Psychologia zeznań świadków- ćwiczenia (dla studiów dziennych i wieczorowych) 2500-K304N7
1. Organizacja zajęć, - omówienie tematyki zajęć, wymagań , wybór tematów referatów, podstawowe akty prawne powołujące biegłego-sądowego
2. Przeprowadzanie wywiadu z dzieckiem molestowanym seksualnie – film.
3. Zasady prowadzenia wywiadu z dzieckiem-ofiarą w zależności od poziomu rozwoju.
4. Przegląd literatury dotyczącej znaczenia sugestii dla zeznań świadków. Pytania sugerujące, podatność na sugestię – od czego zależy.
5. Ustalenie tematów i grup badanych w eksperymentach przeprowadzanych przez studentów . Tematyka: Sugestia a zeznania dzieci i młodzieży, dorosłych. Narzędzia do pomiaru sugestywności.
6. Funkcjonowanie zmysłów – własności rozwojowe, Zdolność do obserwacji. Warunki, w jakich dokonywano obserwacji,
7. Uwaga, Pamięć,. Zdolność do komunikowania się. – zmiany rozwojowe
8. Zdolność rozróżnienia prawdy od fantazji i kłamstwa – zmiany rozwojowe.
9. Ocena psychologicznej wiarygodność zeznań dzieci warunki składania zeznań ,wpływ otoczenia. Kryteria psychologicznej wiarygodności zeznań dziecięcych.
10. ocena psychologicznej wiarygodności zeznań osób dorosłych - osób w podeszłym wieku lub upośledzonych umysłowo
11. Techniki stymulujące proces przypominania sobie przez dziecko przebiegu zdarzeń – tzw. „przesłuchanie poznawcze”.
12. ocena prawdomówności świadka, jego wypowiedzi i zachowanie Obiektywne wskaźniki oszukiwania .
13. Badanie wariograficzne – poligraf – czy można go ostukać?
14. Etyczne problemy badań świadków. Rola psychologa, rola prokuratora w badaniach dzieci wykorzystywanych..
15. prezentacja wyników badań prowadzonych przez studentów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia eksperymentu testującego znaczenie sugestii przesłuchującego ( rodzaje pytań, inne elementy wpływające na uległość wobec sugestii) na wiarygodność zeznań dzieci lub dorosłych.
Znajomość podstawowych czynników kształtujących zeznania naocznych świadków ( spostrzeganie, zapamiętywanie, odtwarzanie, uwaga)
Znajomość różnych form oceny wiarygodności świadka.
Znajomość specyfiki prowadzenia wywiadu z dzieckiem pokrzywdzonym.
Kryteria oceniania
Ocena zaplanowania, przeprowadzenia i przygotowania raportu z badań w grupach 3-4 osobowych.
Przedstawienie referatu z literatury syntetycznie podsumowującego wyniki badan dotyczące specyfiki zeznań świadków.
Literatura
literatura obowiązkowa:
Ackerman, M(2005) Podstawy psychologii sądowej. rozdz. 9. Gdańsk: GWP
Artzen, F. (1989) Psychologia zeznań świadków, cz. B. Warszawa PWN
Augustynek, A.( 2008) Sugestia, manipulacja, hipnoza. Rozdz. I. Warszawa. Difin.
Ciosek M. (2001) Psychologia sądowa i penitencjarna. Cz. I rozdz. V. Wydawnictwo prawnicze
Gruza E. (2003) Ocena wiarygodności świadków w procesie karnym. Rozdz. II i IV. Kraków Zakamycze
Lipczyński, A. (2007) Psychologia sądowa. ss. 58 – 69; 83-86
MacFarlane K. Feldmeth J. R.(2002) Przesłuchanie i diagnoza małego dziecka . Fundacja dzieci niczyje.
Polczyk, R.( 2007) Mechanizmy efektu dezinformacji w kontekście zeznań świadka naocznego. Rozdz. 2,3,4 .Kraków: Wyd. UJ
Memon A, Vrij A., Bull R. (2003) Prawo i psychologia . bez rozdziału III .GWP
Vrij A.(2009) Wykrywanie kłamstw i oszukiwania. Kraków. Wyd. UJ
literatura uzupełniająca:
Teksty udostępnione przez prowadzącego zajęcia na temat przesłuchania poznawczego, odmian technik wariograficznych itd.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: