|
W cyklu 2024L:
Jednym z centralnych zagadnień nauki o poznaniu jest ludzki język: co wyróżnia go spośród systemów komunikacyjnych zwierząt, co umożliwiło naszemu gatunkowi wykształcenie tak zaawansowanego narzędzia i dlaczego istnieją różne wzajemnie niezrozumiałe języki, co to właściwie znaczy znać jakiś język i czy dokładnie to samo, co umieć się nim posługiwać, co łączy język z myśleniem i innymi wyższymi procesami poznawczymi, a wreszcie jak działają psychologiczne mechanizmy pozwalające nam posługiwać się językiem (lub językami) na co dzień, rozumieć i konstruować wypowiedzi, oraz w jaki sposób jako małe dzieci rozwijamy w sobie zdolność posługiwania się tym skomplikowanym narzędziem (często przyswajając więcej niż jeden język). Wszystkie te pytania sprawiają, że język sytuuje się na styku zainteresowań wielu różnych dyscyplin szczegółowych: biologii, neurologii, antropologii, psychologii, czy językoznawstwa. W ramach niniejszego kursu studenci poznają próby odpowiedzi na powyższe pytania formułowane w ramach psychologii języka. W ciągu semestru studenci zapoznają się z podstawowymi obszarami zainteresowania psycholingwistyki, jednak główny nacisk zostanie położony na własne poszukiwania wątków psycholingwistycznych interesujących dla studentów.
Zajęcia (2 godziny w tygodniu) będą łączyły prezentacje studenckie z dyskusjami seminaryjnymi; istotną część zajmie też praca indywidualna studentów: lektura zadanych tekstów źródłowych, samodzielne wyszukiwanie tekstów oraz praca zaliczeniowa (referat przedstawiający wybrany problem badawczy i jego możliwe rozwiązanie). Szacowana liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się: 30h (w sali) + 45h pracy własnej. Poruszane zagadnienia: 1. biologiczne podstawy języka; 2. rozpoznawanie słów; 3. rozumienie mowy; 4. znaczenie w psycholingwistyce; 5. przetwarzanie zdań; 6. konstruowanie wypowiedzi; 7. dyskurs i pragmatyka języka; 8. rozwój językowy; 9. język a myślenie; 11. dwu- i wielojęzyczność 12. czytanie i pisanie 13. zaburzenia językowe 14. porównania międzyjęzykowe
|
W cyklu 2025L:
Jednym z centralnych zagadnień nauki o poznaniu jest ludzki język: co wyróżnia go spośród systemów komunikacyjnych zwierząt, co umożliwiło naszemu gatunkowi wykształcenie tak zaawansowanego narzędzia i dlaczego istnieją różne wzajemnie niezrozumiałe języki, co to właściwie znaczy znać jakiś język i czy dokładnie to samo, co umieć się nim posługiwać, co łączy język z myśleniem i innymi wyższymi procesami poznawczymi, a wreszcie jak działają psychologiczne mechanizmy pozwalające nam posługiwać się językiem (lub językami) na co dzień, rozumieć i konstruować wypowiedzi, oraz w jaki sposób jako małe dzieci rozwijamy w sobie zdolność posługiwania się tym skomplikowanym narzędziem (często przyswajając więcej niż jeden język). Wszystkie te pytania sprawiają, że język sytuuje się na styku zainteresowań wielu różnych dyscyplin szczegółowych: biologii, neurologii, antropologii, psychologii, czy językoznawstwa. W ramach niniejszego kursu studenci poznają próby odpowiedzi na powyższe pytania formułowane w ramach psychologii języka. W ciągu semestru studenci zapoznają się z podstawowymi obszarami zainteresowania psycholingwistyki, jednak główny nacisk zostanie położony na własne poszukiwania wątków psycholingwistycznych interesujących dla studentów.
Zajęcia (2 godziny w tygodniu) będą łączyły prezentacje studenckie z dyskusjami seminaryjnymi; istotną część zajmie też praca indywidualna studentów: lektura zadanych tekstów źródłowych, samodzielne wyszukiwanie tekstów oraz praca zaliczeniowa (referat przedstawiający wybrany problem badawczy i jego możliwe rozwiązanie). Szacowana liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się: 30h (w sali) + 45h pracy własnej. Poruszane zagadnienia: 1. biologiczne podstawy języka; 2. rozpoznawanie słów; 3. rozumienie mowy; 4. znaczenie w psycholingwistyce; 5. przetwarzanie zdań; 6. konstruowanie wypowiedzi; 7. dyskurs i pragmatyka języka; 8. rozwój językowy; 9. język a myślenie; 11. dwu- i wielojęzyczność 12. czytanie i pisanie 13. zaburzenia językowe 14. porównania międzyjęzykowe
|
nabyta wiedza
- zna podstawowe zagadnienia psycholingwistyczne oraz najważniejsze teorie [K_W01, K_W04, K_W07, K_W08, K_W09, K_W16]
- zna i rozumie stosowane metody badawcze oraz najważniejsze eksperymenty i ich wyniki [K_W02, K_W03, K_W05, K_W06]
nabyte umiejętności
- potrafi krytycznie ocenić główne podejścia teoretyczne, a w szczególności umie:
- sformułować najważniejsze argumenty "za" i "przeciw" [K_U01]
- umiejscowić je w szerszym kontekście badań nad umysłem [K_U01]
- umie wyszukiwać i czytać ze zrozumieniem literaturę przedmiotu [K_U05, K_19]
- potrafi zaprojektować prosty eksperyment psycholingwistyczny [K_U02, K_U04, K_U07, K_U10, K_U11, K_U15, K_U17, K_U18,]
- umie przedstawić swoje myśli w mowi i na piśmie we właściwej formie [K_U02, K_U05, K_U06, K_K08, K_U19, K_U22]
nabyte kompetencje społeczne: wykład
- potrafi uważnie słuchać innych oraz śledzić ich tok myślenia [K_K01, K_K10]
- umie jasno, przekonująco i w zrozumiały dla innych sposób formułować swoje poglądy i argumenty [K_K07, K_K10]
- w sytuacji ekspozycji społecznej potrafi w prosty sposób komunikować trudne i abstrakcyjne zagadnienia oraz zadawać jasne pytania [K_K08, K_K09]
|
W cyklu 2024L:
Fragmenty podręczników/zbiorów tekstów w języku polskim: Berko-Gleason, J., & Bernstein-Ratner, N. (red.). (2005). Psycholingwistyka. GWP. Kurcz, I. (2005). Psychologia języka i komunikacji (2. zmienione). Wydawnictwo Naukowe Scholar. Kurcz, I. (red.). (2007). Psychologiczne aspekty dwujęzyczności. GWP. Fragmenty podręczników w języku angielskim: Menn, L., & Dronkers, N. F. (2016). Psycholinguistics: Introduction and Applications, Second Edition. Plural Publishing. De Houwer, A. (2021). Bilingual Development in Childhood. Cambridge University Press. McRae, K., Joanisse, M., & Spivey, M. (2012). The Cambridge Handbook of Psycholinguistics. Cambridge University Press. Na poszczególne zajęcia studenci czytać będą również wybrane oryginalne artykuły badawcze.
|
W cyklu 2025L:
Fragmenty podręczników/zbiorów tekstów w języku polskim: Berko-Gleason, J., & Bernstein-Ratner, N. (red.). (2005). Psycholingwistyka. GWP. Kurcz, I. (2005). Psychologia języka i komunikacji (2. zmienione). Wydawnictwo Naukowe Scholar. Kurcz, I. (red.). (2007). Psychologiczne aspekty dwujęzyczności. GWP. Fragmenty podręczników w języku angielskim: Menn, L., & Dronkers, N. F. (2016). Psycholinguistics: Introduction and Applications, Second Edition. Plural Publishing. De Houwer, A. (2021). Bilingual Development in Childhood. Cambridge University Press. McRae, K., Joanisse, M., & Spivey, M. (2012). The Cambridge Handbook of Psycholinguistics. Cambridge University Press. Na poszczególne zajęcia studenci czytać będą również wybrane oryginalne artykuły badawcze.
|