Ćwiczenia z psychopatologii - kurs internetowy 2500-FA-01-20
Zajęcia obejmują 30 godzin akademickich i realizowane są w ramach
IBIZA (Interdyscyplinarna Baza Internetowych Zajęć Akademickich) na platformie edukacyjnej dostępnej pod adresem:
http://moodle.come.uw.edu.pl
Proponowane ćwiczenia mają umożliwić uczestnikom poszerzenie wiedzy z zakresu psychopatologii. W ramach zajęć omówiony zostanie m.in. obraz kliniczny, etiologia i sposoby leczenia różnych zaburzeń psychicznych.
Celem zajęć jest omówienie zaburzeń psychicznych z punktu widzenia klinicysty. W związku z tym przedstawiane treści, poza niezbędną warstwą teoretyczną, będą poszerzone o bogaty materiał kliniczny, który pokaże wielowymiarowość i złożoność problemów psychicznych, z którymi zmaga się nasze społeczeństwo. Istotnym elementem zajęć będzie zwrócenie uwagi na mechanizmy psychiczne powstawania i utrzymywania się zaburzeń psychicznych z perspektywy najważniejszych nurtów terapeutycznych. Podczas kursu uczestnicy będą mieli również okazję zapoznać się z procesem stawiania diagnozy różnicowej przy pomocy obowiązujących systemów diagnostycznych.
Uczestnicy zajęć raz w tygodniu będą zapoznawać się z materiałami zamieszczanymi przez prowadzące na platformie internetowej COME.
Zadaniem uczestników kursu będzie uzupełnianie krótkich quizów w oparciu o uzyskane teksty oraz rozwiązywanie problemów diagnostycznych charakterystycznych dla omawianych zaburzeń.
Punkty uzyskane dzięki regularnemu wykonywaniu zlecanych zadań będą stanowiły część oceny całościowej zajęć. Zajęcia kończyć się będą kolokwium, który odbędzie się na Wydziale Psychologii w podanym przez prowadzące terminie.
Zajęcia skierowane są zarówno do osób, które chciałyby zgłębić tematykę poruszaną na obligatoryjnym wykładzie „Psychopatologia” jak i do wszystkich zainteresowanych prezentowanymi na kursie zagadnieniami.
Blok I
Wprowadzenie do psychopatologii.
- Definiowanie, ocena i diagnozowanie zaburzeń psychicznych.
- Omówienie dwóch obowiązujących na świecie systemów klasyfikacji chorób psychicznych: ICD-10 i DSM-IV.
Blok II
Omówienie etiologii zaburzeń psychicznych oraz różnych sposobów ich rozumienia na podstawie najnowszych koncepcji psychologicznych m.in. takich jak: teoria relacji z obiektem, teorie interpersonalne oraz teorie przywiązania.
Blok III
Szczegółowe studium poszczególnych rodzajów zaburzeń psychicznych z uwzględnieniem ich etologii i najistotniejszych objawów. Przedstawione zostaną również najnowsze wyniki badań i opisy przypadków. Szczególna nacisk zostanie położony na zrozumienie specyfiki danego zaburzenia i umiejętność zastosowania tej wiedzy w praktyce, w kontakcie klinicznym z pacjentem.
W ramach zajęć omówione zostaną następujące zaburzenia psychiczne:
- Zaburzenia lękowe, związane ze stresem i występujące pod postacią somatyczną.
- Zaburzenia afektywne
- Organiczne zaburzenia psychiczne
- Zaburzenia typu schizofrenii i urojeniowe
- Zaburzenia osobowości
- Zaburzenia psychiczne spowodowane używaniem substancji psychoaktywnych.
- Zaburzenia odżywiania się
Blok IV
Ćwiczenie umiejętności stawiania diagnozy różnicowej w oparciu o obowiązujące Systemy Klasyfikacji Zaburzeń Psychicznych.
Kierunek podstawowy MISMaP
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu z wynikiem pozytywnym uczestnicy powinni:
- rozpoznawać i rozumieć osiowe objawy omawianych zaburzeń psychicznych.
- znać etiologię omawianych zaburzeń psychicznych
- potrafić dokonać podstawowej diagnozy różnicowej pacjenta zgłaszającego objawy zaburzeń psychicznych
Kryteria oceniania
- testy bieżące (zdalne, na platformie COME) 50%
- kolokwium końcowe (stacjonarne) 50%
Literatura
literatura obowiązkowa:
Materiały przesłane przez prowadzących.
literatura uzupełniająca:
Carson, R., Butcher, J., Mineka, S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Seligman, M.,Walker, E., Rosenhan, D. (2003). Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka. Jacek Wciórka (red.). (2000). Kryteria Diagnostyczne według DSM-IV-TR. Warszawa: Uraban i Partner.
Pużyński, S., Wciórka, J. (red.). (1997). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeńzachowania w ICD-10: Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Kraków: UniwersyteckieWydawnictwo Medyczne „Vesalius” .
Pużyński, S., Wciórka, J. (red.). (2000). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10: Badawcze kryteria diagnostyczne. Kraków: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: