Psychologia społeczności lokalnych 2500-K312N37
Psychologia społeczności skupia się na relacji pomiędzy jednostkami a ich społecznym i lokalnym środowiskiem. W tej gałęzi psychologii systemowe i ekologiczne teorie zachowania ludzi wykorzystywane są do projektowania i realizacji działań nakierowanych na rozwój i wzrost dobrostanu jednostek oraz ich społeczności lokalnej. W praktyce oznacza to szczególną dbałość o różnorodność (diversity), rozwój wsparcia społecznego, wzmacnianie (empowerment) nieuprzywilejowanych obywateli i grup społecznych, a także projektowanie interwencji rozwiązujących i zapobiegających społecznym problemom (prevention&promotion), pracę z grupami, ewaluację społeczną oraz zmianę społeczną uwzględniającą kontekst kulturowy i społeczny.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Uczestnicy kursu „Psychologia społeczności lokalnych” znają teoretyczny obszar zainteresowania psychologii społeczności, sposoby aplikacji teorii psychologicznych w tworzeniu oraz przeprowadzaniu oddziaływań społecznych, podstawowe narzędzia pracy, a także obszary i metody badawcze.
Kryteria oceniania
obecność i aktywność na zajęciach, wejściówki z literatury, grupowe opracowanie interwencji/prewencji w społeczności lokalnej
Praktyki zawodowe
Kurs należy do programu specjalizacji „Psychologia środowiskowa” . Realizowany jest w ramach projektu POKL „Zawód psycholog: dostosowanie programów specjalizacji i staży dla studentów psychologii UW do wymagań rynku pracy” finansowanego ze środków EFS.
W związku z tym:
1. OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH JEST OBOWIĄZKOWA.
2. Konieczne jest WYRAŻENIE ZGODY NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH, które administrowane będą przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego pełniące funkcję Instytucji Zarządzającej dla Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Podanie danych jest dobrowolne, aczkolwiek odmowa ich podania jest równoznaczna z brakiem możliwości udzielenia wsparcia w ramach Projektu
Literatura
Brown, R. (2006). Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa (s.44-62;111-114;153-231). Gdańsk: GWP.
Chaskin, R.J., Brown, P., Venkatesh, S. i Vidal, A. (2007). Budowanie potencjału społeczności lokalnej. W: T.Kaźmierczak (red.) Zmiana społeczności lokalnej. Szkice o kapitale społecznym w praktyce i nie tylko (s.35-71).Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. http://www.isp.org.pl
Chavis, D. M., & Wandersman, A. (1990). Sense of community in the urban environment: A catalyst for participation and community development. American Journal of Community Psychology, 18(1), 55-81.
Diani, M. (2008). Analiza sieciowa. W: Dynamika życia społecznego (s.191-214). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Działaj lokalnie 2006-2007. http://www.filantropia.org.pl/pl/content/index/read/id/449/title/Dzialaj_Lokalnie_-_Raporty.html
Levine, M., Perkins, D.V. (1997). The Ecological Analogy. W: M.Levine, D.V. Perkins Principles of community psychology: perspectives and applications (s.111-148). New York: Oxford University Press.
Levine, M., Perkins, D.V. (1997). The Ethics of Community Intervention. W: M.Levine, D.V. Perkins Principles of community psychology: perspectives and applications (s.426-429). New York: Oxford University Press.
Levine, M., Perkins, D.V. (1997). The Problem of Change. W: M.Levine, D.V. Perkins Principles of community psychology: perspectives and applications (s.338-369). New York: Oxford University Press.
Lewenstein, B. (2006). Nowe paradygmaty rozwoju układów lokalnych – w stronę obywatelskich wizji społeczności lokalnych. W: J.Kurczewska(red.).Oblicza lokalności. Różnorodność miejsc i czasu (s.221-245). Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Lewin, K. (2010). Badania w działaniu a problem mniejszości. W:H.Cervinkowa, B.D.Gołębniak (red.).Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane (s.5-18). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Nelson, G., Prilleltensky, I. (2005). Small Group and Individual Interventions. W: G.Nelson, I.Prilleltensky (red.). Community Psychology. In Pursuit of Liberation and Well-Being (s.211-234). New York: Palgrave Macmillan.
Nelson, G., Prilleltensky, I. (2005). The Foundations of Community Research. W: G.Nelson, I.Prilleltensky (red.). Community Psychology. In Pursuit of Liberation and Well-Being (s.235-290). New York: Palgrave Macmillan.
Orford, J. (1992). Research Methods. W: J.Orford Community psychology:theory and practice (s.108-133). Chichester: John Wiley & Sons.
Orford, J. (1992). Theories of Person-In-Context. W: J.Orford Community psychology: theory and practice (s.14-36). Chichester : John Wiley & Sons.
Pyszczek, G. (2006). Sąsiedztwo a lokalność. Wstęp do analizy teoretycznej (246-266). W: J.Kurczewska (red.).Oblicza lokalności. Różnorodność miejsc i czasu (s.221-245). Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Skrzypczak, B. (2001). Społeczności lokalne- zmierzch czy renesans? Roczniak Boris, 6, 8-26.
Snyder, M. (2009). In the Footsteps of Kurt Lewin: Practical Theorizing, Action Research, and the Psychology of Social Action. Journal of Social Issues, Vol. 65, No. 1, 2009, 225-245.
Susman, G.I., Evered, R.D. (2010). Ocena naukowych walorów badań w działaniu. W:H.Cervinkowa, B.D.Gołębniak (red.).Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane (s.89-115). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
What is community empowerment? CDX Changes: http://www.communityscience.com
Wosiński, M. (1999). Organizacja społeczności a zaangażowanie jej członków (studium przypadku społeczności wyznaniowej). Studia Psychologiczne, t.32 (2), 133- 153.
Zimmerman, M.A. (1995). Psychological Empowerment: Issues and Illustrations. American Journal of Community Psychology, Vol. 23, No. 5, 581-599.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: