- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Psychologia różnic indywidualnych 2500-016PRI
1. Inteligencja i zdolności
a) Natura i struktura intelektu w koncepcjach psychometrycznych
Koncepcja Speramana. Klasyczne koncepcje hierarchiczne: Vernon i Burt. Koncepcje morfologiczne: Thurstone; model Guilforda. Praktyczne implikacje sporu o istnienie czynnika "g". Koncepcja Cattella. Rozwój inteligencji w świetle koncepcji psychometrycznych. Analiza czynnikowa jako metoda badań nad strukturą inteligencji.
b) Psychometryczny pomiar i diagnoza inteligencji
Testy jako narzędzia diagnozy opartej na statystycznym układzie odniesienia. Pojęcie standaryzacji. Typy norm. Problem czystości kulturowej testów. Typy zadań mierzących poszczególne zdolności wchodzące w skład inteligencji skrystalizowanej. Wady i ograniczenia diagnozy testowej.
c) Inteligencja w ujęciu psychologii poznawczej
Inteligencja jako zdolność przetwarzania informacji. Rola szybkości przetwarzania i jej pomiar za pomocą elementarnych zadań poznawczych. Psychofizjologiczne korelaty inteligencji. Inteligencja a strategie przetwarzania informacji. Triarchiczna teoria Sternberga. Komponentalna analiza procesu rozwiązywania zadań poznawczych (na przykładzie dekompozycji chronometrycznej).
d) Geneza różnic indywidualnych w zakresie inteligencji
Pojęcie wskaźnika odziedziczalności. Badania bliźniąt i badania adopcyjne. Różnice rasowe, międzyśrodowiskowe i międzykulturowe. Efektywność oddziaływań stymulujących rozwój inteligencji.
2. Temperament
a) Koncepcje temperamentu
Pojęcie temperamentu; cechy definicyjne. Koncepcje konstytucjonalne. Pawłow i neopawłowiści. Teorie czynnikowe (Guilford). Model EAS. Koncepcja Thomasa i Chess. Podstawowe tezy teorii aktywacji i nawiązujące do nich wymiary temperamentu/osobowości. Struktura temperamentu w Regulacyjnej Teorii Temperamentu (RTT).
b) Regulacyjne funkcje temperamentu
Rola temperamentu w regulacji stymulacji. Temperament a działanie (efektywność i styl działania). Temperament a osobowość (formalne a treściowe cechy zachowania): mechanizmy wpływu; dane empiryczne. Temperament a przystosowanie i zdrowie; "temperamentalny czynnik ryzyka".
c) Pomiar cech temperamentu
Diagnoza laboratoryjna i problem parcjalności. Diagnoza obserwacyjna i kwestionariuszowa (przykłady narzędzi).
d) Rola czynników środowiskowych w modyfikowaniu cech temperamentalnych w świetle transakcyjnego modelu temperamentu.
3. Style poznawcze
a) Pojęcie stylu poznawczego i charakterystyka wybranych zmiennych
Style jako indywidualne preferencje; style a możliwości poznawcze. Refleksyjność-impulsywność. Zależność-niezależność od pola. Abstrakcyjność-konkretność i pojęciowy vs wyobrażeniowy styl poznawczy. Style myślenia w koncepcji Sternberga.
b) Wyznaczniki i funkcje stylu poznawczego
Rola czynników środowiskowych i sytuacyjnych. Korelaty osobowościowe i temperamentalne i związane z nimi hipotezy na temat funkcji regulacyjnych stylu.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
literatura obowiązkowa:
Anastasi, A., Urbina. S. (1999). Testy psychologiczne (rozdz. 1, 2, 11). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Eliasz, A. (1981). Temperament a system regulacji stymulacji (cz. I, rozdz. 2.2). Warszawa: PWN.
Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu (rozdz. 3, 4). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Strelau, J. (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, rozdz. 11,12.2, 12.3; t. 2, rozdz. 37-40). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Stralau, J. (1997). Inteligencja człowieka (rozdz. 6, 9-11). Warszawa: Wydawnictwo "Żak". Towarzystwa Psychologicznego.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: