Epistemologia. Problemy i granice poznania 2500-K102N13
Zajęcia mają na celu wprowadzenie w podstawowe pojęcia i koncepcje epistemologiczne. Kurs realizowany jest problemowo a nie historycznie, to znaczy, że będziemy wychodzili od zagadnień podejmowanych przez filozofię w kwestii poznania, a nastepnie patrzyli którzy myśliciele
głosili takie poglądy. Klasyczne spory o przedmiot i granice wiedzy odniesiemy do zagadnień współczesnych, podejmowanych również przez psychologię.
wymagania: ciekawość poznawcza
zaliczenie: zadanie wykonane w trakcie zajęć [3pkt/30h]
kryteria selekcji komputerowej: średnia z ostatniego roku
sylabus:
1. Definicja i podstawowe pojęcia epistemologii. Zajęcia wprowadzające
Czym jest epistemologia? Czym sie zajmuje? Jakie jest jej miejsce w filozofii i wśród innych nauk badających ludzkie poznanie? Pierwsze zajęcia przewidziane są jako wykład wprowadzający w problematykę podejmowaną przez filozoficzną teorię poznania. Pzyjrzymy sie podstawowym zagadnieniom, kierunkom i myślicielom.
2. Źródła poznania
Pytanie o źródła wiedzy jest podstawowym zagadnieniem epistemologii. Filozofowie pytają o to jak poznajemy i jaka jest wartość danego poznania. W historii filozofii zarysowały się dwa skrajne stanowiska: empiryzm i racjonalizm. To pierwsze (Locke, Hume, Berkeley) głosi
iż człowiek rodzi się ,,tabula rasa'', a cała wiedza ma swe źródło w doswiadczeniu. Drugie stanowisko wywyższa poznanie rozumowe i idee wrodzone (Platon, Kartezjusz, Leibniz). Spór o źródła poznania zarysował sie także w psychologii (np. polemika Skinnera z Chomskym).
3. Co naprawdę poznajemy? Spór o granice poznania
Jak daleko siega nasze poznanie? Czy jesteśmy w stanie wyjść poza własny umysł? Czy świat zewnetrzny jest nam w ogóle dostepny w akcie poznania? W zależności od odpowiedzi na te pytania mamy do czynienia z różnego rodzaju stanowiskami: od idealizmu immanentnego po realizm transcendentny.
Literatura: Ajdukiewicz K. (1949). Zagadnienia i kierunki filozofii. Warszawa: Czytelnik.
Jadacki J. (1985). Spór o granice poznania. Prolegomena do epistemologii. Warszawa: PWN.
4. Czym jest prawda?
Prawdziwość rozstrzyga o wartości poznania. Zagadnienie prawdy leży zatem w centrum każdej teorii poznania.
Literatura: Ajdukiewicz K. (1949). Zagadnienia i kierunki filozofii. Warszawa: Czytelnik.
5. Pragmatyczna koncepcja prawdy
Według Williama Jamesa, wybitnego filozofa i psychologa, prawdziwość naszych przekonań i teorii zależy od skuteczności działania, podjętego na ich podstawie. Idee są jedynie instrumentami, które służą do porządkowania świata naszego doświadczenia, a każdy system idei należy uznać za właściwy, jeśli pozwala nam uzyskać orientację oraz daje poczucie harmonii i przystosowania do świata
Literatura: James W. (2004). Znaczenie prawdy. Ciag dalszy pragmatyzmu. Warszawa: KR.
James W. (1998). Pragmatyzm. Warszawa: Aletheia.
6. Czym jest relatywizm?
Literatura: Chmielewski A. (1997). Czym jest relatywizm? Niewspółmiernosc, nieprzekładalnosc,
konflikt. Relatywizm we współczesnej filozofii analitycznej. Warszawa: PWN. 7. Tożsamość osobowa
Co sprawia, że czujemy się tą samą osobą w trakcie życia? Czy zapewnia to pamięć przeszłych wydarzeń? Jeżeli tak to czy jesteśmy tylko zlepkiem wspomnień?
8. Sceptycyzm
Sceptycyzm to teza, że wiedza nie istnieje i nie jest możliwa. Rozważymy różne typy sceptycyzmu i próby jego przezwyciezenia.
Literatura: Ajdukiewicz K. (1949). Zagadnienia i kierunki filozofii. Warszawa: Czytelnik.
Ayer A. (1965). Problem poznania. Warszawa: PWN.
9. Matrix i mózgi w naczyniach. O współczesnych wersjach argumentów sceptycznych
Sceptycyzm współczesnie używa nowych argumentów, adekwatnych do rozwoju naukowego. Stanowisko zapoczatkowane w starożytnej Grecji, znalazło nowy wyraz w pomysle H. Putnama o mózgach umieszczonych w naczyniach, a pózniej w słynnym filmie Matrix.
Literatura: Putnam, H. (1998). Mózgi w naczyniu. W: tenze, Wiele twarzy realizmu i inne
eseje. Warszawa: PWN.
Literatura
Literatura: Ajdukiewicz K. (1949). Zagadnienia i kierunki filozofii. Warszawa: Czytelnik.
Jadacki J. (1985). Spór o granice poznania. Prolegomena do epistemologii. Warszawa: PWN.
4. Czym jest prawda?
Prawdziwość rozstrzyga o wartości poznania. Zagadnienie prawdy leży zatem w centrum każdej teorii poznania.
Literatura: Ajdukiewicz K. (1949). Zagadnienia i kierunki filozofii. Warszawa: Czytelnik.
5. Pragmatyczna koncepcja prawdy
Według Williama Jamesa, wybitnego filozofa i psychologa, prawdziwość naszych przekonań i teorii zależy od skuteczności działania, podjętego na ich podstawie. Idee są jedynie instrumentami, które służą do porządkowania świata naszego doświadczenia, a każdy system idei należy uznać za właściwy, jeśli pozwala nam uzyskać orientację oraz daje poczucie harmonii i przystosowania do świata
Literatura: James W. (2004). Znaczenie prawdy. Ciag dalszy pragmatyzmu. Warszawa: KR.
James W. (1998). Pragmatyzm. Warszawa: Aletheia.
6. Czym jest relatywizm?
Literatura: Chmielewski A. (1997). Czym jest relatywizm? Niewspółmiernosc, nieprzekładalnosc,
konflikt. Relatywizm we współczesnej filozofii analitycznej. Warszawa: PWN.
7. Tożsamość osobowa
Co sprawia, że czujemy się tą samą osobą w trakcie życia? Czy zapewnia to pamięć przeszłych wydarzeń? Jeżeli tak to czy jesteśmy tylko zlepkiem wspomnień?
8. Sceptycyzm
Sceptycyzm to teza, że wiedza nie istnieje i nie jest możliwa. Rozważymy różne typy sceptycyzmu i próby jego przezwyciezenia.
Literatura: Ajdukiewicz K. (1949). Zagadnienia i kierunki filozofii. Warszawa: Czytelnik.
Ayer A. (1965). Problem poznania. Warszawa: PWN.
9. Matrix i mózgi w naczyniach. O współczesnych wersjach argumentów sceptycznych
Sceptycyzm współczesnie używa nowych argumentów, adekwatnych do rozwoju naukowego. Stanowisko zapoczatkowane w starożytnej Grecji, znalazło nowy wyraz w pomysle H. Putnama o mózgach umieszczonych w naczyniach, a pózniej w słynnym filmie Matrix.
Literatura: Putnam, H. (1998). Mózgi w naczyniu. W: tenze, Wiele twarzy realizmu i inne
eseje. Warszawa: PWN.
10. Język i poznanie
Rola języka w procesie poznania. Czy język odbija rzeczywistość, czy ją kreuje?
Literatura: Wittgenstein L. (2004). Dociekania filozoficzne. Warszawa: PWN.
11. Czy istnieje granica między nauką a pseudonauką?
We współczesnej filozofii istotny stał się problem jak wyznaczyć linię demarkacyjną pomiędzy tym co uważamy za naukę, a tym co jest jedynie do niej podobne. Jakie sa cechy prawdziwych odkryć i teorii naukowych, które pozwalaja rozwijać cywilizację i technologię? Czy możemy wskazać momenty które zróznicuja kocnepcje współczesnej fizyki od astrologii, szamanizmu i wróżbiarstwa? Na zajęciach rozważymy dwa przeciwne rozwiązania postawionego
w tytule problemu. Z jednej strony model paradygmatów naukowych T. Kuhna i anarchizm metodologiczny P. Feyerabenda, a z drugiej obrone racjonalnosci poprzez falsyfikacje K. Poppera.
Literatura: Chmielewski A. (1996). Filozofia Poppera. Analiza krytyczna . Wydawnictwo
UWr.
Kuhn T. (1985). Dwa bieguny. Tradycja i nowatorstwo w badaniach naukowych. Warszawa:
PIW.
12. Jak poznajemy cudze stany psychiczne?
Rozważymy problem poznawania psychiki innej osoby. Czy mamy dostep do cudzych stanów psychicznych? Jezeli tak, to czy jest on posredni czy bezposredni? Jakie stany psychiczne sa nam dostepne poznawczo?
13. Czy wszystko da się sprowadzić do mózgu?
Argumenty za i przeciw redukcjonizmowi.
Jackson F. (2004). O czym nie wiedziała Maria, tłum. T. Ciecierski. Przeglad filozoficzno -
literacki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: