Podstawowe zagadnienia medyczne dla psychologów 2500-FA-01-15
Tematy kolejnych zajęć:
1. Definicja zdrowia i choroby zgodnie ze Światową Organizacją Zdrowia (WHO) oraz miejsce psychologa w zespole medycznym.
2. Pojęcie jakości życią w medycynie oraz psychologiczne metody jej pomiaru.
3. Nagłe stany psychiatryczne w medycynie somatycznej (w tym samobójstwa, delirium, alkoholowy zespół odstawienny, przypadki z Izby Przyjęć)
4. Przygotowanie pacjenta do inwazyjnych procedur medycznych diagnostyczno-leczniczych (najczęstsze obawy i procedury dotyczące badań endoskopowych i zabiegów operacyjnych).
5. Najczęstsze problemy pacjentów doświadczających długoterminowego dystresu i straty związanej z niepłodnością (przypadki z klinik leczenia niepłodności, problematyka zapłodnienia in-vitro, poronienia, procedura adopcyjna w Polsce).
6. Psychologiczne trudności pacjentów oczekujących narodzin dziecka (przypadki z położnictwa i ginekologii, medyczne, prawne i psychologiczne aspekty terminacji ciąży, wybrane powikłania medyczne w przebiegu ciąży, problem poporodowej depresji oraz psychozy).
7. Problemy pacjentów z diagnozą choroby zagrażającej życiu na przykładach z transplantologii (przygotowanie pacjenta do przeszczepu od dawcy spokrewnionego i niespokrewnionego, autotransplantacje, dylematy dawców i biorców).
8. Problemy dzieci chorych somatycznie i ich rodzin (reakcje małych pacjentów na hospitalizcję, problem przekazywania informacji medycznych rodzicom i dziecku, zjawisko wzajemnej ochrony, przypadki z pediatrii).
9. Problematyka roli psychologa w obliczu śmierci (przypadki z opieki paliatywnej, kontrowersje wokół wspomaganego samobójstwa, eutanazji i sedacji, problem wypalenia zawodowego w zespole medycznym).
10. Promocja zdrowia i przypadki schorzeń, którym łatwiej zapobiegać niż leczyć (przykłady z kardiologii i onkologii, zespół uzależnienia od tytoniu i metody jego farmakologiczno-behawioralnego leczenia).
11. Problem oceny stanu psychicznego pacjenta przed procedurami medycznymi nieratującymi życia na przykładzie chirurgii plastycznej i medycyny estetycznej (problem dysmorfofobii i jej rozpoznawania, procedury zwiększające jakość życia).
12. Medyczne badania kliniczne (organizacja, rola psychologa w zespole badawczym, etyka badań zgodnie z obowiązującymi w Polsce zaleceniami Dobrej Praktyki Klinicznej - Good Clinical Practice).
13. Podyplomowe ścieżki kształcenia w psychologii medycyny i zasady prowadzenia praktyki prywatnej.
14. Test końcowy (pisemny test z analizą przypadku).
15. Omówienie testu i analizy przypadku, podsumowanie kursu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Cel zajęć: po ukończeniu seminarium studenci powinni umieć zdefiniować zdrowie zgodnie z WHO, wyjaśnić rolę psychologa w zespole medycznym, scharakteryzować najczęstsze nagłe przypadki psychiatryczne w medycynie somatycznej oraz metody postępowania z nimi, scharakteryzować funkcjonowanie pacjentów w przypadku specyficznych problemów medycznych - np. powikłań w ciąży, transplantologii, hospitalizacji dzieci, śmierci pacjenta. Powinni umieć wyjaśnić metodologię i organizację klinicznych badań medycznych, zgodnie z zasadami aktualnie obowiązującej w Polsce Dobrej Praktyki Klinicznej (Good Clinical Practice).
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: (1) zaliczenie pisemne – test końcowy; (2) prezentacja w trakcie zajęć;
(3) obecność; (4) aktywny udział w analizie przypadków w trakcie zajęć.
Literatura
Abbass, A., Tarzwell, R., Hann, S. G., Lenzer, I., Campbell, S., & Maxwell. D. (2010). Implementing an emotion-focused consultation service to examine medically unexplained symptoms in the emergency department. Archieves of Medical Psychology, 1, 44-51.
Breyer, J. (2009). Talking to children and adolescents. In: L. S. Wiener, M. Pao, A. E. Kazak, M. J. Kupst, A. F. Patenaude, & J. C. Holland (eds.), Quick reference for pediatric oncology clinicians: The psychiatric and psychological dimensions of pediatric cancer symptom management, 4-22. Charlottesville: IPOS Press.
Bryan, L. (2007). Should ward nurses hide death from other patients. End of life care, 1, 79-86.
Hamama-Raz, Y., Solomon, Z., Ohry, A. (2000). Fear of personal death among physicians. Omega, 41, 139-149.
Justo, J. (2002). The psychological interpretation of clinical pathology in pregnancy: A continuity hypothesis. Revista Portuguesa de Psicossomatica, 4, 109-130.
Kearney, J. A., & Lederberg, M. S. (2009). Ethical issues in pediatric oncology. In: L. S. Wiener, M. Pao, A. E. Kazak, M. J. Kupst, A. F. Patenaude, & J. C. Holland (eds.), Quick reference for pediatric oncology clinicians: The psychiatric and psychological dimensions of pediatric cancer symptom management, 273-282. Charlottesville: IPOS Press.
LeVine, E. S., Wiggins, J. G., & Masse, E. (2011). Prescribing psychologists in private practice: The dream and the reality of the experiences of prescribing psychologists. Archieves of Medical Psychology, 2, 1-14.
Martini, D. R., & Pao, M. (2009). Psychiatric emergencies. In: L. S. Wiener, M. Pao, A. E. Kazak, M. J. Kupst, A. F. Patenaude, & J. C. Holland (eds.), Quick reference for pediatric oncology clinicians: The psychiatric and psychological dimensions of pediatric cancer symptom management, 121-129. Charlottesville: IPOS Press.
Morris, J. (2010). Principles of alcohol detoxification for collaboration among psychologists and other medical professionals. Archieves of Medical Psychology, 1, 51-65.
Oeffinger, K. C., Ford, J. S., & Sklar, C. A. (2009). Fertility and sexuality. In: L. S. Wiener, M. Pao, A. E. Kazak, M. J. Kupst, A. F. Patenaude, & J. C. Holland (eds.), Quick reference for pediatric oncology clinicians: The psychiatric and psychological dimensions of pediatric cancer symptom management, 236-244. Charlottesville: IPOS Press.
Pająk, Z., Broda, G., Drygas, W., Gąsior, Z., Porębiak, M.I., Jaworski, J.M., Rutkowski, M., Szafraniec, K., Szczęch, M., Wizner, B., Wolfshaut-Wolak, R, Zatoński, W., Zdrojewski, T. (2009). Pierwotna prewencja chorób naczyniowo-sercowych rozwijających się na podłożu miażdżycy naczyń : projekt strukturalnej interwencji w zakresie wysokiego ryzyka. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Phipps, S. (2009). Transplant and donor issues. In: L. S. Wiener, M. Pao, A. E. Kazak, M. J. Kupst, A. F. Patenaude, & J. C. Holland (eds.), Quick reference for pediatric oncology clinicians: The psychiatric and psychological dimensions of pediatric cancer symptom management, 82-89. Charlottesville: IPOS Press.
Porębiak, M.I. (2007). Mechanizmy obronne w uzależnieniu od tytoniu a trudności z asymilacją informacji o szkodliwości palenia. Problemy Higieny i Epidemiologii, 88(3), 17-20.
Thorn, P. (2009). Infertility counselling: Alleviating the emotional burden of infertility and infertility treatment. International Journal of Fertility and Sterility, 3, 1-4.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: