Psychologia zachowań ryzykownych, czyli kto, dlaczego i w jakich sytuacjach podejmuje ryzyko ? 2500-K202N32
Zajęcia mają charakter seminaryjno-ćwiczeniowy i są przeznaczone dla osób zainteresowanych poznaniem nowych koncepcji teoretycznych oraz badań wyjaśniających jacy ludzie (o jakich właściwościach osobowościowych i temperamentalnych) i pod wpływem jakich motywów podejmują ryzykowne działania. Jedna z tych koncepcji ujmuje ryzyko i ryzykowanie z jednej strony jako konieczność, niezbędną do osiągnięcia zaplanowanych celów (ryzyko instrumentalne), a z drugiej - jako przyjemność (ryzyko stymulacyjne). Inna koncepcja traktuje podejmowanie ryzyka jako przejaw dążenia jednostki do autodestrukcji. W trakcie zajęć zapoznamy się z wynikami nowych badań psychologicznych, mających na celu wyjaśnienie roli, jaką w podejmowaniu ryzyka odgrywa płeć biologiczna i psychologiczna, poczucie umiejscowienia kontroli, temperament i inne właściwości indywidualne. W trakcie realizacji własnych mini-peojektów badawczych zostaną użyte nowe metody pomiaru skłonności do ryzykowania oraz wybierania ryzykownych zachowań w różnych życiowych sytuacjach (standaryzowane kwestionariusze).
Rodzaj przedmiotu
Literatura
literatura uzupełniająca:
1. Dobrzańska-Socha B. (2004). Przekroczenie granicy
ryzyka. Badania psychologiczne osób z uszkodzeniem
rdzenia kręgowego. W: R. 2. Studenski (red.),
"Zachowanie się w sytuacji ryzyka". Katowice: Wydawn.
Uniwersytetu Śląskiego, 44-58.
2. Gasparski P. (2004). Percepcja zagrożeń. W: R.
Studenski (red.), "Zachowanie się w sytuacji ryzyka".
Katowice: Wydawn. Uniwersytetu Śląśkiego, 93-108.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: