Komunikacja interpersonalna - warsztat 2500-K309N20
Warsztat będzie prowadzony w oparciu o teorię Friedemanna Schulza von Thuna. Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z podstawowymi narzędziami komunikacyjnymi proponowanymi przez F.S. von Thuna tj. kwadrat komunikacyjny, diabelskie koła, model sytuacyjny i wewnętrzna rodzina.
Akcent położony jest na praktyczne zastosowanie w/w narzędzi w rozwiązywaniu nieporozumień i trudności komunikacyjnych między ludźmi oraz na poszerzenie świadomości w obszarze własnych trudności komunikacyjnych.
Kierunek podstawowy MISMaP
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po udziale w zajęciach studenci powinni:
- wiedzieć, jakie narzędzia komunikacyjne zaproponował F.S. von Thun
- umieć diagnozować nieporozumienia komunikacyjne
- potrafić zastosować wybrane techniki (narzędzia komunikacyjne) w rozwiązywaniu nieporozumień komunikacyjnych
- umieć diagnozować nieporozumienia komunikacyjne
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach. Uwaga: 100%.
2. Praca pisemna: przykład zastosowania wybranej techniki (związany z aktualna rzeczywistością osobistą lub społeczną)
Literatura
Literatura:
Friedemann Schulz von Thun (2002), Sztuka rozmawiania.
Część 1.Kraków, Wydawnictwo WAM
Friedemann Schulz von Thun (2002), Sztuka rozmawiania.
Część 2.Kraków, Wydawnictwo WAM
Friedemann Schulz von Thun (2002), Sztuka rozmawiania.
Część 3.Kraków, Wydawnictwo WAM
Friedemann Schulz von Thun (2004), Sztuka zarządzania.Psychologia komunikacji dla szefów i liderów.Kraków, Wydawnictwo WAM
Friedemann Schulz Thun (2012), Jak skutecznie prowadzić warsztaty z zakresu komunikacji. Praca metodą aktywizującą przeżywanie.Kielce, Wydawnictwo Jedność
Literatura uzupełniająca:
Johnson D. (1992), Podaj dłoń, Warszawa Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości
Agryle, M. (1999). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN
Cialdini, R.B. Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Rozdz.6 Autorytet. Gdańsk: GWP.
Fromm, E. (2002). O sztuce słuchania. Terapeutyczne aspekty psychoanalizy. Warszawa-Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Głodowski, W. (2001). Komunikowanie interpersonalne. Warszawa: Wydawnictwo Hansa Communication.
Grzesiuk, L. i Trzebińska E. (1978). Jak ludzie porozumiewają się. Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia.
Hartley, P. (2000). Komunikacja w grupie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Król-Fijewska M. (1992), Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa: INTRA.
Król-Fijewska, M. (1993). Trening asertywności. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.
Król-Fijewska, M., Fijewski, P. (2000). Asertywność menedżera. Warszawa: PWE.
Leary M. (2000). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: GWP.
McKay, M., Davis, M. Fanning, P. (2003). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk GWP.
Oatley, K.. Jenkins, J. M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Parkinson, B. (1999). Emocje. W: B. Parkinson i A.M. Colman (red.) Emocje i motywacja.(s. 15-40). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c.
Peas, A. (1993). Język ciała. Jak czytać myśli ludzi z ich gestów. Kraków: Wydawnictwo Gemini.
Rees, S., Graham, R.S. (1996), Bądź sobą. Trening asertywności, Warszawa: KiW.
Silos, Ch., Fish, S. i Lapworth, Ph. (1999). Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt. Rozdz. Praca w dialogu (s. 110-119). Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Steward, J. (2002). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szczepańska, H. (1996). Trening asertywności dla współuzależnionych. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.
Thomson, P. (1998). Sposoby komunikacji interpersonalnej. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Wills-Brandon, C. (2001). Jak mówić nie i budować trwałe związki. Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: