Jak tworzyć i badać reklamy społeczne? 2500-KF-PS-10
Zajęcia 1
- Co to jest reklama społeczna?
- Różnice pomiędzy reklamą społeczną i komercyjną.
- Mieszanka marketingowa: produkt, cena, dystrybucja, promocja.
- Egocentryzm reklamy społecznej: reklama społeczna jako element promocji.
Zajęcia 2
- Grupa docelowa kampanii społecznych.
- Strategia segmentacji i pozycjonowania.
- Liczą się tylko obietnice: korzyści jako najważniejszy element komunikacji społecznej.
- Analiza wybranych kampanii społecznych pod względem założeń strategicznych.
Zajęcia 3
- Cause related marketing, czyli marketing na rzecz sprawy.
- Przykłady i definicja marketingu na rzecz sprawy.
- Dynamiczny Model Rozwoju Osobowości Marki.
- CRM: altruizm czy brudny interes?
Zajęcia 4
- Metody badania reklamy społecznej.
- Eksploracyjne badania jakościowe.
- Pretest reklamy społecznej.
- Badania skuteczności kampanii społecznych.
Zajęcia 5
- Kwestia kwestionariusza do badania skuteczności kampanii społecznych.
- Pisanie kwestionariusza.
BLOK 2. STRATEGIE ZMIANY POSTAWY
Zajęcia 6
- Modele komunikacji i perswazji w reklamie społecznej.
- Informacje czy emocje?
- Petty i Cacioppo (ELM) w reklamie społecznej.
Zajęcia 7
- Jakie jest optymalne natężenie negatywnych emocji w reklamie społecznej?
- Jakie czynnik moderują wpływ negatywnych emocji?
Zajęcia 8
- Perswazja jawna i utajona w reklamie społecznej.
Zajęcia 9
- Koń trojański czy centralny atak?
- „Jedna drużyna” jako sposób zmiany postaw wobec stygmatyzowanych grup
Zajęcia 10
- Obiecywać niebo czy straszyć piekłem? Karać czy nagradzać?
- Empatia jako środek perswazji.
- Kto powinien reklamować ideę? Bohater reklamy społecznej.
BLOK 3. Trening tworzenia reklam
Zajęcia 11-13, „O” heurystyka
Heurystyka tworzenia: inwentarz cech (45 min.), wzbudzanie emocji (45 min), analogie (45 min), pisanie scenariuszów (45 min.).
Zajęcia 14-15, Burza mózgów, ulewa pomysłów.
Heurystyka tworzenia: burza mózgów (30 min.), transformacje (30 min.), gra słów (30 min.) bodycopy (30 min.).
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabycie wiedzy podstawowej dotyczącej mechanizmów perswazji, technik wywierania wpływu, teorii zmian postaw, marketingu społecznego.
Umiejętność planowania kampanii reklamowej, jej tworzenia oraz badania.
Kryteria oceniania
Test z wiedzy podstawowej (pytania zamknięte, jedna poprawna odpowiedź).
Obserwacja pracy podczas częsci warszatowej. Ocena wykonanej pracy. Kryteria oceny: poprawność, oryginalność, zaangażowanie.
Literatura
Adkins, S. (1999). Cause Related Marketing. Butterworth, Heinemann.
Bagozzi, R. P., & Moore, D. J. (1994). Public Service Advertisements: Emotions and Empathy Guide Prosocial Behavior. Journal of Marketing, 58, January, 56-70.
Keller, P. A., & Block, L. G. (1996). Inreasing the Persuasiveness of Fear Appeals: The Effect of Arousal and Elaboration. Journal of Consumer Research, vol. 22, March, 448-459.
King, W. K., & Reid, L. N. (1990). Fear Arousing Anti-Drinking and Driving PSAa: Do Physical Injury Threats Influence Young Adults? In J. Leigh & C. Martin (Ed.), vol. 2, 155-175.
Maison, D. (2003). Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej. Kraków: Agencja Wasilewski.
Maliszewski, N. (2005). Koń trojański w reklamie społecznej. Warszawa: Medical Tribune.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: