Strategic accounting 2400-ZU2WW074
1. Podstawy rachunkowości strategicznej (3 godziny)
Mierzenie wyników biznesowych, decyzje strategiczne, strategia korporacyjna, cele, strategie operacyjne, benchmarking. Alternatywy strategii: teorie i modele, nowe zasady konkurencji, analiza branżowa, analiza interesariuszy, przywództwo kosztowe, zarządzanie zasobami, łańcuch wartości.
2. Zyskowność produktów i klientów oraz kalkulacja kosztów w zależności od rodzaju działalności (3 godziny)
Rentowność produktu, dochodowość klienta, centra przychodów. Centra kosztów, alokacja kosztów, ceny transferowe, kalkulacja kosztów produktu, rachunek kosztów działań.
3. Księgowość jakości i zrównoważony pomiar wyników (3 godziny)
Orientacja na klienta, kontrola jakości, rachunek kosztów docelowych, metoda kaizen, zarządzanie kosztami jakości.
Zrównoważony pomiar wyników, strategie w różnych typach organizacji, mapy strategii.
4. Prezentacje projektów przygotowanych w zespołach (3 godziny)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A. Wiedza
1. Student rozumie znaczenie korzystania z różnych rodzajów danych przy ocenie sytuacji finansowej firmy
2. Studenci znają i rozumieją analizę rentowności portfela klientów, metodę rachunku kosztów działalności, rachunek kosztów jakości, a także przydatność połączonego wykorzystania różnych rodzajów mierników finansowych i strategicznych.
4. Student zna podstawowe sposoby pozyskiwania danych strategicznych dotyczących danej firmy/ branży.
B. Umiejętności
1. Studenci są w stanie zaprojektować strategiczny system księgowy dla przedsiębiorstwa lub instytucji publicznej
2. Student potrafi wybrać narzędzie księgowe odpowiednie dla danego zagadnienia strategicznego
3. Studenci mogą przygotować raport na temat sposobu monitorowania realizacji celów strategicznych firmy przy użyciu i łączenia różnorodnych zbiorów danych
C. Kompetencje społeczne
1. Studenci mogą pracować w zespole nad realizacją złożonych, interdyscyplinarnych projektów doradztwa strategicznego z wykorzystaniem różnorodnych źródeł informacji
2. Studenci rozumieją potrzebę zastosowania narzędzi księgowych do strategicznego zarządzania firmą
3. Student potrafi komunikatywnie przedstawić mapy strategii, wyciągając wnioski dotyczące funkcjonowania firmy w horyzoncie długoterminowym
KW01, KW02, KW03, KW04, KU01, KU02, KU03, KU04, KU05, KU06, KU07, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
Ocena jest dokonywana na podstawie prezentacji końcowej, będącej wynikiem pracy zespołowej
Literatura
Literatura wymagana:
• Malcolm Smith, Performance measurement & management. A strategic approach to management accounting, SAGE Publications, London, 2005
• studia przypadków rozważane w trakcie zajęć
Literatura zalecana:
• Ch. S. Chapman, Controlling strategy. Management, Accounting and Performance Measurement, Oxford University Press, USA 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: