Rzadkie zaburzenia rozwojowe 2500-KOG-MS2-RZR
Zajęcia wprowadzają w zagadnienia związane z rzadko występującymi zaburzeniami rozwojowymi. W czasie zajęć są omawiane różnorodne (specyficzne i niespecyficzne) problemy osób dotkniętych takimi zaburzeniami. Zajęcia dotyczą tylko wybranych zaburzeń. Tematy zajęć koncentrują się wokół następujących zagadnień:
1.Co to są rzadkie zaburzenia rozwojowe? Genetyczne źródła rzadkich zaburzeń rozwojowych.
2,3. Zaburzenia rozwoju płciowego (problemy psychologiczne osób z różnymi zaburzeniami rozwoju płciowego, zespół Turnera, zespół Klinefertera)
4. Czy wygląd ma znaczenie? Odmienność somatyczna dziecka, jako problem psychologiczny; achondroplazja, zespół Robinowa, porfirie)
5,6. Ze śmiercią w tle. Progeria, czyli starość kilkulatków. Dystrofia (rodzaje, rokowania, pomoc); zespół Marfana
7. Przewlekłe zaburzenia metabolizmu. Mukowiscydoza. Fenyloketonuria
8. Skazani na tiki – funkcjonowanie osób z zespołem Tourette’a.
9. Dzieci z „elfią twarzą” – charakterystyka osób z zespołem Williamsa
10. W kręgu zaburzeń autystycznych? „Milczące anioły” - dziewczynki z zespołem Retta (obraz kliniczny, kompleksowa pomoc osobom z zespołem Retta i ich rodzinom)
11. W kręgu zaburzeń autystycznych? Zespół Cri du chat (zespół kociego krzyku)
12,13. W kręgu zaburzeń autystycznych. Dzieci ze "szczyptą autyzmu" - zespół Aspergera (funkcjonowanie osób z zespołem Aspergera; metody terapii i wspomagania rozwoju osób z zespołem Aspergera).
14.Specyficzne problemy rodzin dzieci z rzadkimi zaburzeniami rozwojowymi.
15. Propagowanie wiedzy o rzadkich zaburzeniach rozwojowych.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student:
- definiuje pojęcie "rzadko występujące zaburzenie rozwojowe"
- różnicuje zaburzenia o podłożu genetycznym zbliżone do autyzmu wczesnodziecięcego
- opisuje problemy psychologiczne osób dotkniętych rzadkimi zaburzeniami rozwojowymi i ich rodzin
POSTAWA:
Student
- dostrzega konieczność indywidualnego podejścia do diagnozy problemów psychologicznych osób z rzadkimi zaburzeniami
UMIEJĘTNOŚCI
Student
- wskazuje rzetelne źródła informacji o rzadkich zaburzeniach rozwojowych
- sporządza plakat informacyjny o wybranym rzadkim zaburzeniu
Kryteria oceniania
- projekt - przygotowanie posteru na temat jednej wybranej choroby (max. 10 pkt.)
- monitorowanie obecności - dopuszczalne dwie nieobecności(obecność na wszystkich zajęciach premiowana +2 pkt.; jedna nieobecność +1 pkt.)
- możliwość zdobycia dodatkowych punktów: przygotowanie fragmentu zajęć (+2 pkt); ocena ciągła bieżącego przygotowania się do zajęć prowadzona w formie konkursu wiedzy o rzadkich zaburzeniach (osoby z największą ilością punktów otrzymają odpowiednio I miejsce 3pkt; II miejsce 2 pkt; III miejsce 1 pkt)
Na zajęciach można uzyskać maksymalnie 17 pkt. (10 pkt za projekt + 7 pkt premii)
Kryteria oceny:
6-7 pkt: dst,
8 pkt: dst+
9-10 pkt: db,
11 pkt: db+
12-15 pkt bdb,
16-17 pkt celujący
Literatura
Cytowska B, Winczura B, Stawarski A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: IMPULS (wybrane rozdziały)
Czapiga A. (2007). Zespół Gillesa de la Tourette?a ? obraz kliniczny zaburzeń i ich wpływ na funkcjonowanie dziecka w: Cytowska B. i Winczura B. (red.) Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, s. 197-208. Kraków: Impuls.
Jackson, L. (2005). Świry, dziwadła i Zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.
Maurer, A., Bołtuć, I. (2002). Dzieci z zespołem Williama. Kraków: Oficyna Wydawnicza ?Impuls?.
Obuchowska, I (1999) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa, WSiP
www.gen.org.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: