- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Climate Change “101” - Interdisciplinary introduction to the contemporary climate crisis 2500-F04-OG
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2023Z:
Zajęcia odbywają się w formule asynchronicznej. Student przechodzi samodzielnie przez kurs złożony z krótkich tekstów do przeczytania i krótkich filmów do obejrzenia, a także bierze udział w quizach i prostych zadaniach. Całość kończy się testem wielokrotnego wyboru. Ten kurs ma charakter wprowadzenia i nie wymaga posiadania wcześniejszej zaawansowanej wiedzy z przedmiotów ścisłych. Celem zajęć jest dostarczenie bazowej wiedzy naukowej na temat dwóch ważnych kryzysów współczesności: kryzysu związanego ze zmianą klimatu i powiązanego kryzysu ekologicznego i bioróżnorodności. Jednocześnie zajęcia problematyzują te obszary, wskazują na ważne obszary dyskusji toczonych wokół nich w ramach różnych dziedzin, od nauk ścisłych po nauki społeczne i humanistyczne, uczą aktywnego poszukiwania źródeł i krytycznego myślenia. Składają się z części obligatoryjnej dla uczestnika, która jest krótka i syntetyczna, ale pozwala uczącym się poprzez interaktywną formę i bogaty wybór dodatkowych źródeł rozszerzać swoją wiedzę w wybranych obszarach poza ten obszar podstawowy. Zajęcia dostarczają podstawowej wiedzy na temat globalnego ocieplenia, jego mechanizmów i konsekwencji dla świata istot żywych, człowieka oraz społeczeństwa. Składają się one z 4 interdyscyplinarnych bloków: bloku fizycznego, który przekazuje wiedzę o systemie klimatycznym, regułach nim rządzących, historii klimatu na ziemi i zachodzących w nim obecnie zmianach; bloku przyrodniczego, który przekazuje wiedzę o zależnościach pomiędzy klimatem, a środowiskiem przyrodniczym; bloku ekonomiczno- społecznego, który pokazuje zmianę klimatu i niszczenie środowiska, jako tragedię dóbr wspólnych, oraz procesy zależne od społeczeństwa i ekonomii; bloku psychologicznego, który pokazuje rolę indywidualnych osób, a także emocji, poznania w odpowiedzi na kryzys klimatyczny i wskazuje możliwości działania wobec kryzysu. Autorami poszczególnych części materiałów wykorzystanych w trakcie kursu są reprezentanci różnych dziedzin wiedzy w tym fizyki, biologii, ekonomii i psychologii. Materiały mają charakter interaktywny, multimedialny, zawierają filmy, teksty źródłowe i odnośniki do źródeł wiedzy, zadania dla uczestników oraz quizy, etc. |
W cyklu 2023L:
Zajęcia odbywają się w formule asynchronicznej. Student przechodzi samodzielnie przez kurs złożony z krótkich tekstów do przeczytania i krótkich filmów do obejrzenia, a także bierze udział w quizach i prostych zadaniach. Całość kończy się testem wielokrotnego wyboru. Ten kurs ma charakter wprowadzenia i nie wymaga posiadania wcześniejszej zaawansowanej wiedzy z przedmiotów ścisłych. Celem zajęć jest dostarczenie bazowej wiedzy naukowej na temat dwóch ważnych kryzysów współczesności: kryzysu związanego ze zmianą klimatu i powiązanego kryzysu ekologicznego i bioróżnorodności. Jednocześnie zajęcia problematyzują te obszary, wskazują na ważne obszary dyskusji toczonych wokół nich w ramach różnych dziedzin, od nauk ścisłych po nauki społeczne i humanistyczne, uczą aktywnego poszukiwania źródeł i krytycznego myślenia. Składają się z części obligatoryjnej dla uczestnika, która jest krótka i syntetyczna, ale pozwala uczącym się poprzez interaktywną formę i bogaty wybór dodatkowych źródeł rozszerzać swoją wiedzę w wybranych obszarach poza ten obszar podstawowy. Zajęcia dostarczają podstawowej wiedzy na temat globalnego ocieplenia, jego mechanizmów i konsekwencji dla świata istot żywych, człowieka oraz społeczeństwa. Składają się one z 4 interdyscyplinarnych bloków: bloku fizycznego, który przekazuje wiedzę o systemie klimatycznym, regułach nim rządzących, historii klimatu na ziemi i zachodzących w nim obecnie zmianach; bloku przyrodniczego, który przekazuje wiedzę o zależnościach pomiędzy klimatem, a środowiskiem przyrodniczym; bloku ekonomiczno- społecznego, który pokazuje zmianę klimatu i niszczenie środowiska, jako tragedię dóbr wspólnych, oraz procesy zależne od społeczeństwa i ekonomii; bloku psychologicznego, który pokazuje rolę indywidualnych osób, a także emocji, poznania w odpowiedzi na kryzys klimatyczny i wskazuje możliwości działania wobec kryzysu. Autorami poszczególnych części materiałów wykorzystanych w trakcie kursu są reprezentanci różnych dziedzin wiedzy w tym fizyki, biologii, ekonomii i psychologii. Materiały mają charakter interaktywny, multimedialny, zawierają filmy, teksty źródłowe i odnośniki do źródeł wiedzy, zadania dla uczestników oraz quizy, etc. |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia odbywają się w formule asynchronicznej. Student przechodzi samodzielnie przez kurs złożony z krótkich tekstów do przeczytania i krótkich filmów do obejrzenia, a także bierze udział w quizach i prostych zadaniach. Całość kończy się testem wielokrotnego wyboru. Ten kurs ma charakter wprowadzenia i nie wymaga posiadania wcześniejszej zaawansowanej wiedzy z przedmiotów ścisłych. Celem zajęć jest dostarczenie bazowej wiedzy naukowej na temat dwóch ważnych kryzysów współczesności: kryzysu związanego ze zmianą klimatu i powiązanego kryzysu ekologicznego i bioróżnorodności. Jednocześnie zajęcia problematyzują te obszary, wskazują na ważne obszary dyskusji toczonych wokół nich w ramach różnych dziedzin, od nauk ścisłych po nauki społeczne i humanistyczne, uczą aktywnego poszukiwania źródeł i krytycznego myślenia. Składają się z części obligatoryjnej dla uczestnika, która jest krótka i syntetyczna, ale pozwala uczącym się poprzez interaktywną formę i bogaty wybór dodatkowych źródeł rozszerzać swoją wiedzę w wybranych obszarach poza ten obszar podstawowy. Zajęcia dostarczają podstawowej wiedzy na temat globalnego ocieplenia, jego mechanizmów i konsekwencji dla świata istot żywych, człowieka oraz społeczeństwa. Składają się one z 4 interdyscyplinarnych bloków: bloku fizycznego, który przekazuje wiedzę o systemie klimatycznym, regułach nim rządzących, historii klimatu na ziemi i zachodzących w nim obecnie zmianach; bloku przyrodniczego, który przekazuje wiedzę o zależnościach pomiędzy klimatem, a środowiskiem przyrodniczym; bloku ekonomiczno- społecznego, który pokazuje zmianę klimatu i niszczenie środowiska, jako tragedię dóbr wspólnych, oraz procesy zależne od społeczeństwa i ekonomii; bloku psychologicznego, który pokazuje rolę indywidualnych osób, a także emocji, poznania w odpowiedzi na kryzys klimatyczny i wskazuje możliwości działania wobec kryzysu. Autorami poszczególnych części materiałów wykorzystanych w trakcie kursu są reprezentanci różnych dziedzin wiedzy w tym fizyki, biologii, ekonomii i psychologii. Materiały mają charakter interaktywny, multimedialny, zawierają filmy, teksty źródłowe i odnośniki do źródeł wiedzy, zadania dla uczestników oraz quizy, etc. |
W cyklu 2024L:
Zajęcia odbywają się w formule asynchronicznej. Student przechodzi samodzielnie przez kurs złożony z krótkich tekstów do przeczytania i krótkich filmów do obejrzenia, a także bierze udział w quizach i prostych zadaniach. Całość kończy się testem wielokrotnego wyboru. Ten kurs ma charakter wprowadzenia i nie wymaga posiadania wcześniejszej zaawansowanej wiedzy z przedmiotów ścisłych. Celem zajęć jest dostarczenie bazowej wiedzy naukowej na temat dwóch ważnych kryzysów współczesności: kryzysu związanego ze zmianą klimatu i powiązanego kryzysu ekologicznego i bioróżnorodności. Jednocześnie zajęcia problematyzują te obszary, wskazują na ważne obszary dyskusji toczonych wokół nich w ramach różnych dziedzin, od nauk ścisłych po nauki społeczne i humanistyczne, uczą aktywnego poszukiwania źródeł i krytycznego myślenia. Składają się z części obligatoryjnej dla uczestnika, która jest krótka i syntetyczna, ale pozwala uczącym się poprzez interaktywną formę i bogaty wybór dodatkowych źródeł rozszerzać swoją wiedzę w wybranych obszarach poza ten obszar podstawowy. Zajęcia dostarczają podstawowej wiedzy na temat globalnego ocieplenia, jego mechanizmów i konsekwencji dla świata istot żywych, człowieka oraz społeczeństwa. Składają się one z 4 interdyscyplinarnych bloków: bloku fizycznego, który przekazuje wiedzę o systemie klimatycznym, regułach nim rządzących, historii klimatu na ziemi i zachodzących w nim obecnie zmianach; bloku przyrodniczego, który przekazuje wiedzę o zależnościach pomiędzy klimatem, a środowiskiem przyrodniczym; bloku ekonomiczno- społecznego, który pokazuje zmianę klimatu i niszczenie środowiska, jako tragedię dóbr wspólnych, oraz procesy zależne od społeczeństwa i ekonomii; bloku psychologicznego, który pokazuje rolę indywidualnych osób, a także emocji, poznania w odpowiedzi na kryzys klimatyczny i wskazuje możliwości działania wobec kryzysu. Autorami poszczególnych części materiałów wykorzystanych w trakcie kursu są reprezentanci różnych dziedzin wiedzy w tym fizyki, biologii, ekonomii i psychologii. Materiały mają charakter interaktywny, multimedialny, zawierają filmy, teksty źródłowe i odnośniki do źródeł wiedzy, zadania dla uczestników oraz quizy, etc. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (student wie/zna):
Posiada podstawową wiedzę o fizycznych podstawach antropogenicznego globalnego ocieplenia, mechanizmach rządzących klimatem i jego zmianą, sprzężeniach zwrotnych w systemie klimatycznym i roli człowieka w tych procesach.
Posiada podstawową wiedzę o mechanizmach i sprzężeniach pomiędzy zmianą klimatu, a środowiskiem przyrodniczym, oraz o środowiskowym wymiarze współczesnego kryzysu.
Posiada podstawową wiedzę o społecznych i ekonomicznych uwarunkowaniach współczesnego kryzysu klimatycznego i środowiskowego.
Posiada podstawową wiedzę o psychologicznych, poznawczych i emocjonalnych uwarunkowaniach postaw i działań wobec zmiany klimatu.
K_W07, K_W08, K_W09, K_W010
Umiejętności (student umie):
Rozróżniać na podstawowym poziomie wiedzę naukową i dezinformację. Krytycznie oceniać źródła wiedzy i aktywnie poszukiwać informacji. Wnioskować na podstawie zgromadzonych danych i analiz.
K_U05, K_U06, K_U07
Kompetencje społeczne (student potrafi):
Rozumieć emocje, postawy i działania ludzi związane ze zmianą klimatu, zarówno w skali mikro jak i skali makro, oraz analizować społeczne uwarunkowania kryzysu klimatycznego i ekologicznego. Poszukiwać możliwości działań jednostki i społeczeństwa wobec kryzysu klimatycznego.
K_K03, K_K04
Literatura
W cyklu 2023Z:
Budziszewska, M., Kardaś, A, Bohdanowicz, Z. (2021) Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://doi.org/10.31338/uw.9788323547303 Moser, S. C. (2010). Communicating climate change: history, challenges, process and future directions. Wiley Interdisciplinary Reviews: Climate Change, 1(1), 31-53. Ostrom, E. E., Dietz, T. E., Dolšak, N. E., Stern, P. C., Stonich, S. E., & Weber, E. U. (2002). The drama of the commons. National Academy Press. Rockström, J., Steffen, W. L., Noone, K., Persson, Å., Chapin III, F. S., Lambin, E., ... & Nykvist, B. (2009). Planetary boundaries: exploring the safe operating space for humanity. Ecology and society. |
W cyklu 2023L:
Budziszewska, M., Kardaś, A, Bohdanowicz, Z. (2021) Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://doi.org/10.31338/uw.9788323547303 Moser, S. C. (2010). Communicating climate change: history, challenges, process and future directions. Wiley Interdisciplinary Reviews: Climate Change, 1(1), 31-53. Ostrom, E. E., Dietz, T. E., Dolšak, N. E., Stern, P. C., Stonich, S. E., & Weber, E. U. (2002). The drama of the commons. National Academy Press. Rockström, J., Steffen, W. L., Noone, K., Persson, Å., Chapin III, F. S., Lambin, E., ... & Nykvist, B. (2009). Planetary boundaries: exploring the safe operating space for humanity. Ecology and society. |
W cyklu 2024Z:
Budziszewska, M., Kardaś, A, Bohdanowicz, Z. (2021) Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://doi.org/10.31338/uw.9788323547303 Moser, S. C. (2010). Communicating climate change: history, challenges, process and future directions. Wiley Interdisciplinary Reviews: Climate Change, 1(1), 31-53. Ostrom, E. E., Dietz, T. E., Dolšak, N. E., Stern, P. C., Stonich, S. E., & Weber, E. U. (2002). The drama of the commons. National Academy Press. Rockström, J., Steffen, W. L., Noone, K., Persson, Å., Chapin III, F. S., Lambin, E., ... & Nykvist, B. (2009). Planetary boundaries: exploring the safe operating space for humanity. Ecology and society. |
W cyklu 2024L:
Budziszewska, M., Kardaś, A, Bohdanowicz, Z. (2021) Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://doi.org/10.31338/uw.9788323547303 Moser, S. C. (2010). Communicating climate change: history, challenges, process and future directions. Wiley Interdisciplinary Reviews: Climate Change, 1(1), 31-53. Ostrom, E. E., Dietz, T. E., Dolšak, N. E., Stern, P. C., Stonich, S. E., & Weber, E. U. (2002). The drama of the commons. National Academy Press. Rockström, J., Steffen, W. L., Noone, K., Persson, Å., Chapin III, F. S., Lambin, E., ... & Nykvist, B. (2009). Planetary boundaries: exploring the safe operating space for humanity. Ecology and society. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: