Podatkowo-zasiłkowe modele OECD i EUROMOD 2400-ZU2WW083
W trakcie zajęć omawiane będę dwa modele – The OECD Tax-Benefit model oraz EUROMOD (model Komisji Europejskiej). Model OECD korzysta wyłącznie z podejścia hipotetycznych gospodarstw domowych. To podejście polega na stworzenie zbioru gospodarstw domowych o zadanych charakterystykach, a następnie zbadaniu na nim efektów zmian podatkowo-świadczeniowych. Model EUROMOD pozwala badać rozwiązania podatkowo-świadczeniowe zarówno z wykorzystaniem tej metody, jak i danych reprezentatywnych z badania EU-SILC (Badanie dochodów i warunków życia gospodarstw domowych). Na części zajęć wykorzystywany będzie model EUROMOD.
1. Wprowadzenie. Cele i metody oceny polityk dochodowych; podejście ex-ante vs. ex-post; krytyka „reprezentatywnego konsumenta”, historia podejścia mikrosymulacyjnego w analizie podatkowo-świadczeniowej, budowa (architektura) modelu podatkowo-zasiłkowego, przykładowe analizy z wykorzystaniem modeli mikrosymulacyjnych.
2. OECD tax-benefit calculator oraz EUROMOD-JRC Interface. Przykładowe analizy z wykorzystaniem obydwu modeli.
3. EUROMOD – metoda hipotetycznych rodzin z wykorzystaniem modułu HHoT (tworzenie gospodarstw o zadanych cechach oraz symulacja ograniczeń budżetowych) [prezentacja wykorzystania EUROMOD]
4. EUROMOD – analiza danych reprezentatywnych. Koszty fiskalne i redystrybucyjne reform podatkowo-świadczeniowych [prezentacja z wykorzystania EUROMOD]
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętności:
1. Student potrafi opisać zbiór danych na podstawie danych jednostkowych udostępnionych przez Eurostat.
2. Student potrafi opisać zmienne w zbiorze danych.
3. Student potrafi przeprowadzić statystyczną analizę opisową zmiennych w bazie danych.
4. Student potrafi zebrać i opracować literaturę na wybrany temat.
Symbole MNiSW: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U09
Kompetencje społeczne:
1. Student rozumie konieczność konfrontowania teorii z danymi empirycznymi
2. Student rozumie ograniczenia wynikające z niedoskonałości zbiorów danych
3. Student umie pracować w zespole, potrafi zaplanować badanie empiryczne oraz wspólnie opracować report przedstawiający wyniki tych badań
Kody MNiSW: S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03
Kryteria oceniania
Esej na podstawie wybranej pracy wykorzystującej model OECD lub EUROMOD. Ewentualnie przeprowadzenie i opisanie symulacji z wykorzystaniem EUROMOD.
Literatura
https://www.microsimulation.ac.uk/euromod/
https://euromod-web.jrc.ec.europa.eu/
https://euromod-web.jrc.ec.europa.eu/news-and-events/newsletters
Atkinson, Anthony B., F. Bourguignon, C. O'Donoghue, H. Sutherland, and F. Utili. \Microsimulation of Social Policy in the European Union : Case Study of a European Minimum Pension". Economica 69, no. 274 (2002) : 229-43.
Bourguignon, Francois, and Amedeo Spadaro. \Microsimulation as a Tool for Evaluating Redistribution
Policies". The Journal of Economic Inequality 4, no. 1 (April 2006) : 77-106.
Callan, Tim, and Holly Sutherland. \The Impact of Comparable Policies in European Countries :
Microsimulation Approaches". European Economic Review, 41, no. 3-5 (April 1997) : 627-33.
Levy, H., C. Lietz, and H. Sutherland (2007b). Swapping policies: Alternative tax-benefit strategies to support children in Austria, Spain and the UK. Journal of Social Policy 36,
625–647.
Levy, H., M. Matsaganis, and H. Sutherland (2013). Towards a European Union child basic income? Within and between country effects. International Journal of Microsimulation 6(1), 63–85.
Orcutt, Guy H. \A New Type of Socio-Economic System". The Review of Economics and Statistics 39, no. 2
(1957) : 116-23.
Orcutt, Guy H. Simulation of Economic Systems". The American Economic Review 50, no. 5 (1960) : 894-907.
Sutherland, Holly. \Constructing a Tax-Benefit Model : What Advice Can One Give ?" Review of Income and Wealth 37, no. 2 (June 1991) : 199-219.
Watts, Harold W. \Distinguished Fellow : An Appreciation of Guy Orcutt". The Journal of Economic Perspectives 5, no. 1 (1991) : 171-79.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: