Diagnoza trudności szkolnych i terapia pedagogiczna 2500-K305N9
Wymagania: specjalizacja Psychologia Wychowawcza
1. Wprowadzenie.
1. 1. Przyczyny, mechanizmy i symptomy niepowodzeń szkolnych - przegląd podejść teoretycznych do zagadnienia)
1. 2. Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
2. Diagnoza psychologiczna w szkole.
2. 1. Modele diagnozy psychologicznej
2. 2. Metody diagnozy (diagnoza dojrzałości szkolnej, zdolności umysłowych, kompetencji społecznych i dojrzałości emocjonalnej ucznia)
3. Niespecyficzne trudności w nauce
3. 1. Przegląd podstawowych zagadnień (zdefiniowanie): obniżenie ogólnej inteligencji i upośledzenie umysłowe, zaburzenia emocjonalne, fobia szkolna, nadpobudliwość psychoruchowa i zahamowanie psychoruchowe
3. 2. Mechanizmy powstawania i utrwalania się niespecyficznych trudności w nauce.
3. 3. Modele diagnozy
3. 4. Metody pracy (w tym terapii) pedagogicznej i psychologicznej
4. Specyficzne trudności w nauce.
4. 1. Podstawowe pojęcia, definicje, charakterystyka funkcjonowania ucznia: dysharmonie rozwoju (parcjalne, fragmentaryczne deficyty rozwojowe), dysleksja, dysgrafia, dysortografia, trudności i niepowodzenia w nauce matematyki.
4. 2. Etiologia i mechanizm powstawania i utrwalania się specyficznych trudności w nauce
5. Problematyka diagnozy
5.1 Przegląd dostępnych narzędzi diagnostycznych inteligencji, percepcji wzrokowej, słuchowej, lateralizacji, sprawności ruchowej
6.Pedagogiczne metody reedukacji (m in. sylabowa i "znaczeniowa" metoda usprawnianie techniki czytania)
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- umiejętność wyszukania i prawidłowego zaprezentowania wybranych zagadnień dotyczących trudności szkolnych z uwzględnieniem zmiany w stanie wiedzy na ich temat.
- sprawne posługiwanie się dostępnymi w PTP testami służącymi do diagnozy inteligencji, percepcji wzrokowej , słuchowej, lateralizacji, sprawności ruchowej, uczniów klas 0-3 (znajomość psychometrycznych własności danego testu, przeprowadzenia diagnozy tym testem, opracowania wyników oraz poprawnego sformułowania opinii wydawanej na jego podstawie)
.
Kryteria oceniania
Przygotowanie prezentacji na jeden z tematów związanych z przyczynami trudności w nauce 20 punków
Zaprezentowanie wybranego testu diagnostycznego 10 punktów
Prace domowe 20 punktów
90 -100% bardzo dobry
86 - 89% dobry+
80 - 85% dobry
76 - 79 % dostateczny +
60 - 75% dostateczny
0 - 59% niedostateczny
Literatura
Zostanie podana na pierwszych zajęciach
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: