Pomiar psychometryczny: podstawowe założenia i zastosowanie 2500-KF-PM-1
Zajęcia 1. Czym jest test psychologiczny a czym nie jest – czyli o testach i ich imitacjach (pojęcie testu psychologicznego, podstawowe wymogi stawiane testom psychologicznym: standaryzacja, obiektywność, rzetelność, trafność i znormalizowanie)
Zajęcia 2. Rodzaje testów psychologicznych (analiza rodzajów testów psychologicznych: testy do badania własności poznawczych vs. afektywnych, przegląd i demonstracja wybranych metod diagnostycznych)
Zajęcia 3. Pomiar różnicowy w psychologii (założenia pomiaru różnicowego, jego konsekwencje i znaczenie dla diagnozy różnicowej)
Zajęcia 4. Klasyczna teoria testów (podstawowe założenia i ich konsekwencje, wprowadzenie do zagadnienia rzetelności pomiaru)
Zajęcia 5. Rzetelność pomiaru (dwa aspekty rzetelności: rzetelność jako wiarygodność i rzetelność jako stabilność, różne metody szacowania rzetelności pomiaru, obliczanie i wykorzystanie standardowego błędu pomiaru)
Zajęcia 6-7. Trafność pomiaru (definicja pojęcia trafności pomiaru, rodzaje trafności, metody analizy trafności pomiaru testem)
Zajęcia 8-9. Strategie konstruowania testów (strategia teoretyczna, kryterialna i indukcyjna, podstawowe założenia każdej ze strategii, zasady tworzenia pozycji oraz ocena ich własności psychometrycznych, zasady doboru pozycji do ostatecznej wersji testu, eksploracyjna analiza czynnikowa, wady i zalety EFA)
Zajęcia 10-12. Wprowadzenie do konstrukcji testów psychometrycznych – ćwiczenia w grupach
Zajęcia 13. Normalizacja wyników testu (zasady normalizacji wyników testowych, rodzaje skal normalizacyjnych)
Zajęcia 14. Zajęcia sprawdzające wiedzę (kolokwium)
Zajęcia 15. Kulturowa adaptacja testów (strategie kulturowej adaptacji testów: transkrypcji, translacji, trawestacji, parafrazy i rekonstrukcji, ocena równoważności kulturowej pozycji i testów)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza. Student:
- różnicuje podejście idiograficzne od nomotetycznego, odpowiednio dobiera metody pomiaru właściwe dla każdego z podejść
- wymienia wady i zalety pomiaru różnicowego
- analizuje wady i zalety różnych strategii konstrukcji testów
- analizuje wady i zalety różnych metod adaptacji kulturowej testów
- zna powody normalizacji wyników skalowych oraz rozróżnia sytuacje, kiedy nie dokonuje się transformacji wyników na normy
Postawy. Student:
- widzi związek między własnościami psychometrycznymi testu (rzetelność, trafność) a możliwościami jego zastosowania w badaniach ilościowych i diagnozie indywidualnej
- zwraca uwagę na właściwy przebieg konstrukcji i/lub adaptacji testu
Umiejętności. Student:
- konstruuje samodzielnie testy w oparciu o Klasyczną Teorię Testów
- liczy charakterystyki psychometryczne pomiaru testowego
- interpretuje wyniki wyrażone w różnych skalach normalizacyjnych
- przekształca wyniki wyrażone w jednej skali standardowej na inne jednostki
Kryteria oceniania
3 prace domowe - 30%
Przygotowanie testu psychometrycznego oraz krótkiego raportu(praca w grupach) - 30%
Kolokwium sprawdzające wiedzę - 40%
Kryteria oceny końcowej:
pon. 50% - ndst
50-59% - dst
60-69% - dst+
70-79% - db
80-89% - db+
90-95%- bdb
pow. 95% - bdb+ (celujący)
Literatura
Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
Fronczyk, K. (2009) (red.). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Vizja Press & IT.
Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości: strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: