- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Psychologia osobowości 2500-OB-21-OG
Wykład 1 (16.02.2011): Wprowadzenie do psychologii osobowości (M. Kofta)
Podstawowe pytania, jakie stawia sobie psychologia osobowości.
Główne orientacje teoretyczne w psychologii osobowości.
Osobowość jako układ dyspozycji i jako system mechanizmów psychologicznych.
Wykład 2 (23.02.2011) Sytuacjonizm a dyspozycjonizm: Osobowość jako układ cech (M. Kofta)
Sytuacjonizm i personalizm. Stabilność i spójność międzysytuacyjna.
Pojęcie cechy osobowości. Teoria cech G. Allporta. Podejście R. Cattela oraz teoria wielkiej 5-tki czynników osobowości.
Znaczenie teorii cech dla rozwoju psychologii osobowości. Ograniczenia teorii cech.
Wykład 3 (02.03.2011) Osobowość z perspektywy teorii uczenia się (M. Kofta)
Podstawowe pojęcia i założenia teorii uczenia się.
Teoria uczenia się a lęk, socjalizacja człowieka, zaburzenia osobowości, modyfikowanie zachowania i terapia.
Wpływ teorii uczenia się na psychologią osobowości.
Wykład 4 (09.03.2011) Psychodynamiczne podejścia do osobowości: część I (H. Suszek)
Psychoanaliza klasyczna: geneza, założenia, podstawowe pojęcia i twierdzenia.
Rozwój i zaburzenia osobowości w ujęciu psychoanalitycznym.
Wykład 5 (16.03.2011) Psychodynamiczne podejścia do osobowości: część II (H. Suszek)
Ewolucja psychoanalizy: psychologia ego, psychologia analityczna, psychologia indywidualna. neopsychoanaliza, teorie relacji z obiektem, psychologia self.
Krytyka podejścia psychoanalitycznego.
Wykład 6 (23.03.2011) Humanistyczno-egzystencjalne podejście do osobowości (T. Baran)
Samoaktualizacja, fenomenologia i poszukiwanie sensu życia w ujęciu Maslowa, Rogersa i Frankla.
Wykład 7 (30.03.2011) Osobowość z perspektywy społeczno-poznawczej (M. Kofta)
Osobowość jako źródło znaczeń (konstruowanie poznawcze) i jako mechanizm samoregulacji.
Wiedza osobista i sposób jej użycia w konstruowaniu zdarzeń.
Konstruowanie własnej przyszłości i rekonstruowanie własnej przeszłości a adaptacja psychologiczna.
Wykład 8 (06.04.2011) Psychologia Ja: część I (H. Suszek)
Podstawowe teorie: Ja podmiotowe vs Ja przedmiotowe, autoschematy, autonarracje.
Rozwój Ja, źródła Ja.
Jedność vs wielość Ja: totalitarne ego, uniwersalne części Ja, struktura Ja, relacje między Ja, problem integracji, Ja a kultura.
Wykład 9 (13.04.2011) Psychologia Ja: część II (H. Suszek)
Samoocena i motywy Ja.
Ja w świecie społecznym: Ja prywatne vs publiczne, autoprezentacja, tożsamość indywidualna vs społeczna.
Wykład 10 (20.04.2011) Osobowość a procesy opanowania trwogi (T. Baran)
Podstawowy lęk egzystencjalny.
Człowiek w obliczu śmierci i teoria opanowania trwogi.
Wykład 11 (04.05.2011) Rozwój osobowości w wybranych podejściach teoretycznych (T. Baran)
Psychologia a religia.
Doświadczenia metafizyczne, odmienne stany świadomości a rozwój osobowości.
Wykład 12 (11.05.2011) Osobowość a procesy samokontroli i samoregulacji (D. Kobylińska)
Kontrola sprawowana a poczucie kontroli.
Od czego zależy efektywność kontroli?
Teoria kontroli umysłu i teoria kontroli działania.
Dwa systemy regulacji i strategie kontroli emocji.
Wykład 13 (18.05.2011) Samoregulacja świadoma a automatyczna (D. Kobylińska)
Charakterystyka samoregulacji świadomej i jej ograniczenia.
Koncepcja automatycznej aktywizacji celów.
Automatyczna samoregulacja procesów poznawczych, emocji i zachowania – badania.
Wykład 14 (25.05.2011) Repetitorium (T. Baran, D. Kobylińska, M. Kofta, H. Suszek).
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Wykład 2
Hall, C. C. & Lindzey, G. (1990 lub 1994).Teorie osobowości (R. 12: Allportowska psychologia jednostki, 404-436). Warszawa: PWN.
Strelau, J. (2000). Różnice indywidualne: Opis, determinanty i aspekt społeczny. W: J. Strelau (red.), Psychologia - podręcznik akademicki (t. 2, s. 652-662, cały paragraf 37.1). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Wykład 3
Pervin, L. A., & John, O. P. (2001). Osobowość: teoria i badania (r.10 – Uczeniowe ujęcia osobowości, s. 361-406). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bandura, A. (2007/1979). Społeczna teoria uczenia się. (Rozdział 4: Determinanty następcze, od s. 117 „wzmocnienie zastepcze” do s. 153). Warszawa: PWN
Wykład 4
Drat-Ruszczak, K. (2000). Teorie osobowości podejście psychodynamiczne i humanistyczne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP (Rozdział 36).
Wykład 5
Hall, C. C. i Lindzey, G. (1994). Teorie osobowości. Warszawa: PWN (Rozdział 2: Klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda; R. 3: Psychospołeczna teoria rozwoju E. Eriksona; R. 4: Analityczna teoria Junga; R. 5: Teorie psychospołeczne - Adler, Fromm, Horney i Sullivan).
Wykład 6
Oleś, P. (2008) Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Scholar. (str. 291-311)
Wykład 7
Kofta, M., & Doliński, D. (2000). Poznawcze podejście do osobowości (całość). W: J. Strelau (red.), Psychologia: podręcznik akademicki (t. 2, s. 561-600). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Wykład 8
Kofta, M. i Doliński, D. (2000). Poznawcze podejście do osobowości. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP (R. 35)
Jarymowicz, M. (2000). Psychologia tożsamości. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. (Rozdział 44.1)
Wykład 9
Suszek, H. (2007). Różnorodność wielości Ja. Roczniki Psychologiczne, 10 (2), 7-37.
Wykład 10
Łukaszewski, W. (2010). Udręka życia. Sopot: Smak Słowa. (str. 53-108)
Wykład 11
Jung, C. G. (2005). Psychologia a religia Zachodu i Wschodu. Warszawa: Wydawnictwo KR (str. 479 -515)
Wykład 12
Kolańczyk, A. (1998). Czuję, myślę, jestem. Świadomość i procesy psychiczne w ujęciu poznawczym (teoria S. Epsteina: s. 14-24). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Aronson E., Wieczorkowska G. (2001). Kontrola naszych myśli i uczuć. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co. (str. 102-112)
Wykład 13
Huflejt-Łukasik, M. (2010). Ja i procesy samoregulacji: różnice między zdrowiem a zaburzeniami psychicznymi. Warszawa: Scholar (rozdział: Samoregulacja i procesy uwagi, str. 60-114).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: