- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Jak dzieci uczą się języka ojczystego? - podstawy psycholingwistyki rozwojowej 2500-K102N3-OG
1. Czy język jest wrodzony?
2. Od kiedy zaczyna się przyswajanie języka ojczystego?
3. Uniwersalne i specyficzne zdolności językowe niemowląt.
4. Wczesna komunikacja i rozwój języka.
5. Forma i znaczenia pierwszych słów.
6. Skąd się bierze gramatyka?
7. Wczesne i późne osiągnięcia w stosowaniu reguł gramatyki.
8. Związki słownika i gramatyki w rozwoju.
9. Relacje między rozwojem językowym i poznawczym.
10. Wpływ czynników społecznych na rozwój języka.
11. Rozwój zdolności pragmatycznych: konwersacja, narracja.
12. Specyficzne zaburzenie rozwoju językowego (SLI).
13. Co to znaczy być dwujęzycznym?
14. Czy i kiedy da się wyjaśnić na czym polega rozwój językowy?
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student potrafi:
- sformułować główne problemy psycholingwistyki rozwojowej;
- opisać kilka głównych teorii wyjaśniających rozwój języka ojczystego (i wskazać ich twórców);
- wymienić i porównać podstawowe metody badawcze stosowane w psycholingwistyce rozwojowej;
- krytycznie analizować badania eksperymentalne pod kątem ich odniesienia do teorii i życia codziennego;
- wyszukiwać artykuły naukowe (z czasopism recenzowanych) na określony temat z zakresu psycholingwistyki rozwojowej.
Mam nadzieję, że po kursie student będzie miał motywację do dalszego zgłębiania poruszanej tematyki.
Kryteria oceniania
Udział w zajęciach będzie oceniany punktowo:
1 pkt za każdą obecność
1 pkt za aktywność na każdych zajęciach
do 15 punktów za referat
do 30 punktów za kolokwium (test wielokrotnego wyboru)
Przy 15 zajęciach w semestrze maksymalna liczba punktów obowiązkowych będzie wynosiła 75.
Punkty bonusowe będzie można zdobywać za prace dodatkowe ogłaszane na zajęciach (np. prace domowe).
Zaliczenie od 60% maksymalnej liczby punktów obowiązkowych.
Oceny:
61-75% - 3
76-90% - 4
91-99% - 5
100% i powyżej (punkty bonusowe) - 6
Literatura
OBOWIĄZKOWA:
Bernstein-Ratner, N., Berko-Gleason, J. (2005). Psycholingwistyka. rozdział 8. Gdańsk: GWP.
Bokus, B., Shugar, G.W. (2004). Psychologia języka dziecka. Gdańsk: GWP.
+ artykuły empiryczne w języku angielskim
UZUPEŁNIAJĄCA:
Clark, E. (2009). First Language Acquisition. Cambridge University Press: Cambridge.
Gopnik, A., Meltzoff, A., Kuhl, P. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci? Poznań: Media Rodzina.
Pinker, S. (2002). Jak działa umysł? Warszawa: KiW.
Tomasello, M. (2002). Kulturowe źródła ludzkiego poznawania. Warszawa: PIW.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: