Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Podstawowe zagadnienia i metody ich oceny. 2500-FA-04-01
Kurs wprowadza w podstawowe zagadnienia rozwoju psychicznego dziecka od narodzin do ukończenia 10 urodzin. W sposób przystępny, choć nie potoczny przedstawione zostaną etapy rozwoju dziecka, ich specyfika, punkty zwrotne, szczególne kryzysy i możliwe osiągnięcia. Omówimy to, co rodziców napawa dumą, jak i to, co budzi ich złość, frustrację i bezradność. Podejmiemy temat stosunków wewnątrz rodzinnych i ich znaczenie dla rozwoju dziecka. Przedstawione zostaną wybrane metody oceny i diagnozy funkcjonowania dziecka (rozwój psychoruchowy, integracja sensoryczna, inteligencja, wybrane aspekty osobowości), sposoby współpracy psychologa z rodzicami, a także, a może przede wszystkim z dzieckiem.
Efekty kształcenia
Po zakończonym kursie student umie wymienić podstawowe okresy rozwoju psychicznego dziecka w wieku od 0 do 10 lat. Nazywa kluczowe momenty i punkty zwrotne wybranych etapów rozwoju; określa główne lęki i sposoby rozładowywania napięć emocjonalnych. Potrafi wymienić standaryzowane narzędzia oceny rozwoju dziecka w zakresie rozwoju psychoruchowego, poznawczego, emocjonalnego. Rozwija umiejętność obserwacji dziecka i jego otoczenia wraz z analizą wzajemnych zależności. Postrzega relacje między wybranymi metodami zabawy, a ich wpływem na rozwój psychiczny dziecka.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
(wybrane fragmenty; dokładne informacje zostaną przekazane na pierwszych zajęciach)
Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., (1992) Metoda Weroniki Sherborne w terapii
i wspomaganiu rozwoju dziecka. WSiP, Warszawa
Boyd D., Bee H. (2008), Psychologia rozwoju człowieka, red. Brzezińska A. Zyska i S-ka. Poznań.
Brzezińska, A. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP.
Cytowska B., Winczura B. red. (2006) Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków
Kmita G., Kaczmarek T. (red). (2004). Wczesna interwencja. Miejsce psychologa w opiece nad małym dzieckiem i jego rodziną. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (Nr 2). Wydawnictwo EMU, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
Bene E., Anthony J. (1993). Podręcznik do Testu Stosunków Rodzinnych. Wersja dla dzieci. Warszawa: COMP.
Ciechanowicz A. (1992). Skala Dojrzałości Umysłowej Columbia. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Frydrychowicz A. (1984). Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Jaworowska A., Matczak A., Szutrowa T. (1996). Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera P-93. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP
Matczak A., Jaworowska A., Ciechanowicz A., Fecenec D., Stańczak J., Zalewska E. (2007). Dziecięca Skala Rozwojowa. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: