Analiza i diagnoza sytuacji konfliktow rodzinno - edukacyjnych 2500-K305N15
Celem proponowanych zajęć jest:
1. Zapoznanie studentów:
- z filozofią konstruktywnego podejścia do konfliktów,
- z teorią umożliwiającą analizę i diagnozę sytuacji konfliktowych,
- z procedurami mediacji konfliktów w rodzinie i w instytucjach edukacyjnych,
- z metodami nauczania rozwiązywania konfliktów, które mogą być wykorzystane w edukacji dorosłych i dzieci,
- z programami edukacyjnymi w zakresie mediacji i rozwiązywania konfliktów funkcjonującymi w USA.
2. Uświadomienie sobie własnych uczuć i postaw wobec typowych sytuacji konfliktów: zrozumienie związków między własnym zachowaniem a reakcjami i zachowaniem innych (pozostałych uczestników sytuacji, uzmysłowienie konieczności uczenia się nowych umiejętności np. osiągania konsensusu, konstruktywnych zachowań w sytuacjach konfliktu itp.
3. Opanowanie umiejętności wspomagania konstruktywnego dialogu w sytuacjach konfliktowych.
Program:
1. Podstawy wiedzy o konflikcie
- współczesne definicje konfliktu
- wzorzec konfliktu
- destruktywny - konstruktywny przebieg konfliktu (cykl)
- zachowania ludzi w sytuacjach konfliktu (style radzenia sobie z konfliktami)
- pozytywne aspekty konfliktów
2. Dynamika i eskalacja konfliktu
- Czynniki powodujące eskalacje konfliktu
- Koło konfliktu - koncepcja Moore?a
- Zagrożenie poczucia tożsamości jako źródło konfliktu
3. Rola psychologa w sytuacjach konfliktu wartości (konflikty wokół osobistego gustu, ideałów, stylu życia, wierzeń itp)
- problem konfliktów wartości w szkole - tolerowanie tego co odmienne, współpraca między osobami reprezentującymi odmienne poglądy, kultury, religie;
4. Wprowadzenie do problematyki negocjacji.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Cele dydaktyczne przekazywanej wiedzy.
1. Zrozumienie, iż konflikt jest naturalnym elementem rzeczywistości społecznej, a sposób reakcji nań określa wyniki (konstruktywne/ destruktywne) konstytuujące jego znaczenie w naszym życiu.
2. Uświadomienie przez studenta własnej ukrytej teorii i doświadczenia z konfliktami.
3. Rozumienie konfliktu jako zjawiska dynamicznego i interakcyjnego - w tym mechanizmu redukcji napięć i eskalacji konfliktu.
4. Znajomość podstawowych elementów "struktury gramatycznej" procesu negocjacji (stanowiska, kwestie, interesy, przeformułowanie układu odniesienia, BATNA).
Umiejętności:
1. Opanowanie umiejętności analizy przyczyn i diagnozy przebiegu konfliktu na podstawie studiów przypadków.
2. Zmiana układu odniesienia - przekształcenie konfliktu z rywalizacyjnego zderzenia stanowisk na współpracę opartą o zrozumienie ukrytych interesów.
Kryteria oceniania
1. Sprawdzian podstawowych wiadomości o negocjacjach na podstawie klasycznych pozycji "Dochodząc do tak" i "Odchodząc od nie" (test).
2. Obecność - aktywne uczestnictwo w warsztatach.
3. Zadania domowe - analiza konfliktów z punktu widzenia omawianych koncepcji.
Literatura
literatura obowiązkowa:
Literatura:
- Czwartosz, E. (2003) Negocjacje i mediacje konfliktów w edukacji. W: A. Jurkowski (red) Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej. WIP. W-wa. str. 72 - 90
- Reykowski, J. (1999) Konflikty polityczne. W: K. Skarżyńska (red) Psychologia polityczna. Zysk i S-ka. W-wa. str. 179 - 181.
- Chełpa, T., Witkowski, M. (2003) Psychologia konfliktów. str.105 - 123
- Haman, W., Gutt, J. (2003) Docenić konflikt. Zysk i S-ka
- Oyster, C.K. (2002) Grupy. Zysk i S-ka. Rozdz. 9
- Moore, Ch. (2009) Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. Wolters Kluwer. Rozdz. 6. str. 155 - 165; Rozdz. 9. str.238 - 248; Rozdz. 10. str. 257 - 271; Rozdz. 12. str.302 - 309 (BATNA).
- Rozwiązywanie konfliktów. M.Deutsch, P.Coleman (red),2005. Wyd. U.J. Rozdz. 13. str - 277 - 286
- Lewicki, R., Hiam, A., Olander, K. (1997) Pomyśl zanim powiesz. Wyd. Amber. str. 9 - 138.
Fisher, R., Ury, W., Patton, B. (----), Dochodząc do TAK. Wyd. Ekonomiczne.
Ury, W. (----), Odchodząc od NIE. Wyd. Ekonomiczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: