Zaburzenia neurorozwojowe 2500-KOG-PL-F-3
Zapoznanie z podstawowymi informacjami z zakresu diagnozowania zaburzeń neurorozwojowych zgodnie z klasyfikacjami ICD-10 i DSM-5 oraz metodami terapii i rehabilitacji tych zaburzeń. W ramach zajęć studenci opracowują w grupach, a następnie prezentują propozycje badań przesiewowych i diagnostycznych oraz terapii dla poszczególnych zaburzeń neurozwojowych. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę na podstawie pisemnego kolokwium.
1. Etyka postępowania diagnostycznego i terapeutycznego z osobami z zaburzeniami neurorozwojowymi – podstawowe prawa osoby badanej, rodzaje zgody na badanie i interwencję, diagnozowanie dzieci i znaczenie zgody dziecka na badanie, definicje diagnozy i typy diagnoz, rodzaje metod i narzędzi w diagnozowaniu zaburzeń neurorozwojowych, kompetencje diagnosty.
2. Klasyfikacje zaburzeń psychicznych i zaburzeń rozwoju - typy klasyfikacji (ICD-10, DSM-5), rodzaje zaburzeń neurorozwojowych zgodnie z klasyfikacją DSM-5.
3. Zaburzenia neurorozwojowe 1: zaburzenia komunikacji, zaburzenia ze spektrum autyzmu – diagnozowanie, symptomatologia.
4. Zaburzenia neurorozwojowe 1: zaburzenia komunikacji, zaburzenia ze spektrum autyzmu – interwencja.
5. Zaburzenia neurorozwojowe 1: badania przesiewowe i diagnostyczne – prezentacje opracowanych przez studentów w grupach propozycji badań przesiewowych/diagnostycznych zaburzeń neurorozwojowych z gr. 1.
6. Zaburzenia neurorozwojowe 1: terapia i rehabilitacja – prezentacje opracowanych przez studentów w grupach propozycji metod interwencji przy użyciu różnych mediów (np. gry na urządzenia mobilne, gry planszowe) dla zaburzeń neurorozwojowych z gr. 1.
7. Zaburzenia neurorozwojowe 2: specyficzne zaburzenia uczenia się, dysleksja, niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, symptomatologia.
8. Zaburzenia neurorozwojowe 2: specyficzne zaburzenia uczenia się, dysleksja, niepełnosprawność intelektualna – interwencja.
9. Zaburzenia neurorozwojowe 2: badania przesiewowe i diagnostyczne – prezentacje opracowanych przez studentów w grupach propozycji badań przesiewowych/diagnostycznych zaburzeń neurorozwojowych z gr. 2.
10. Zaburzenia neurorozwojowe 2: terapia i rehabilitacja – prezentacje opracowanych przez studentów w grupach propozycji metod interwencji przy użyciu różnych mediów (np. gry na urządzenia mobilne, gry planszowe) dla zaburzeń neurorozwojowych z gr. 2.
11. Zaburzenia neurorozwojowe 3: zaburzenia motoryczne, ADHD – diagnozowanie, symptomatologia.
12. Zaburzenia neurorozwojowe 3: zaburzenia motoryczne, ADHD – interwencja.
13. Zaburzenia neurorozwojowe 3: badania przesiewowe i diagnostyczne – prezentacje opracowanych przez studentów w grupach propozycji badań przesiewowych/diagnostycznych zaburzeń neurorozwojowych z gr. 3.
14. Zaburzenia neurorozwojowe 3: terapia i rehabilitacja – prezentacje opracowanych przez studentów w grupach propozycji metod interwencji przy użyciu różnych mediów (np. gry na urządzenia mobilne, gry planszowe) dla zaburzeń neurorozwojowych z gr. 3.
15. Kolokwium zaliczeniowe.
Efekty kształcenia
nabyta wiedza
Znajomość podstawowych zasad etyki postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.
• Znajomość kryteriów diagnostycznych poszczególnych zaburzeń neurorozwojowych, w tym niepełnosprawności intelektualnej, zaburzeń komunikacji, uczenia się, zaburzeń motorycznych, zaburzeń ze spektrum autyzmu, ADHD.
• Znajomość metod terapii poszczególnych zaburzeń neurorozwojowych.
nabyte umiejętności
• Umiejętność przygotowywania opracowywania gier, programów komputerowych, treningów służących diagnozowaniu, terapii i rehabilitacji poszczególnych zaburzeń neurorozwojowych.
• Umiejętność czytania materiałów poświęconych diagnostyce psychologicznej, w szczególności diagnostyce zaburzeń neurorozwojowych, krytycznej ich oceny oraz wykorzystywania ich do opracowywania nowych technologii i narzędzi służących diagnozie.
• Umiejętność czytania materiałów poświęconych interwencji w zaburzeniach neurorozwojowych, krytycznej ich oceny, a także wykorzystywania ich do opracowywania nowych technologii i narzędzi służących terapii.
nabyte kompetencje społeczne
• Umiejętność uważnego słuchania.
• Umiejętność twórczego myślenia z wykorzystaniem zdobytych na zajęciach informacji.
• Umiejętność jasnego zadawania pytań.
• Umiejętność śledzenia toku myślenia innych osób.
• Umiejętność pozytywnej i krytycznej oceny pracy innych osób oraz jej właściwego formułowania.
Kryteria oceniania
Kolokwium końcowe oraz prezentacje. Kryteria oceny końcowej: na ocenę końcową składa się wynik pisemnego kolokwium, oceny z przygotowywanych w trakcie zajęć prezentacji oraz aktywność w czasie dyskusji.
Literatura
1. American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). Washington, D.C.: American Psychiatric Association.
2. Autism and Other Neurodevelopmental Disorders (2013). Hansen, RL., Rogers, SJ, American Psychiatric Association.
3. Handbook of Neurodevelopmental and Genetic Disorders in Children, 2nd Edition (2011). Goldstein, S, Reynolds CR, The Guilford Press.
4. World Health Organization (1992). International classiffcation of diseases. Geneva, Switzerland: World Health Organization.
5. Literatura dodatkowa wybrana przez studentów do opracowywania zadań w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: