Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi u dzieci i młodzieży 2500-K101N12
Tematyka zajęć obejmuje zagadnienia związane z symptomami, etiologią, diagnozowaniem oraz metodami pracy z dziećmi i adolescentami z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi(z ang. ADHD). Omówione zostaną kryteria diagnostyczne tego zaburzenia według ICD-10 oraz DSM-IV. Zaprezentowane będą informacje na temat metod i narzędzi służących do diagnozy. Przedstawione zostaną różne formy pomocy psychologicznej oferowanej osobom z ADHD: od treningów samokontroli po propozycje terapii indywidualnej. Omówione zostaną zaburzenia współwystępujące z nadpobudliwością i proponowane metody pracy. Poruszona będzie również problematyka rodzin dzieci z ADHD i oferowanych im form pomocy. Zajęcia będą uzupełnione studiami klinicznymi dzieci, adolescentów i osób dorosłych z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej.
Zajęcia 1
Wprowadzenie w problematykę - nazewnictwo, dane epidemiologiczne
Zajęcia 2
Diagnoza zespołu nadpobudliwości psychoruchowej
Zajęcia 3
Funkcjonowanie osób z ADHD perspektywa psychologiczna (wpływ ADHD na różne sfery funkcjonowania)
Zajęcia 4
Nadpobudliwe dziecko, nadpobudliwy nastolatek, nadpobudliwy dorosły ? zmienność objawów zespołu nadpobudliwości psychoruchowej związana z wiekiem.
Zajęcia 5
ADHD jako zaburzenie neurorozwojowe ? etiologia ADHD
Zajęcia 6
Współwystępowanie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z innymi zaburzeniami. Problemy towarzyszące ADHD.
Zajęcia 7
Patomechanizm powstawania objawów zespołu nadpobudliwości psychoruchowej
Zajęcia 8
Patomechanizm powstawania objawów zespołu nadpobudliwości psychoruchowej
Zajęcia 9
Nadpobudliwe dziecko w przedszkolu/szkole
Zajęcia 10
Specyfika funkcjonowania rodzin dzieci z ADHD
Zajęcia 11
Czynniki mogące wspierać funkcjonowanie nadpobudliwych osób
Zajęcia 12
Farmakoterapia
Pomoc psychologiczna
Zajęcia 13
Formy pomocy dzieciom z ADHD
Zajęcia 14
Formy pomocy osobom z ADHD (młodzież, osoby dorosłe). Praca z rodzicami nadpobudliwych dzieci.
Zajęcia 15
Zaliczenie. Podsumowanie zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
literatura obowiązkowa:
Zajęcia 2
Diagnoza zespołu nadpobudliwości psychoruchowej
American Psychiatric Association (1994) Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (4 th ed.) DC: APA, Washington (fragment o ADHD).
Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 (1997), Versalius, Warszawa.
Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka A. (1999) Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Wydawnictwo BiFolium, Lublin.
Zajęcia 3
Funkcjonowanie osób z ADHD perspektywa psychologiczna (wpływ ADHD na różne sfery funkcjonowania)
Nartowska H. (1982) Wychowanie dziecka nadpobudliwego psychoruchowo. Nasza Księgarnia, Warszawa. (wybrane fragmenty)
Spionek H. (1973) Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. PWN, Warszawa. (wybrane fragmenty)
Zajęcia 4
Zmienność objawów zespołu nadpobudliwości psychoruchowej związana z wiekiem.
Fergusson D.M., Lynskey M.T., Horwood L.J. (1997) Attentional Difficulties in Middle Childhood and Psychosocial Outcomes in young Adulthood, Journal Of Child Psychology and Psychiatry Vol. 38, 6, 633-644.
Hallowey E. M., Ratey J.J. (2004) W świecie ADHD. Media Rodzina, Poznań. (rozdz. 2 i rozdz. 3)
Nartowska H. (1982) Wychowanie dziecka nadpobudliwego psychoruchowo. Nasza Księgarnia, Warszawa. (wybrane fragmenty)
Stein M.A., Roizen N.J. (2000) Adolescents Transitions and ADHD w: Accardo P.J., Blondis T.A., Whitman B. Y., Stein M.A. Attention Deficits and Hyperactivity in Children and Adults: Diagnosis, Treatment, Managment. Marcel Dekker Inc., New York, Basel.
Zajęcia 5
ADHD jako zaburzenie neurorozwojowe ? etiologia ADHD
AACAP Official Action (1997) Parameters for the Assessment and Treatment of Children, Adolescents, and Adults with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, Supplement, 85-121.
Colby C.L. (1991) The Neuroanatomy and Neuropsychology of Attention. Journal of Child Neurology Vol. 6, Suplement 1991, 90-118.
Hallowey E. M., Ratey J.J. (2004) W świecie ADHD. Media Rodzina, Poznań. (Rozdz. 9)
Pisula, A. (2003) Nadpobudliwość psychoruchowa jako zaburzenie neurorozwojowe. w: M. Święcicka (red.), Problemy psychologiczne dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (s. 9-18). Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t. 1, 9-18.
Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka A. (1999) Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Wydawnictwo BiFolium, Lublin. (s. 16-22)
Zajęcia 6
Współwystępowanie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z innymi zaburzeniami. Problemy towarzyszące ADHD.
Biederman J., Newcorn J., Sprich S. (1991) Comorbidity of attention deficit hyperactivity disorder with conduct, depressive, anxiety, and other disorders. American Journal of Psychiatry, 148, 564-577.
Hallowey E. M., Ratey J.J. (2004) W świecie ADHD. Media Rodzina, Poznań. (Rozdz. 6)
Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka A. (1999) Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Wydawnictwo BiFolium, Lublin. (rozdz. 3)
Zajęcia 7
Patomechanizm powstawania objawów zespołu nadpobudliwości psychoruchowej
Kenny M.C., Lane R.C. (1997) Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A Psychogenic Approach, Psychotherapy in Private Practice, Vol. 16, 2, 45-58.
Orford E. (1998) Wrestling with the whirlwind: an approach to the understanding of ADD/ADHD, Journal of Child Psychotherapy, 24 (2), 253-266.
Perry B.D., Pollard R.A., Blakley T.I., Baker W.I., Vigilante D. (1995) Childhood Trauma, the Neurobiology of Adaptation, and ?Use-dependent? Development of the Brain: How ?States? Become ?Traits?, Infant Mental Health Journal, Vol.16, 4, 271-291.
Tannock R. (1998) Attention Deficit Hyperactivity Disorder: Advances in Cognitive, Neurobiological, and Genetic Research. Journal of Child Psychology and Psychiatry, Vol. 36. No. 1 1998, 65-99.
Zajęcia 8
Patomechanizm powstawania objawów zespołu nadpobudliwości psychoruchowej
Barkley R. (1997) Behawioral Inhibition, Sustained Attention and Executive Functions: Const
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: