Związek psychika - ciało: rozwój i zaburzenia Ja cielesnego, geneza zaburzeń psychosomatycznych 2500-FA-D-01
Kurs dla doktorantów odbywający się w czasie czterech weekendowych spotkań:
* 2011-10-29, godz. 10.15 - 15.15, sala: 421;
* 2011-11-19, godz. 10.15 - 15.15, sala: 128;
* 2011-11-20, godz. 10.15 - 15.15, sala: 128;
* 2011-12-10, godz. 10.15 - 15.15, sala: 421.
1. Wprowadzenie. Pojęcie choroby psychosomatycznej. Różnicowanie terminów: choroba przewlekła, choroba psychosomatyczna, somatyzacja stanów psychicznych.
2. Kształtowanie się Ja cielesnego i obrazu własnego ciała.
3. Istota procesu separacji indywiduacji a obraz ciała u dzieci.
4. Rozumienie genezy chorób psychosomatycznych w teorii behawioralno – poznawczej oraz systemowej.
5. Choroby psychosomatyczne w świetle psychoanalizy. Klasyczne teorie genezy zaburzeń psychosomatycznych (np. teoria konfliktów Franza Alexandra) oraz podejście współczesne.
6. Teoria regulacji afektu.
7. Teoria alekstytymii.
8. Doświadczenie traumy psychicznej a rozwój chorób somatyzacyjnych i psychosomatycznych.
9. Rodzice krzywdzący własne dzieci. Zespół Münchhausena by Proxy.
10. Zaburzenia psychosomatyczne i depresja.
11. Specyfika relacji wewnątrzpsychicznych i interpersonalnych u osób chorujących na astmę oskrzelową.
12. Obraz ciała u osób cierpiących na zaburzenia psychosomatyczne.
13. Jaka psychoterapia jest skuteczna w odniesieniu do osób chorych psychosomatycznie: praca poprzez ciało czy praca odwołująca się do zjawisk umysłowych?
14. Czy psycholog ma wystarczające kompetencje do zajmowania się medycyną psychosomatyczną?
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
* Zdobycie wiedzy na temat sposobów rozumienia związku psychika - ciało.
* Pozyskanie umiejętności krytycznej oceny różnych teorii dotyczących powstawania zaburzeń obrazu ciała, zaburzeń somatyzacyjnych i zaburzeń psychosomatycznych.
* Rozwój zdolności do przekładania wiedzy na temat mechanizmów zaburzeń relacji psychika - ciało na praktykę kliniczną.
Kryteria oceniania
* Aktywność w czasie kursu, dyskusja nad literaturą przedmiotu.
* Praca dowmowa na temat wybrany przez uczestnika kursu, a dotyczący jego tematyki.
Literatura
Maruszewski T., Ścigała E. (1998). Emocje, aleksytymia, poznanie. Poznań. Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Taylor G. J., Bagby R. M., Parker J. D. A. (1997). Disorders of affect regulation -Alexithymia in medical and psychiatric illness. Cambridge. Cambridge University Press.
Schier, K. (2005). Bez tchu i bez słowa. Więź psychiczna i regulacja emocji u osób chorych na astmę oskrzelową. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (wybrane rozdziały).
Schier, K. (2009). Zapisane w ciele. Związek ciało – psychika u dzieci i rodziców. Warszawa: Wydawnictwo Emu (wybrane rozdziały).
Schier, K. (2010). Piękne brzydactwo. Psychologiczna problematyka obrazu ciala i jego zaburzeń. Wyd. II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar (wybrane rozdziały).
Schier, K. (2011). Psychoterapia psychodynamiczna osób chorych psychosomatycznie. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red.). Psychoterapia. Problemy Pacjentów. Podręcznik akademicki. (s. 173-185). Warszawa: ENETEIA. Wydawnictwo Psychologii i Kultury.
Schier K., Zalewska M. (2006): Krewni i znajomi Edypa. Kliniczne studia dzieci i ich rodziców. Wyd. II. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Szewczyk, L., Skowrońska, M. (2003). (red.) Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Emu (rozdziały autorstwa Ireny Namysłowskiej (s.35-48) oraz Marioli Skowrońskiej (s.67-77).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: