Zarządzanie informacją we współczesnej gospodarce 2400-ZP-SFAI-ZI
1. Cele i rola zarządzania informacją we współczesnej gospodarce i społeczeństwie informacyjnym
2. Podstawowe pojęcia: informacja – dane, metainformacja – metadane, parainformacja – paradne, ilość informacji, jakość informacji i wybrane kryteria oceny jakości informacji.
3. Społeczne funkcje informacji
4. Ekonomiczne funkcje informacji
5. Proces informacyjny. Analiza poszczególnych faz procesu informacyjnego.
6. Koszt informacji. Koszty informacji w procesie informacyjnym.
7. Siodło kosztów informacji.
8. Optymalizacja kosztów informacji w różnych klasach procesów informacyjnych.
9. System informacyjny.
10. System informatyczny.
11. Klasyfikacja systemów informacyjnych. Problemy zarządzania informacja w poszczególnych klasach systemów informacyjnych
12. Funkcje i zadania menedżerów informacji w organizacjach społecznych, gospodarczych i w sektorze publicznym
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student dysponuje wiedzą metodyczną niezbędną do analizy i oceny systemów zarządzania informacją oraz do uczestnictwa w zespołach administrujących systemami informacyjnymi.
wiedza:
1. Po ukończeniu przedmiotu Słuchacz dysponuje wiedzą metodyczną niezbędną do analizy i oceny systemów zarządzania informacją oraz do uczestnictwa w zespołach administrujących systemami informacyjnymi;
2. Słuchacz ma wiedzę na temat społecznych i ekonomicznych funkcji informacji;
3. Słuchacz zna problemy zarządzania informacja w poszczególnych klasach systemów informacyjnych;
4. Słuchacz zna i rozumie funkcje i zadania menedżerów informacji w organizacjach społecznych, gospodarczych i w sektorze publicznym
umiejętności:
1. Po ukończeniu przedmiotu Słuchacz potrafi dokonać klasyfikacji systemów informacyjnych
kompetencje społeczne:
• Potrafi powiązać wiedzę teoretyczną z dalszą pracą zawodową oraz z innymi dziedzinami nauk społecznych.
• Potrafi komunikować się z otoczeniem, przekazywać i bronić swoich poglądów, umie wypowiadać się w ważnych sprawach społecznych i światopoglądowych, posiada umiejętności retoryczne i erystyczne.
• Wyraża otwartość na nowe idee, poszukiwania nietypowych rozwiązań problemów, metod analizy
• Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze przedmiotu oraz wyniki badań
• Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła
Kontrola obecności
Esej zaliczeniowy
Literatura
Garczyński S., Z informacją na bakier, IWZZ, Warszawa 1973
Kisielnicki J., Systemy informatyczne zarzadzania, Placet, Warszawa 2008
Oleński J., Ekonomika informacji – podstawy, PW|E, Warszawa 2001
Oleński J., Ekonomika informacji – metody, PWE, Warszawa 2003
Muraszkiewicz M. i in. (red), Informatyka w polityce społecznej, PTI, Warszawa 2003
Szewczyk A., Imperatywy odnowy systemów informacyjnych, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: