Coaching wielopoziomowy 2500-FA-04-15
1.Definicja coachingu, różne rodzaje coachingu.
2.Proces coachingu
3.Umiejętności komunikowania się w kontekście coachingu.
4.Praca z celem w coachingu – różne metody.
5.Zdawanie pytań by ustalić cel oraz by pokierować rozwiązaniem problemu
6.Kroki w realizacji celu.
7.Poziomy funkcjonowania jednostki – model Diltsa w coachingu.
8.Techniki rozwiązywanie problemów, uruchamiania kreatywności.
9.Sposoby rozwiązywania problemów na poziomie emocjonalnym, w tym konfliktów w relacjach.
10.Zmiana ograniczających przekonań.
11.Hierarchia wartości.
12.Sposoby pracy dotyczące obrazu Ja, tożsamości, w tym ról życiowych.
13.Coaching ścieżki zawodowej.
14.Podsumowanie i integracja tematyki zajęć
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
- na temat coachingu jako metody, procesu, możliwych poziomów zmiany oraz interwencji.
Postawy:
- odpowiedzialność i profesjonalizm w realizacji coachingu,
- uważność na przebieg procesu w coachingu,
- traktowanie obserwacji coacha i informacji od klienta jako wskazówek służących dopasowaniu najlepszych sposobów pracy do potrzeb klienta.
Umiejętności:
- budowania kontaktu z klientem,
- zbierania informacji o potrzebach klienta, w tym zdawania pytań,
- określania celu coachingu,
- diagnoza poziomu, którego powinna dotyczyć zmiana w coachingu,
- prowadzanie interwencji, technik w coachingu.
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć ma miejsce na podstawie aktywności podczas zajęć oraz zrealizowanej pracy domowej: przeprowadzonej treningowej sesji coachingu z realnym klientem oraz przygotowaniem z niej pisemnego raportu.
Działania będące podstawą oceny:
- umiejętność przeprowadzenia sesji coachingu, w tym dopasowania działań do potrzeb klienta,
- umiejętność opisu procesu coachingu, zauważania w nim kluczowych elementów,
- zdolność do refleksji na temat przeprowadzonej sesji coachingu i własnych działań w roli coacha.
Osoby, które nie zaliczyły seminarium pt. „Coaching w organizacji” prowadzonego przez prof. Huflejt-Łukasik mogą się zapisać na ćwiczenia, ale będą musiały dodatkowo zdać krótki test dotyczący wiedzy o coachingu. Test zostanie przeprowadzony na początku zajęć, materiały do niego zostaną wysłane po zakończeniu selekcji.
Literatura
Literatura obowiązkowa
- Huflejt-Łukasik, M., Turkowski, P. (2011). Funkcje coachingu w organizacji i dobór coacha. W: L.D. Czarkowska (red.). Coaching katalizator rozwoju organizacji, 124-138. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
- Schuetz, P. (2006). Zorientowany na cel coaching zdrowia jako instrument psychologii zdrowia. W: I. Haletska, T. Sosnowski (red.), Psychologia zdrowia. Teoria i praktyka, 325-337. Lwów: Centrum Wydawnicze im. Iwana Franka
Literatura uzupełniająca
- Dilts, R. (2006). Od przewodnika do Inspiratora. Warszawa: Wydawnictwo PINLP.
- McLeod, A., Thomas, W. (2010). Performance coaching toolkit. Berkshire: Open University Press.
- O’Connor, J., Seymour, J. (1995). Wprowadzenie do NLP. Poznań: Zysk i S-ka
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: