- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Psycholingwistyka 2500-K202N12-OG
Celem wykładu jest zapoznanie Studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami psycholingwistyki, a także prześledzenie metod badawczych stosowanych w psycholingwistyce ogólnej
i rozwojowej.
Wykład przytacza stare pytania dotyczące procesu przyswajania języka w ontogenezie, przedstawia nowe dane empiryczne i kreśli nowe hipotezy wyjaśniające percepcję oraz tworzenie mowy.
Analizować będziemy przejawy i rozwój, a także zaburzenia kompetencji językowej i komunikacyjnej (pragmatycznej). Odwołamy się do biologicznych i socjalizacyjnych uwarunkowań tych dwu typów kompetencji oraz przybliżymy tzw. wiedzę metajęzykową i wiedzę metapragmatyczną. Analizując doniesienia z badań empirycznych, wiele uwagi poświęcimy problematyce dwujęzyczności.
Kurs obejmuje 30 godzin wykładu.
Wykład z PSYCHOLINGWISTYKI
Treści poszczególnych wykładów
Wykład 1. Cele i zadania psycholingwistyki ogólnej i rozwojowej
Czym zajmuje się psycholingwistyka?
Krótka historia psycholingwistyki na tle wcześniejszych badań nad językiem.
Definicja języka i jego dwu podstawowych funkcji: reprezentatywnej i komunikacyjnej.
Pojęcie kompetencji językowej i kompetencji komunikacyjnej.
Wykład 2. Język – podstawowe cechy naturalnego systemu językowego
Kompetencja językowa – podejście formalne.
Rozwój kompetencji językowej.
Teoria gramatyki osiowej M. Braine’a.
Gramatyka generatywno-transformacyjna, koncepcja LAD (Chomsky).
Wykład 3. Kompetencja językowa – teorie semantyczne
Pojęcie intencji semantycznej.
Uniwersalia poznawcze.
Rozwój struktur pojęciowych.
Wykład 4. Rozwój funkcji językowych w ontogenezie (orientacja pragmatyczna)
Teoria M.A.K. Halliday’a
-dziecięcy system językowy,
-okres przejściowy między specyficznym systemem językowym dziecięcym a systemem językowym dorosłych,
-podstawowe makrofunkcje języka dorosłych;
Układ referencyjny aktywności komunikacyjnej.
Podstawowe zdolności w obrębie kompetencji komunikacyjnej.
Wykład 5. Język jako biologicznie uwarunkowana właściwość gatunku Homo sapiens.
Język ludzki a „języki” zwierząt.
Poglądy na filogenezę języka.
Uniwersalna gramatyka. Uniwersalne pojęcia pierwotne. Rola symbolizacji.
Cechy różniące naturalny język ludzki od również naturalnych „języków” zwierzęcych.
Próby nauczania języka ludzkiego (migowego) szympansów i goryli.
Wykład 6. Neurofizjologiczne podłoże języka
Lokalizacja mózgowa funkcji językowych.
Ośrodki mowy, których uszkodzenie powoduje różne typy afazji.
Specjalizacja półkul mózgowych w funkcjach językowych.
Wykład 7. Tworzenie wypowiedzi i percepcja mowy
Aparat głosowy. Pojęcie fonemu. Modele tworzenia wypowiedzi.
Modele percepcji mowy. Kategorialna percepcja fonemu.
Związki między tworzeniem a percepcją wypowiedzi.
Wykład 8. Przyswajanie języka przez małe dziecko
Uniwersalne fazy rozwoju języka u małego dziecka.
Dowody na biologiczne uwarunkowania języka dziecka.
Społeczne uwarunkowania języka dziecka.
Wykład 9. Kompetencja komunikacyjna a kompetencja językowa: o wiedzy językowej człowieka
Pojęcie aktu mowy wyrażającego intencję mówiącego;
Klasyfikacja aktów mowy i warunki ich skuteczności.
Wykład 10. Dyskurs i jego analiza
Pojęcie dyskursu jako głównej formy przejawiania się kompetencji komunikacyjnej
Akty mowy a dyskurs. Dyskurs a tekst.
Rodzaje dyskursu.
Heurystyki dyskursu – zasada rzeczywistości i zasada kooperacji.
Wykład 11. Rozwój kompetencji dyskursywnej.
Rozwój kompetencji dyskursywnej dziecka – koncepcja Shugar.
Dyskurs działaniowy i dyskurs tematyczny.
Dyskurs konwersacyjny: struktura, reguły, społeczno-sytuacyjne uwarunkowania.
Wykład 12. Dyskurs narracyjny: światy fabuły
Kompetencja narracyjna i jej rozwój.
Narracja jako reprezentacja rzeczywistości (podstawowe struktury semantyczne w narracji dzieci i dorosłych).
Koncepcja linii i pola narracji wg Bokus.
Narracja jako przejaw kompetencji komunikacyjnej człowieka.
Wykład 13. Społeczno-kulturowe uwarunkowania języka. Hipoteza relatywizmu językowego Sapira-Whorfa
Kulturowe uwarunkowania dyskursu.
Społeczne aspekty posługiwania się językiem.
Kod ograniczony i kod rozwinięty. Kod formalny i kod swobodny.
Postawy wobec języków. Język stereotypów.
Hipoteza relatywizmu językowego Sapira-Whorfa.
Argumenty za- i przeciw tej hipotezie.
Badania wewnątrz- i międzyjęzykowe nad związkiem poznania i języka.
Wykład 14. Dwujęzyczność
Rodzaje dwujęzyczności. Wiek a dwujęzyczność.
Dwujęzyczność u dzieci. Submersja versus immersja.
Rola zdolności i motywacji w uczeniu się języka drugiego.
Modele porównujące przyswajanie języka pierwszego z uczeniem się języka drugiego.
Wykład 15. Komunikowanie językowe a niewerbalne
Uniwersalne i kulturowo specyficzne cechy komunikacji niewerbalnej.
Zachowania niewerbalne w dyskursie.
Porównanie komunikacji niewerbalnej z werbalną.
Efektywność komunikatów.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Poznanie siatki podstawowych terminów z zakresu psycholingwistyki, znajomość głównych kierunków badań nad językiem oraz ich osiągnięć.
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:
Student
-umie przedstawić relacje pomiędzy wymiarem syntaktycznym, semantycznym i pragmatycznym języka
-ma uporządkowaną wiedzę na temat kompetencji językowej
i kompetencji komunikacyjnej (jakie są ich składniki, jakie przejawy, jakie ograniczenia)
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:
Student
-potrafi ukazać związki języka z poznaniem i kulturą
-potrafi przytoczyć argumenty świadczące o wpływie dwujęzyczności na rozwój poznawczy
Efekty kształcenia w zakresie innych kompetencji
Student
-rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (np. innych języków,
w tym języka migowego)
-jest odpowiedzialny za słowo
Kryteria oceniania
ECTS: 4 punkty
Egzamin testowy
(40 pytań z czterema odpowiedziami do wyboru,
zawsze tylko jedna z odpowiedzi jest prawidłowa)
Próg zaliczenia: 60% poprawnych odpowiedzi
Skala ocen:
24-26 dst
27-29 dst+
30-32 db
33-35 db+
36-38 bdb
39-40 celująco
Literatura
Berko Gleason, J. & Bernstein Ratner, N. (red.) (2005). Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP
Bokus, B., Shugar, G.W. (red.) (2007). Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy. Gdańsk: GWP.
Bokus, B. (red.) (2010). Studies in the Psychology of Language and Communication (In honor of Ida Kurcz). Warsaw: Matrix.
Kurcz. I. (2005). Psychologia języka i komunikacji (wyd. nowe). Warszawa: Scholar.
Kurcz, I. & Okuniewska, H. (red) (2011). Język jako przedmiot badań psychologicznych. Warszawa: Academica.
Inne:
Aitchison, J. (1991). Ssak, który mówi. Wstęp do psycholingwistyki. Warszawa: PWN.
Grabias, S. (1994). Język w zachowaniach społecznych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Kurcz, I. (2000). Język i komunikacja. W: J.Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2: Psychologia ogólna, s. 231-274). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Shugar, G.W. (1995). Dyskurs dziecięcy. Rozwój w ramach struktur społecznych. Warszawa: Energeia.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: