Psychologia w prawie rodzinnym i cywilnym - seminarium (dla studiów dziennych i wieczorowych) 2500-K304N17
Plan zajęć:
1. Wprowadzenie – znaczenie dowodu z opinii psychologicznej w prawie rodzinnym i cywilnym
2. Psychologiczne skutki rozwodu rodziców, dobro małoletniego dziecka jako przesłanka odmowy udzielenia rozwodu
3. Formy ingerencji sądu we władzę rodzicielską – kompetencje opiekunów oraz związek emocjonalny dziecka z nimi.
4. Psycholog jako mediator w sprawach rozwodowych.
5. Psychologiczna problematyka przysposobienia dziecka, rodziny zastępcze i rodzinne domy dziecka.
6. Rola psychologa w orzekaniu o zdolności do zawarcia małżeństwa, niezdolność psychiczna do zawarcia małżeństwa, unieważnienie małżeństwa. Regulacje kościelne.
7. Krzywdzenie dzieci: formy i skutki emocjonalnego krzywdzenia dzieci, fizyczne znęcanie się nad dziećmi– podstawowe problemy psychologicznego badania dzieci wykorzystywanych
8. Seksualne wykorzystywanie dzieci, Internet jako źródło kontaktów prowadzących do molestowania seksualnego dzieci.
9. Dziecko w rodzinie z problemem alkoholowym
10. Rola psychologa w sprawach dotyczących ważności oświadczenia woli – problemy testamentowe, ważność umów.
11. Ubezwłasnowolnienie: konsekwencje prawne, przesłanki medyczne i psychologiczne.
12. Przymusowe badanie i leczenie- przepisy prawne i rola psychologa.
13. Odpowiedzialność za wyrządzoną szkodę, psychologiczny portret osoby nieżyjącej-poszukiwanie motywów samobójstwa.
14. Psycholog w postępowaniu o zmianę płci.
15. Kolokwium.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
a) wiedza:
- na temat prawnych regulacji funkcjonowania rodziny, psychologicznych aspektów opiniowania w postępowaniu cywilnym
b) umiejętności:
- wyszukiwania literatury psychologicznej i prawnej dotyczącej funkcjonowania psychologa jako biegłego w sprawach cywilnych.
- przygotowania prezentacji i dyskutowania o problemach w niej przedstawionych.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności; przy 3 dodatkowa praca pisemna na temat związany z zajęciami, w których student nie uczestniczył)
- zaliczenie kolokwium składającego się z pytań zamkniętych i otwartych
- przygotowanie referatu (ok. 45 minutowego) na jeden z podanych tematów
Ocena końcowa będzie wyliczana na podstawie kolokwium (60% oceny) oraz referatu (40%).
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Ackerman, M. (2005). Podstawy psychologii sądowej. Gdańsk: GWP. Rozdz. 1,2 i 3
2. Andrzejewski. M. (2007). Dziecko jako podmiot ochrony prawnej (zarys problematyki dla psychologów). W: A. Brzezińska, Z. Toeplitz (red.): Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży. Warszawa: „Academica” wyd. SWPS (s. 25-60).
3. Czerederecka A. Jaskiewicz-Obydzińska, T., Gierowski, J.K. (2003). Ekspertyza psychologiczna. W: J. Wójcikiewicz (red.): Ekspertyza Sądowa. Kraków: Wyd. Zakamycze, pkt 1, 2.2 i 2.3 oraz 3.3 i 3.4
4. Konwencja praw dziecka ( Dz. U. Z 1991 nr 120)
5. Lipczyński, A. (2007). Psychologia sądowa. Warszawa: Difin (s.9-40, 49-53, 70-82).
6. Poznaniak, W. (2005). Psychologia sądowa – wybrane zagadnienia, cz. 1,2,3 W: H. Sęk(red.): Psychologia kliniczna. Gdańsk: GWP
7. Spendel, Z. (2011). Wybrane etyczne i metodologiczne aspekty opiniodastwasądowego jako praktyki ekspertalnejpsychologa. W: J. Stanik (red.) Psychologiczne i interdyscyplinarne problemy w opiniodawstwie sądowym w sprawach cywilnych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Literatura uzupełniająca:
Teksty wybrane przez uczestników jako źródła do przygotowywanych referatów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: