Podstawy teorii architektury 2500-K312N39
Idea ujęcia architektury jako rodzaju języka komunikacji istnieje w teorii architektury od conajmniej XVIII wieku; najnowsze prace – zwłaszcza słynna, nie tylko w architekturze, książka A Pattern Language Christophera Alexandra (1977) – przyczyniły się do spopularyzowania takiego poglądu i samej architektury pośród innych dziedzin nauki. Bezpośrednią inspiracją dla „słownikowego” ujęcia architektury stała się praca Adriena Fortry (2000): Words and Buildings. A Vocabulary of Modern Architecture.
Poszczególne pojęcia stanowią mono-tematy dla kolejnych zajęć; całość cyklu stanowi komplementarne ujęcie tematyki. W trakcie zajęć omówione zostaną zagadnienia związane z kształtowaniem formy architektonicznych obiektów, sposobami dopasowywania jej do funkcji i potrzeb użytkowników oraz architektoniczne inspiracje naturą i przeszłością a także wiele innych wątków obecnych we współczesnej teorii architektury. Wykłady będą ilustrowane licznymi przykładami.
Kurs może zainteresować osoby studiujące psychologię środowiskową, zagadnienia związane z twórczością artystyczną i sztuką oraz osoby o szerokich zainteresowaniach humanistycznych.
1. Przestrzeń i forma
(1)Przestrzeń. Architektura to sztuka kształtowania przestrzeni. Historyczny rozwój architektonicznej koncepcji przestrzeni (koncepcja Giediona). Dynamika i continuum w doświadczaniu form architektonicznych w przestrzeni (Bauhaus, Kobro). Przestrzeń modernistyczna i najnowsze koncepcje przestrzenne – „fałdowanie” (folding).
(2)Forma. Klasyczna teoria formy i początki teorii architektury - koncepcja Witruwiusza. Forma jako idea (Platon, Arystoteles, filozofia Odrodzenia, Kant). Romantyczna idea "formy żyjącej". Forma nowoczesna jako kształt materialny. Forma postmodernistyczna. Alexandra koncepcja formy.
2. Funkcja i użytkownik
(3) Funkcja. Modernistyczna formuła form follows function. Architektura przemysłowa i funkcjonalizm „Wewnętrzna celowość” architektury organicznej (Häring) i Bauhaus. Plan funkcjonalny budynku. Osiedle mieszkaniowe i miasto funkcjonalne. Funkcjonalne strefowanie. „Biodynamiczne” strefowanie w architekturze Alvara Aalto. Funkcjonalne strategie projektowe w architekturze ponowoczesnej - „pavilonizing” F.O.Gehry'ego.
(4).Użytkownik. Nowoczesne budownictwo i kryzys identyfikacji użytkownika. Idea osiedla mieszkaniowego - problemy społeczne i urbanistyczne w architekturze. Skala i standaryzacja nowoczesnej architektury. Różne modele wyobrażonego użytkownika: bohater heroiczny Le Corbusiera, mieszkaniec ery pop-kultury i mieszkaniec bloku z wielkiej płyty. Rewitalizacja osiedli. Strategie rozwiązywania problemów: krytyczny regionalizm, personalizacja przestrreni i projekty partycypacyjne - mieszkalnictwo i miejsca pracy.
3. Struktura, zmienność i eksperymenty z nowoczesnością
(5). Struktura Metafora przyrodnicza w architekturze – struktura jako „szkielet” budynku.
Struktury gotyckie i modernistyczne. Metafora lingwistyczna – struktura jako schemat organizacyjny. Less is more Miesa van der Rohe – definicja architektonicznego minimalizmu. Strukturalizm i post-strukturalizm w architekturze najnowszej (dekonstrukcja i architektura Petera Eisenmana). Przejrzystość (dosłowna i fenomenologiczna) architektury nowoczesnej.
(6). Elastyczność. Funkcjonalizm a elastyczność architektury. Różne formy elastyczności
w architekturze. Elastyczność jako mobilność i zmienność. Utopijne projekty architektury przyszłości. Japońska szkoła „metabolizmu” w architekturze. Zmienność i możliwości adaptacyjne architektury.
4. Człowiek, przyroda i architektura
(7-8). Natura. Przyroda jako źródło inspiracji - mimesis architektury. Problem piękna w architekturze. Natura jako wzorzec życia – powiązanie architektury z krajobrazem naturalnym. Amerykańska architektura Wrighta i idea „domu preriowego”. Modernistyczna architektura i jej związki z przyrodą (Aalto i architektura skandynawska). Natura jako antidotum „sztucznej” kultury – rzeczywistość i utopia architektury ekologicznej (Paolo Soleri). Współczesne inspiracje przyrodą: architektura „pasywna” i low-tech.
5. Historia i pamięć
(9-10). Historia i pamięć. Architektura XIX wieku – odkrycie historii. Muzea i zabytki. Romantyczny kult przeszłości. Ruiny. Wartości zabytkowe. Historia a nowoczesność: futuryzm, koncepcje Le Corbusiera i Karta Ateńska. Historia i postmodernizm w architekturze: metoda analogiczna (Aldo Rossi). Miasta i miejsca historyczne. Tradycja i ślady. Tożsamość miejsca. Pamięć najnowszej architektury (case study - Muranów). Architektura pamięci Libeskinda. Forma otwarta Hansena.
6. Kontekst, charakter i prawda
(11). Kontekst. Rola i wpływ określonego otoczenia (fizycznego środowiska) na kształt
nowej architektury. Kontekstualizm stylistyczny - teraźniejszość przeszłości (ciągłość) we współczesnej architekturze. Psychologia postaci i Alexandra koncepcja fit w architekturze. Kontekst społeczny i sytuacyjny.
(12). Charakter. Charakter i przeznaczenie budynku. Charakter miejsca. Ekspresjonizm w
architekturze. Modernistyczny uniwersalizm – marginalizacja charakteru. Postmodernistyczna aura architektury. „Męski” i „żeński” charakter architektury – architektura męska i kobieca.
(13). Prawda. Prawda wyrażenia (ekspresja) wewnętrznej istoty dzieła. Prawda
strukturalna (zgodność przesłanek formalnych, funkcjonalnych i konstrukcyjnych). Prawda historyczna. Znaczenie architektury. Duch miejsca (Heidegger) – tożsamość architektury
(14). Test zaliczeniowy - otwarty
Efekty kształcenia
Student rozumie ideę ujęcia architektury jako rodzaju języka komunikacji
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu architektury
Student postrzega architekturę jako zagadnienie wieloaspektowe
Kryteria oceniania
Test zaliczeniowy - otwarty
Praktyki zawodowe
Kurs należy do programu specjalizacji „Psychologia środowiskowa” . Realizowany jest w ramach projektu POKL „Zawód psycholog: dostosowanie programów specjalizacji i staży dla studentów psychologii UW do wymagań rynku pracy” finansowanego ze środków EFS.
W związku z tym:
1. OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH JEST OBOWIĄZKOWA.
2. Konieczne jest WYRAŻENIE ZGODY NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH, które administrowane będą przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego pełniące funkcję Instytucji Zarządzającej dla Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Podanie danych jest dobrowolne, aczkolwiek odmowa ich podania jest równoznaczna z brakiem możliwości udzielenia wsparcia w ramach Projektu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: