Historia ekonomii 2400-ZU2HE
I. WPROWADZENIE I POCZĄTKI ROZWOJU
1. Ekonomia i historia ekonomii
2. Początki myśli ekonomicznej
3. Merkantylizm i fizjokratyzm
II. EKONOMIA KLASYCZNA
4. Wolność i bogactwo narodów: A. Smith
5. Rozdział i wzrost bogactwa: D. Ricardo
6. Kryzysy czy stabilność gospodarki: Malthus vs. Say
7. Synteza i zmierzch ekonomii klasycznej: J.St. Mill
III. REAKCJA NA EKONOMIĘ KLASYCZNĄ
8. Krytyka instytucji liberalnych i ekonomii klasycznej
9. Dialektyka rozwoju kapitalizmu: K. Marks
IV. REWOLUCJA MARGINALISTYCZNA
10. Początki analizy marginalistycznej
11. Rozwój analizy marginalistycznej
12. Teoria równowagi ogólnej: L. Walras
V. EKONOMIA NEOKLASYCZNA
13. Ekonomia neoklasyczna: A. Marshall
VI. INSTYTUCJONALIZM I SZKOŁA HISTORYCZNA
14. Analiza instytucji i typy idealne: T. Veblen i M. Weber
VII. EKONOMIA WSPÓŁCZESNA: NURT GŁÓWNY
15. Makroekonomia bezrobocia: rewolucja keynesowska
16. Synteza neoklasyczna
17. Rewolucja formalistyczna w ekonomii
18. Makroekonomia bezrobocia i inflacji: kontrewolucja monetarystyczna
19. Nowa makroekonomia: klasyczna vs. keynesistowska
VIII. EKONOMIA WSPÓŁCZESNA: POZA GŁÓWNYM NURTEM
20. Koordynacja i proces rynkowy: szkoła austriacka
21. Trendy w ekonomii instytucjonalnej
22. Podsumowanie
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem wykładu jest lepsze zrozumienie przez słuchaczy tego, jaką nauką jest ekonomia. Śledząc ewolucję teorii ekonomicznej, pojawianie się i zanikanie idei i teorii, mamy rzadką okazję do postawienia pytań o postęp w ekonomii lub kryteria rozróżniania pomiędzy "dobrymi" i "złymi" teoriami. W tym znaczeniu wykład z historii myśli ekonomicznej może być traktowany jako zachęta do głębszej refleksji nad ekonomią.
Po ukończeniu kursu student powinien:
- lepiej rozumieć współczesne teorie ekonomiczne
- znać historyczne uwarunkowania które doprowadziły do obecnego stanu ekonomii
- rozumieć historyczny kontekst w jakim powstają idee ekonomiczne
- umieć lepiej formułować argumenty we współczesnych sporach między konkurencyjnymi szkołami ekonomicznymi
KK03, KW01, KW02, KU01, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
Wykład kończy się kolokwium pisemnym. Kolokwium składa się z dwóch części: testu oraz pytań problemowych.
Literatura
H. Landreth i D.C. Colander, Historia myśli ekonomicznej. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, 2005 (drugie wydanie; można korzystać również z wyd. 1)
M. Blaug, Teoria ekonomii. Ujęcie retrospektywne. Warszawa, PWN, 1994 i wydania późniejsze.
B. Snowdon, H. Vane, P. Wynarczyk, Współczesne nurty teorii makroekonomii. PWN, Warszawa, 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: