Assessment i Development Centre: zastosowanie technik symulacyjnych i wywiadu dla potrzeb diagnozy, oceny i rozwoju pracowników 2500-K303N26
Zajęcia mają charakter warsztatowy i służą pogłębieniu znajomości podejść Assessment Center oraz Development Center (Ośrodki Oceny i Ośrodki Rozwoju). Procedury te są powszechnie stosowane w zarządzaniu zasobami ludzkimi w celu selekcji kandydatów do pracy oraz w celu oceny i rozwoju pracowników. Celem zajęć jest kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania technik symulacyjnych i wywiadu ustrukturalizowanego jako narzędzi diagnostycznych. Zagadnienia będące przedmiotem prezentacji na zajęciach obejmują charakterystykę i specyfikę obydwu podejść, zakres ich wykorzystania, zasady związane z ich przygotowywaniem, prowadzeniem i analizą wyników. Ponadto, dyskutowane są metodologiczne problemy rzetelności i trafności obydwu procedur.
Pierwsze trzy spotkania odbywają się w trybie cotygodniowym. Kolejne spotkania w ramach zajęć są realizowane w formie dwudniowej sesji sobotnio-niedzielnej.
Charakterystyka omawianych podejść; różnice między AC i DC; rodzaje i charakterystyka technik symulacyjnych wykorzystywanych w AC i DC; rodzaje wywiadu stosowanego w zarządzaniu zasobami ludzkimi; określanie przedmiotu badania; budowanie profilu kompetencyjnego; definiowanie kompetencji i formułowanie jej wskaźników; zasady przygotowywania technik symulacyjnych i wywiadu, stopień uwzględnienia specyfiki stanowiska i kontekstu organizacyjnego, konstruowanie skal obserwacyjnych; formułowanie pytań do wywiadu; pilotaż technik; przygotowanie osób prowadzących sesje AC i DC; prowadzenie badania przy pomocy technik symulacyjnych i wywiadu oraz ocenianie zachowania uczestników badania, zagadnienia standaryzacji technik i zachowania osób prowadzących badanie, zniekształcenia w procesie oceniania;
przygotowanie raportów o wynikach badania dla Zamawaiającego badanie; przygotowanie informacji zwrotnej dla uczestników badania; zagadnienia trafności i rzetelności AC i DC.
Literatura
Gick A., Tarczyńska M. (1999). Motywowanie pracowników. Systemy, teoria, praktyka. Warszawa: PWE, (s. 45 ? 49 oraz 69 ? 83).
Kubicka ? Daab J. (1999). Ośrodki oceny i szkolenia jako narzędzie wspomagające rozwój kadry kierowniczej i specjalistycznej. W: G. Kranas (red/), Organizacja, praca, bezrobocie. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, (s. 129 ? 148).
Makin P., Cooper C., Cox Ch. (2000). Organizacje a kontrakt psychologiczny. Zarządzanie ludźmi w pracy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 19 - 49.
Motowidlo, S. J. (1994). Diagnoza behawioralna na użytek selekcji i rozwijania uzdolnień menedżerskich. Przegląd Psychologiczny, 37, 3, 337-348.
Rutkowska D. (2005). Zastosowanie wywiadu w zarządzaniu zasobami ludzkimi. W: K. Stemplewska-Żakowicz, K. Krejtz (red.), Wywiad psychologiczny, t. 3 (s. 395-422). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Schultz D. P., Schultz S. E. (2002). Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, (s. 48 ? 77; 102 ? 124; 296 ? 307; 315 ? 320).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: