kiedy i w jaki sposób nastrój wywiera wp3yw na s1dy spo3eczne. Model AIM (Affect Infusion Model) Forgasa. Asymetria smutku i radooci. Czy potrzebujemy z3udzen do prawid3owego funkcjonowania? Niebezpieczenstwa optymizmu. Realizm depresyjnych: dowody za i przeciw.
Wyk3ad 7 i 8. Rozumienie przyczynowooci spo3ecznej. Teorie atrybucji a teorie atrybucyjne Teorie atrybucji (teoria Heidera, Kelleya, Jonesa i Davisa, Weinera, Kruglanskiego). Nowsze teorie atrybucji. Atrybucja jako komunikacja (teoria Hiltona i Slugoskiego). Atrybucja a jezyk (teoria Browna i Fish). Atrybucja jako wyjaonianie przypadków nienormalnych (teoria Hiltona). B3edy atrybucyjne i ich mechanizmy. Teoria Gilberta. Teoria Trope i Liebermana. Kiedy ludzie zadaj1 pytanie "dlaczego"? Procesy atrybucyjne jako procesy regulacyjne. Atrybucyjne teorie emocji, depresji, osiagniea, motywacji itd.
Wyklad 9. B3edy i biasy w spostrzeganiu spo3ecznym. B31d konfirmacji w sprawdzaniu hipotez o obiektach spo3ecznych. Samorealizuj1ce sie przepowiednie i efekty etykietkowania. B3edy w szacowaniu prawdopodobienstw zdarzen.
Wyk3ad 10. Postawy. Natura i funkcje postaw. Teorie równowagi. Postawa warunkiem czy konsekwencj1 zachowania? Teoria dysonansu poznawczego. Teoria autopercepcji Bema jako alternatywne wyjasnienie efektów dysonansu. Dysonans: konflikt prywatny czy spektakl publiczny?
Wyk3ad 11. Teorie zmian postaw i perswazji. Model perswazji jako komunikacji (szkola Yale). Teoria szczepienia McGuire?a. Peryferyczne i centralne drogi perswazji (model ELM). Teoria dzia3an intencjonalnych Fishbeina i Ajzena. Nowe badania nad kszta3towaniem ludzkich intencji. Efekty w procesach perswazji. Zgodnooa postaw z zachowaniami. Mechanizmy wywierania wp3ywu spo3ecznego.
cd. sylabusa na stronie internetowej Wydziału psychologii /brak miejsca w USOS/
Rodzaj przedmiotu
Literatura
literatura obowiązkowa:
Baryła, W., Wojciszke, B. (2006). Perspektywa sprawcy i biorcy w ocenianiu siebie i innych. Psychologia Społeczna, 1, 9-32
Cialdini, R. (1993). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (całość)
Czapiński, J. (2004). Psychologiczne teorie szczęścia. W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN. (s. 51-102).
Macrae, C.N., Stangor, Ch., Hewstone, M. (1999). Stereotypy i uprzedzenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdziały 2, 3, 6, 10, 11.
Tyszka T. (1999). Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdz. 9,10,11.
Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rozdziały 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 .
Doliński, D. i Wojciszke, N. (2008). Psychologia Społeczna (Rozdzial 13). W: D. Doliński i J. Strelau (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. ss. 293-448.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: