Diagnoza neuropsychologiczna pacjentów z dysfunkcją OUN 2500-K301N5
Zajęcia dla IV roku. Kurs dotyczy diagnozy wyższych czynności psychicznych u pacjentów neurologicznych. Obejmuje: zagadnienia etyczne, metody kliniczno-eksperymentalne, metody standardowei studium przypadku oraz planowanie badania diagnostycznego.
wymagania: zaliczenie kursu 301/01, 301/02, 301/03
Rodzaj przedmiotu
Literatura
literatura obowiązkowa:
Ad O. Kodeks etyczno-zawodowy psychologa (1992). Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Ad I.
Lezak, M. D. (1983). Neuropsychological assessment (wyd. 2, s. 15-40, 85-236). New York Oxford: Oxford University Press.
Walsh, K. (1998). Neuropsychologia. Podejście kliniczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Herzyk, A. (1987). Warunki i przebieg procesu diagnozowania w neuropsychologii. W: A. Herzyk, M. Klimkowski (red.), Diagnoza neuropsychologiczna. Przegląd zagadnień (s. 30-42). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Herzyk, A., Sobolewska-Bogacz, E. (1987). Przegląd wybranych ujęć metodologicznych w diagnozie neuropsychologicznej. W: jw., s. 43-54.
Klimkowski, M., Sobolewska-Bogacz, E. (1987). Czynniki ogniskowe, neurodynamiczne i psychogenne w diagnozie neuropsychologicznej. W: jw., s. 103-114.
Kądzielawa, D. (1996). Afzaja. W: A.Herzyk, D. Kądzielawa (red.), Zaburzenia w funkcjonowaniu człowieka z perspektywy neuropsychologii klinicznej (s.63-85). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Hodges, J. R. (1984). Cognitive assessment for clinicians. Oxford: Oxford University Press.
Ad II. 1.
Łuria, A. (1996). Schemat badania neuropsychologicznego. Warszawa: PTP.
Łucki, W. (1970). Zestaw prób do badania wyższych czynności nerwowych u chorych z ogniskowymi uszkodzeniami mózgu.Wrocław: Ossolineum.
Ad II. 2.
Pałczyński, J. (1983). Zaburzenia wzrokowego rozpoznawania przedmiotów na skutek uszkodzeń mózgu. Wrocław: Ossolineum.
Ad II. 3.
Tubylewicz-Olsnes, B. (1973). Zaburzenia praksji w ogniskowych uszkodzeniach półkul mózgowych. Studia Psychologiczne, 12, 27-63.
Ad II. 4.
Ulatowska, H., i in. (1992). Przetwarzanie tekstu bajki w afazji (na przyklafdzie bajek Ezopa). Poradnik Językowy, 6, 432-446.
Ad II.5.
Goldstein, K., Scheerer, M. (1941). Abstract and concret behavior. An experimental study with special tests. Psychological Monographs, 53, 2.
Kłosowska, D. (1974). Funkcjonowanie programów operacyjnych u chorych z uszkodzonymi płatami czołowymi mózgu. Poznań: Wydawnictwo UAM.
Ad III. 1.ł
Steuden, M., Płużek, Z. (1992). Wartość diagnostyczna baterii testowej Luria-Nebraska. Lublin: KUL.
Ad III. 2.
Kądzielawa, D. (red.). (1992). Podręcznik do Baterii Testów Neuropsychologicznych Halsteada-Reitana (maszynopis nie opublikowany). Warszawa: UW.
Ad III. 3
Goodglass, H., Kaplan, E. (1983). The assessment of aphasia and related disorders. Philadelphia: Lea and Febiger.
Ad III. 4.
Kaplan, E., Goodglass, H., Weintraub, S. (1976). The Boston Naming Test. Philadelphia: Lea and Febiger.
Ad III. 5
DeRenzi, E., Vignolo, L. A. (1962). The Token Test: a sensitive test to detect perceptive disturbances in aphasia. Brain, 85, 665-678.
Spreen, O., Strauss, E. (1991). A compendium of neuropsychological tests. New York Oxford: Oxford University Press.
Benton, A. L., Hamsher, K. S, Varney, N. R., Spreen, O. (1983). Contributions to neuropsychological assessment. A clinical manual. New York Oxford: Oxford University Press.
Ad IV
Walsh, K. (1997). Neuropsychologia. Podejście kliniczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sacks, O. (1994). Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Sacks, O. (1996). Stanąć na nogi. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Łuria, A. (1962). Utracony i odzyskany świat. Warszawa: PWN.
Code, Ch., Wallesch, C.W., Joanette, Y., Lecoure A., R. (red.). (1996). Classic cases in neuropsychology. Hove: Psychology Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: